THANK YOU

Thursday, August 20, 2009

Andainya Aku Tahu 4


“kenapa dengan Ju?” soal Anif.
“Ju kena culik” balas mama.
“What??!” Anif terkejut besar.
“baru kejab tadi Uncle Radzi call mama. Polis jumpa Ju kat tepi jalan. Nif hantar mama pergi rumah Uncle Radzi, k” ujar mama. Langsung tidak di hiraukan aku yang mendengarnya.
“kejab mama, Anif tukar baju”
“yelah. Cepat” nampaknya mama memang ambil berat benar pada menantu tak jadinya. Aku peduli apa.
“Aku nak g rumah Uncle Radzi” ucap Anif padaku. Pantas dia membuka almari. T-shirt bewarna coklat disarung ke tubuh tegapnya.
“Baguslah tu. Bakal bini kau dah balik” sindirku.
“Aku tak nak gaduh dengan kau. Balik nanti kita bincang” ucapnya lagi. terus dia berlalu dari kamar. Aku mengeluh. Aku dengar enjin kereta Anif menderum meninggalkan villa. Pantas kakiku juga melangkah. Aku perlu tinggalkan tempat yang menyesakkan dada ini buat sementara waktu.
***********************************************************
Aku termenung panjang di laman rumah abangku. Dari semalam aku di sini. Aku tidak mahu pulang ke villa. Anif pun tak datang mencariku. Adakah dia masih di rumah Juhana. Juhana? Gadis yang cantik menggoda. Rupa campurannya menjadi gilaan ramai orang. Dulu kami satu kolej. Siapa tak kenal Juhana. Semua orang kenal gadis cantik itu termasuklah Anif. Oleh sebab itu dia terima je bila mamanya pinangkan Juhana untuknya. Siapa tak mahu gadis secantik Juhana. Lagipun keluarga mereka memang kenalan rapat. Sama-sama orang bisnes.
“Risya menung apa tu?” tiba-tiba abangku menegur. Lamunanku pecah berkecai. Aku tersenyum hambar memandang abang.
“tak ada apa.” Balasku.
“abang tengok dari semalam Risya termenung. Risya ada masalah ke?” aku geleng.
“semua ok” bohongku.
“kalau tak nak cakap tak apa. Abang tak paksa” ni aku tak suka dengar ni. Macam manalah
abang aku ni boleh tahu hati aku.
“Sarah mana, bang?” soalku mengalihkan topic perbualan kami.
“dah tidur. Penat main dengan Risya la.” Aku angguk sambil tersenyum.
“Abang tak nak cari mama baru untuk Sarah ke?” soalku. Memang sudah lama abangku hidup menduda. Sejak Kak Baizura meninggal ketika melahirkan Sarah. Kadang-kala aku kagum dengan kesetiaan abang. Betapa dalamnya cinta abang pada arwah isterinya dan aku tahu sampai sekarang abang masih teringatkan Kak Baizura walaupun sudah 5 tahun berlalu.
“Risya ni suka tukar topic. Abang Tanya Risya, Risya Tanya abang pulak” Abang tersenyum. Abang suka sembunyikan kesedihannya. Dia Nampak sangat tabah. Tapi aku tahu ada sesuatu yang menyakitkan pada ketabahan itu
“abang tak payahlah risau pasal Ris. Abang tu, cari la mama baru untuk sarah. Nanti abang pun sama senang. Ada juga orang nak jaga makan minum”bebelku.
“abang selesa macam ni. Abang dah ada sarah, ada Risya dan....” ayat Abang tergantung. Macam ada satu lagi nama dalam hidupnya. Setahu aku, kami tiada sanak-saudara lain. Adakah teman istimewa abang. Tapi abang cakap dia tak ada yang special.
“dan apa, bang?” soalku.
“dan abang ada tu...”abang muncung mulut ke luar pagar. Dari jauh aku Nampak Anif berjalan ke rumah abang. Apa dia buat kat sini.
“Abang ada lagi sorang adik. Abang rasa hidup abang dah complete”ucapnya.
“Abang, Ris nak masuk dulu. Abang cakap kat Anif, Ris tak nak jumpa dia” terus aku melangkah masuk ke dalam rumah. Abang dah melopong tengok aku blah macam tu je.
“Risya..”abang panggil aku. Tapi aku langsung tak toleh. Aku dengar Anif bagi salam dan bercakap sekejab dengan abang. Aku tahu dia ingin membawaku kembali ke sangkar emasnya. Aku nekad, aku tidak mahu mengikutnya. Kehidupannya tidak sesuai dengan ku. Aku rasa terkongkong hidup di villanya. Aku berkurung di bilik. Pintu bilik ku kunci. Biar dia tak boleh masuk. Tiba-tiba pintu bilikku di ketuk dari luar.
“Risya” panggil Anif.
“pergi, aku tak nak jumpa kau”balasku kasar. Aku tak peduli kalau abang dengar. Aku dah jalankan tanggungjawab aku sebagai adik. Membela nasibnya.
“open the door please” pinta Anif.
“tak nak. Aku tak nak jumpa kau.”lantang aku bersuara. Tegas.
“Risya..”panggiknya lagi. lama aku tunggu kalau suaranya kedengara lagi. sunyi... namun tiba-tiba tombol pintu bilikku berbunyi. Alamak, aku lupa abang ada kunci pendua bilik aku. Belum sempat aku menghalang, pintu dah ternganga dari luar. Anif tersenyum memandangku. Senyuman itu seperti mengejekku. Geramnya.
“Risya, kalau ada masalah, bincang elok-elok. Jangan jerit-jerit macam tu. malu kat jiran nanti” ucap abang lembut.
“terima kasih, abang” ucap Anif. Abang terus berlalu. Anif melangkah masuk. Pintu bilik di tutup dan dikunci. Matanya tepat memandang wajahku. Dia marah ke?. Aku berdebar tengok wajah manisnya bertukar jadi bengis.
“kenapa keluar tak bagitahu?”. Soalnya garang.
“suka hati aku lah”balasku. Aku lawan pandangannya.
“kau ni degil tahu tak?” ucapnya. What? Dia kata aku degil.. siapa yang menyebabkan aku jadi camni. Dia kan. Tak puas hati betul.
“kau peduli apa, aku degil ke, nakal ke, aku susahkan kau ke?” soalku.
“yes. Memang. Memang kau susahkan aku. Aku nak kena datang sini cari kau. Merata-rata aku pergi. Aku penat dengan kerja melambak kat ofis tu dan kau pulak suka buat hal. Tambah dengan mama aku lagi” rungutnya.
“aku tak suruh kau cari aku”
“kau isteri aku” ah, bosan aku dengar alasannya. Isteri. Perkataan yang paling aku benci bila keluar dari mulutnya.
“isteri atas kertas. Kan bakal isteri kau dah balik. Apa lagi kau tunggu. Lepaskan aku” ucapku kasar. Langsung tidak ku hiraukan perasaan Anif. Aku fikir dia semestinya berbesar hati untuk melepaskanku. Antara aku dan dia tidak pernah wujud perasaan yang selalu diagung-agungkan, Cinta. Kami hanya sekadar kawan yang sering bertemu di kedai buku, tempat kerjaku pada hujung minggu. Dan sesekali dia membawa aku ke rumahnya. Makan tengah hari bersama Mak Jah.
“Aku menikahi Farah Arisya bukan Juhana. kau isteri aku yang sah. Tak pernah wujud isteri atas kertas ke apa ke. Kau bukan lagi tanggungjawab abang kau. Kau sekarang adalah tanggungjawab aku. Jadi wajib untuk kau mentaati aku sebagai suami” dia dah mula bagi ceramah kat aku. Bukan aku tahu itu semua. Tapi aku tak mampu terima dalam masa tak sampai 24 jam aku terpaksa ganti tempat Juhana. maksudnya bukan kehendak dia untuk menikahiku tapi keadaan memaksa dia berbuat begitu.
“Ikut aku balik” arahnya.
“Aku tak nak” aku masih berkeras dengannya.
“kau ikut dengan rela atau aku paksa kau” suara Anif sudah mula meninggi.
“apa pun kata kau, aku tak akan balik ke rumah kau yang macam neraka tu” ucapku geram. Anif mengeluh. Dia duduk di birai katil cuba melegakan hatinya yang menggelegak kepanasan dengan sikap degilku. Aku Nampak dia cuba bertenang.
“ok, kau bagitahu aku apa yang kau tak suka pasal rumah tu” Anif cuba berlembut setelah sekian lama dia membisu. Mungkin dia sedar, tiada guna dia berkeras dengan perempuan seperti aku.
“aku tak suka rumah kau yang terlalu banyak peraturan, mama kau yang suka jaga tepi kain aku dan aku tak suka dikongkong. Aku rimas” ucapku.
“abis kau nak aku buat apa?”
“kau lepaskan aku. Biar aje aku hidup macam dulu” putusku. Memang itu yang aku mahukan darinya.
“no. Kita baru kahwin. Tak logic untuk aku lepaskan kau dalam masa sesingkat ini”
“kenapa kau bimbang maruah keluarga kau lagi?. habis maruah aku mana kau campak?” aku benggang dengan sikapnya. Bagiku dia terlalu pentingkan diri.
“please Ris. Aku datang sini bukan nak gaduh dengan kau. Aku datang untuk jemput kau balik. Tolong lah kau jangan sesakkan kepala otak aku lagi. buat masa ni kita duduk dulu kat villa. Nanti aku pujuk mama. Kita pindah. Kat rumah baru nanti kau buatlah apa yang kau suka. Aku takkan haling”pujuk Anif. Aku diam. Sedikit sebanyak aku kasihan melihat dirinya.
“aku nak duduk sini dua tiga hari lagi. kalau aku rasa nak balik villa, aku balik” putusku.
“baik. Kalau kau nak duduk sini, aku pun aku duduk sini dua tiga hari”
“kenapa pulak?”. Soalku pantas.
“Nanti mama bising. Kau kat sini dan aku kat sana”ucap Anif. Aduh, macam mana aku nak tenangkan fikiran kalau mamat ni ada. Lagi serabut la nanti. asyik-asyik mamanya saja yang difikirkan. habis aku ni...
“sekarang keputusan kat tangan kau. Nak balik villa atau aku stay dengan kau kat sini”ucapnya.
“Ah, lantak kau la” terus aku berlalu memulas tombol pintu keluar dari ruang yang begitu menyesakkan. Hatiku sebal.
p/s : special utk korg smprna bakal m'ymbt ramadhan al-mubarak pd ari sabtu ni. hope u'll enjoy bce cite ni. k. komen la... jgn lpe

8 comments:

miss nina said...

aha..stay je kat umah risya.. ikut rentak dia jap.esok2..cari idea bagi risya ikut ye aniff?
hehehe

LiNa said...

cian risya..
anif nie xreti berlembut lansung..
ikut jela rentak risya tue..
sambung lagi yer..

saadiah~~ said...

btol2..
anif ikut je dulu rentak risya.nnt lamer2 risya lembut lah tuu..
hehe..sukati aku je wat citer..

yunix77 said...

wah....macam2 idea naniey utk we all
best 3x...
Anif datang cari tuh
sib baik Ris kat rumah abang dia jer
kalau tak jenuh la Anif cari

keSENGALan teserlah.. said...

haha..sokong2..stay je kt uma abg uh..
pastuh,,aniff psng arh strategi..pujok risya lmbut2..
smbung2..

MaY_LiN said...

gaduh je dorang ni..

ceritaku MEMORIKU said...

haha.
biar duk umah abang die.
-na'dz

Anonymous said...

salam.cita ni bst la akak.tp kan,akak gna la wrna hitam kak.saya ni rbun,kalau nak baca jenuh saya perhati tulisan2 2.silau kak..hehe