THANK YOU

Sunday, November 7, 2010

WARNA HATIKU 7


“Mal” panggilku lembut. Dia yang sedang membelek fail memndngku sekejab

“ada apa?” soalnya sambil meneruskan pembacaan.

“awak sayangkan saya tak?” soal aku padanya.

“kenapa tiba-tiba tanya soalan macam ni?” soal Ekmal.

“jawab jelah”

“sayang” ringkas jawapannya. Aku ukir senyuman lagi.

“sayang yang macam mana?” dia memandangku pelik.

“saya rasa awak ni dah lapar sebenarnya. Dah memang masa makan dah ni. Jom lunch” ajak Ekmal.

“saya memang lapar Encik Ekmal. Bukan perut yang lapar tapi minda saya yang lapar. So, saya masih menunggu jawapan awak”

“jawapan yang macam mana yang awak nak Cik Batrisya?” dia bermain tarik tali rupanya.

“Jawapan yang ada dalam fikiran awak saat ni” balasku

“Awak tak takut kalau jawapan saya ni bakal buat hubby awak cemburu?” aku ukir senyuman manis. Seperti aku tahu apa maksudnya.

“dia tak pernah cemburukan saya”

“semalam tu”

“ego. Saya kahwin sebab papa paksa saya kawin. Bukan sebab saya cintakan dia” entah kenapa aku perlu meluahkan pada Ekmal.

“mungkin dia pilihan yang terbaik untuk awak” balas Ekmal bersahaja.

“saya tak pernah bahagia dengan pilihan papa” ucapku sambil menatap wajah Ekmal.

“Bahagia tu boleh datang kemudian. Yang penting cuba untuk terima antara satu sama lain”

“senang awak bercakap. Yang menghadapinya saya.”

“tak susah pon Risya. Asal awak berani mencuba” pujuknya.

“awak dah tak sayangkan saya lagi ye?” wajahku bertukar mendung. Beria-ia dia mengajar aku mengekalkan rumah tangga.

“kenapa cakap macam tu?” soal Ekmal. Aku diam.

“sebab saya sayang awaklah, saya nak awak hidup bahagia” balas Ekmal.

“saya keliru. Saya tak boleh terima dia.”

“Ris, cinta tu boleh datang bila-bila masa saja. Awak kena ingat dia suami awak. Awak kena taat pada dia sebab syurga awak bawah tapak kaki dia.”

“selama ni siapa saya pada awak, Mal?” soalku

“ awak adalah perempuan yang cukup saya sayang dalam dunia ni. Tapi sayang saya tak boleh lebih dari seorang rakan. Sebab awak isteri orang. Awak kena ingat tu. Berdosa kalau saya runtuhkan masjid” ucap Ekmal.

“kalau saya bukan isteri orang, awak masih mahukan saya?” soalku tidak berpuas hati. Ekmal hanya tersenyum lalu pergi dari pejabatku. Aku dapat rasakan perasaan Ekmal sama seperti aku. Rasa itu terbatas kerana status aku sebagai isteri. Mal, aku cintakan kau. Aku mahu hidup bersama kau.

“Assalamualaikum” sapa satu suara dari belakngku. Aku berpaling. Seorang wanita bertudung kemas berada betul-betul dibelakangku.

“waalaikumsalam”jawabku.

“saya kenal awak ke?”aku menyoalnya.

“boleh kita bercakap sekejab?”soalnya padaku.

“saya tak kenal saudari. Apa yang saudari nak bincangkan dengan saya?”

“tapi saya kenal awak. Sekejab saja. Saya janji” aku diam. Berfikir sebentar. Akhirnya aku angguk. Aku dan wanita tadi berlalu ke sebuah restoren yang berdekatan dengan bagunan pejabat.

“saya Farah.” wanita yang ku kira baru berusia awal 20 an itu mengenalkan diri padaku. Aku hanya tersenyum. Tiada pula niat mahu kenalakan diri. Bukankah dia sudah mengenaliku

“awak Batrisya kan?” ujarnya lagi apabila aku hanya mendiamkan diri.

“macamana Farah tahu nama saya?” soalku. setahu aku, aku tidak pernah kenal sesiapa bernama Farah. Farah tersenyum manis.

“tentu awak hairankan?. Sebenarnya saya tunang Ekmal” kata-kata Farah itu membuatkan kepalaku bagai di hantuk batu besar. Gelap seketika dunia ini.

“awak kenal Ekmal kan?” langsung aku tidak mengangguk atau menggeleng. Sungguh aku terkejut saat ini.

“Abang Ekmal dah tak macam dulu sejak akhir-akhir ni. Saya selalu nampak awak dengan dia lunch sama-sama. Saya nak tahu apa hubungan awak dengan Ekmal?”soalnya.

“saya....saya..”lidahku kelu untuk berkata2. siapa Ekmal padaku? Aku tdk tahu.

“saya datang bukan nak bergaduh atau nak ugut awak. Tipulah kalau kata saya tak marah dan tak cemburu tengok awak berdua. Tapi saya rasa setiap perkara ada penyelesaiannya kan. Kalau betul awak dengan Ekmal ada apa-apa, berterus-teranglah. Saya tak nak jadi orang bodoh” lembut tutur bicara Farah. Apa yang perlu aku katakan padanya. Kami kekasih? Itu dulu. Kisah bertahun yang lalu.

“walau apapun hubungan awak dgn Abang Ekmal,saya rayu pada awak tolong jangan ambil Ekmal dari saya. Tak lama lagi kami akan berkahwin. Saya sayangkan Ekmal. Saya tak sanggup kehilangannya.”ucap Farah. Masih lembut seperti tadi. Tapi ada nada sebak di dadanya. Dia yang mengambil Ekmal dariku. Aku cuba kumpul kekuatan yang masih bersisa

“dah berapa lama kamu bertunang?”akhirnya ada kekuatan yang memaksa aku bertanya.

“dah hampir 2 tahun. Kami rancang akhir tahun ni kami akan kahwin”ujarnya. Dadaku sesak. Rasa tidak boleh bernafas. Kenapa Ekmal merahsiakan perkara ini dari aku. Rupanya Ekmal sudah tidak perlukan aku dalam hidupnya. Patutlah beria benar dia menyuruh aku berbaik dengan Tengku Iskandar. Dalam diam dia sudah punya pengganti.

“saya harap Batrisya faham perasaan saya” aku pandang wajah Farah lama. Memang dia lebih sesuai untuk Ekmal. Wajah Farah tenang di sebalik mata yang redup. Ada kedamaian di mata itu. Tidak seperti aku. Ada seribu satu masalah membelenggu diri. Tiap masa dan ketika. Dia gadis yang bersopan santun. Cukup tertib secara perbuatannya. Aku? Kasar.

“antara saya dengan Ekmal tiada apa-apa hubungan istimewa. Kami hanya kawan sekerja semata-mata. Farah tak payah risau.”ujarku. terpaksa aku telan walaupun terasa amat pahit kenyataan itu.

“Kalau itu kata-kata Batrisya, saya lega. saya minta diri dulu. Tapi saya minta jangan beritahu Abang Ekmal saya jumpa Batrisya. Dia tak tahu saya ke sini. Terima kasih sebab sudi meluangkan sedikit masa awak untuk saya” aku hanya angguk. Suara Farah bagai angin yang menyapa telingaku. Hanya bunyi desiran yang tidak jelas. Farah terus berlalu.

p/s : penat seharian m'guruskan majlis konvokesyen........huhuhuhu.... kne pos awal2 coz nani nk kne m'ulngkaji pljrn........ esok smpai mnggu dpn de paper..... klu x post kn pe2 tu fhm2 jelah ye... bzy....... well ucapan biasa utk korg, tq msh sudi m'baca karya sy w'laupun kdg2 de yg sekerat jln..... sy sntiasa m'hargai sapa2 yg sudi luangkn msa m'baca karya sy yg kdg2 merapu...... hahhaa..... hrp maaf pd sesapa yg msh lg m'nunggu CD. hope u ll hepi m'bce cite ni. k

4 comments:

hana_aniz said...

huhu.. good luck cik nani!!

miznza84 said...

aduiiiii... sian la plak ris kena tipu... bila la ris n iskandar nk berbaik2 ni....
nani nanti sambung lagi...

MaY_LiN said...

uh..da tunang rupe nye..
gud luck sis

Nur Faizah said...

Bgus,da tunang si mal