THANK YOU

Wednesday, August 12, 2009

Andainya Aku Tahu 2

“Aku terima nikahnya Farah Arisya bt Sulaiman dengan mas kahwinya RM 80 tunai” dengan sekali lafaz aku sah menjadi milik Nik Mohd Anif Nik Arifin dengan berwalikan abangku. Terkejut juga abangku bila aku mengatakan aku ingin menikah. Macam-macam soalan di soalnya padaku hingga dia berpuas hati. Apa taknya kahwin ekspress mestilah dia terkejut. Namun dia tetap menurut kehendakku. Lagipun dia sudah lama mengenali Anif. Saudara-mara Anif sudah berbisik-bisik. Memberikan pandangan yang kurang enak padaku. Mungkin mereka pelik kerana nama pengantin perempuann yang tertulis di kad jemputan berbeza dengan pengantin perempuan yang duduk bersimbuh di pelamin indah. Senang benar perkahwinan ini. Orang terpengaruh seperti papa Anif memang sngat mudah mengatur cara. Dia yang mengatur semua hingga kami berjaya bergelar suami isteri ekspress.

Sebentuk cincin emas putih bertatahkan berlian di sarungkan ke jari manisku. Tanda aku sudah terikat dengannya sebagai isteri. Aku hanya memandang. Aku benar-benar terkilan dengan sikapnya. Aku benci kau Anif.

“Risya” aku dengar suara abang berbisik di telingaku. Perlahan tangan Anif kucapai dengan penuh rasa benci. Antara mahu dengan tidak aku tunduk mencium tangannya. Dia menghadiahkan aku sebuah kucupan didahi. Saat itu rasanya ingin saja aku menolak tubuhnya jauh dariku. Aku benci.

Selesai saja majlis aku terus masuk ke kamar milik Anif. Pertama kali aku melihat kamarnya. Besar dan kemas. Namun kecantikan kamar itu langsung tidak menggamit hatiku yang walang. Aku duduk di penjuru bilik. Hati aku terasa sebak yang teramat. Perlahan airmata mengalir keluar. Ibu, Risya tak berdaya. Tolong Risya bu. Aku merintih sayu. Aku teringat arwah ibu yang dah lama pergi meninggalkan aku. Aku tekup wajahku ke lutut. Terus menangis melepaskan sakit dihati.

“Ris” aku dengar namaku di panggil. Aku tahu siapa gerangannya. Langsung tidak ku angkat mukaku. Entah bila dia masuk ke kamar aku sendiri tidak tahu.

“aku minta maaf. Aku tak berniat nak buat kau macam ni. Tapi aku terpaksa”tuturnya.
Aku hanya mendengar bersama tangisanku yang tidak mahu reda.

“Ris, please. Stop crying.”ucapnya lembut. Dapatku rasakan tangannya membelai lembut rambutku. Dengan kasar aku menepis tangannya. Tak rela diri disentuh lelaki sepertinya.

“kau tak guna. Aku benci kau. Aku benci” tempikku kuat. Hatiku sakit. Sangat sakit.

“jangan jerit boleh tak. Nanti orang kata apa pulak. Aku boleh jelaskan ok” balasnya.

“aku tak nak dengar apa-apa dari kau. Jangan kacau aku” aku kembali menekup muka ke lutut. Melepaskan tangisanku di situ. Aku dengar dia mengeluh. Entah apa yang difikirkannya. Sepanjang malam aku menangis. Langsung tidak kuhiraukan Anif. Sedar-sedar aku dah ada atas katil. Siapa yang angkat aku?. Aku pandang jam di tepi katil dah pukul 10 pagi. Anif sudah tiada dibilik. Lamanya aku tidur. Penat semalam menangis. Perlahan aku bangun menuju ke meja solek. Kulihat mataku bengkak dan merah.baju kebaya moden bewarna putih masih elok tersarung di badanku. Aku mengeluh perlahan. Memori semalam berlayar kembali di ruang mata. Aku berharap ia hanya mimpi ngeri yang akan pergi setelah terbitnya mentari. Tapi aku silap ianya reality. Reality yang terpaksa aku hadapi. Mataku kembali terarah ke katil. Kulihat ada satu bungkusan di situ. Perlahan aku berjalan mengambilnya.

Ris,
Petang nanti abang kau datang hantar baju. Sementara tu pakai dulu baju ni. Tuala dalam almari.

Selesai membaca aku menbuka beg plastik itu. Sehelai t-shirt merah bersama jeans. Aku mula berjalan ke almari mencari tuala dan aku terus ke kamar mandi. Badanku sudah melekit. Rasa begitu tidak selesa.

p/s: ni adalah cerpen b'siri. Naniey taip sje2 jew. Sori kalau x best.

9 comments:

ie said...

xyah lah sorry2. xbaik lah ckp xbest! idea kite hak kite. suka hati kite lah nk tulis pape pun. Jgn kendurkan semngt juang penulisn yg ada. kite kna ingt setiap insan di dunia ini unik, takkan sama setiap orang dengan orang yg lain. apa pun syukur dgn bakat yg diberikan Tuhan.

Anonymous said...

taip saje2? tapi best apa cerpen ni, sambung lagi

Anonymous said...

bawang said.....

pendek ar crita ni sayang, panjangkan sikit baru best nak baca

yunix77 said...

pendeknya yg ni
akhirnya kawen gak
thanks naniey sbb menjawab persoalan

nak lagiiiii

keSENGALan teserlah.. said...

pendek lak n3 nieh..
huhu........rsenye si anif nieh baek..tp terpkse kan..maruah tuh..
huhu..
xpon dye mmg ade feeling kat ris..
smbung2 cpt2..

bidadari cinta said...

best gak wlupun cerpen bersiri..
sekurgnya ini idea awk sendiri..
so kami as pembaca akn pembaca ape yg terhidang di blog ni..teruskn usaha,ok??

noorhayaty85 said...

best nani..smbung lg..cepat2 skit...he3

MaY_LiN said...

hihihi..
betul..betul..betul..

yunix77 said...

setuju dgn bidadari cinta
ini karya awak
kami masuk sini tumpang baca & bagi sokongan saja. nak menulis sendiri daku tak pandai. nak dapat satu perenggan pun seksa. hehehe