THANK YOU

Monday, February 13, 2012

my bos my love 18


Hari ini aku memulakan misi ku. Berat rasa hati untuk meneruskan misi. Tapi demi mak, aku kuatkan hati. Tengku Hairil harus ku miliki. Banglo milik Tengku Badriah kini tesergam indah di depan mata. Mulai hari ini, di sinilah kerjaku sebagai pembantu peribadi Tengku Badriah. Syukur apabila Tengku Badriah tidak menyoal banyak bila aku menyuarakan hasratku untuk bekerja dengannya. Senang saja dia memberikan jawatan ini padaku.

“Lin, kenapa tercegat je kat situ?” Qamariah menyapa. Orang gaji baru rumah Tengku Badriah. Membantu Mak Bi, ibu saudaranya di rumah besar itu. Qamariah dalam tahun akhir pengajiannya. Sedang bercuti semester. Aku tersenyum.

“Tengku ada?” soalku. Qamariah tersenyum.

“Tak ada. Awal pagi lagi dah keluar. Kenapa?”balas Qamariah

“tak ada apa. Tengku Badriah mana?”

“Kat dalam. Tengah sarapan. Mak Engku kata kalau Lin dah sampai, ajak sarapan sekali”

“ok. Lin masuk dulu. Mar pon, join lah sekali”

“Mar dah makan. Nak pergi siram pokok. Lin pergilah” ucap qamariah. Aku angguk sebelum meninggalkannya.
***********************

Penatnya satu hari berkurung dalam bilik bacaan. Mengadap laptop. Tengku Badriah sekarang sedang berjinak-jinak dengan persatuan rupanya. Macam-macam aktiviti hendak dibuat. Jenuh juga aku kena taip surat-menyurat, buat kertas kerja dan macam-macam. Ingatkan bila dah bersara, duduk rumah jelah tapi bukan main ligat lagi berpersatuan. Terus aku berjalan ke dapur. Ingin meneguk segelas air. Menghilangkan penat dan dahaga. Langkahku terhenti saat terdengar suara tawa lelaki berselang-seli dengan perempuan. Suara lelaki itu cukup aku kenal. Apa yang diorang buat. Beratnya kaki nak menghadap dia.

“Lin nak air ke?. Mak bi buatkan” aku di sapa dari belakang. Terus aku berpaling. Dua orang yang sedang ketawa itu juga memandang ke arah kami.

“Tak apa. Lin buat sendiri” balasku. Lambat-lambat aku mengekori langkah Mak bi ke dapur.

“Mar buatkan air untuk Lin ye” pelawa Qamariah.

“tak apa Mar. Lin boleh buat sendiri” Tengku Hairil hanya membisu. Sepertinya aku tiada di depan mata saja lagaknya.

“Mar sampai bila cuti?” soal Tengku Hairil pada Qamariah.

“Mar cuti 3 bulan.Bulan Januari tahun depan masuk balik” balasnya lembut. Sakitnya hati bila dia buat tak tahu. Bukannya nak tanya aku buat apa kat sini.

“Nanti sebelum masuk belajar, abang belanja Mar makan. Nak?” what? Abang? You make me angry. And……. I want cry…… so sad.

“betul?” amboi melayan pulak budak ni. Tengku Hairil angguk.

“janji tau. Nanti Mar tuntut”

“okey. Abang nak naik. Rehat kejab. Nanti nak balik office. Thanks, air Mar buat sedap” terus Tengku Hairil berlalu. Langsung tak hiraukan aku. Sampai hati. Aku pandang Mar yang tersenyum manis. Suka sangatlah tu.

“Mar!!!” aku dengar suara Tengku Hairil memanggil Qamariah dari kamarnya. Aku yang berada di ruang rehat tingkat atas agak terkejut. Terkocoh-kocoh juga budak tu naik tangga.

“Ada apa?” Qamariah menapak masuk ke kamar Tengku Hairi. Terjenguk juga aku. Apa yang diinginkan oleh Tengku Hairil. Panjang leher aku mengintai.

“Tolong gosokkan kemeja abang. Abang dah lambat. Ada meeting” arahnya. Bukan main macho lagi suara. Beberapa saat kemudian Qamariah keluar bersama kemeja hitam menuju ke bilik gosok. Fuh… lega. Seketika kemudian…..

“Lin,” aku pandang Qamariah yang berada di anak tangga. Terus aku melangkah kepadanya.

“Tolong bagi ni kat Tengku. Mar sakit perutlah”pinta Qamariah. Belum sempat aku angguk, kemeja hitam sudah di tanganku. Nak tak nak. Kena juga bagi. Karang mengamuk pulak orang tua tu. Pintu bilik Tengku Hairil ku ketuk perlahan.

“masuk” Aku pulas tombol pintu. Tengku Hairil sibuk merapikan rambutnya. Sekilas dia memandangku.

“Mar mana?” soalnya selamba. Bukannya nak tanya aku.

“toilet” balasku. Terus kemeja yang berada ditanganku di tarik. Cepat-cepat aku ingin menutup pintu.

“kejab” pintu yang hampir tertutup ku tolak sedikit.

“ambil tie” arahnya. Amboi, tak ada perkataan tolong pon. Tapi malas aku nak panjangkan cerita. Terus sahaja aku ke almari yang menempatkan tali lehernya. Aku capai sahaja tie kegemarannya. Warna merah hati berjalur.

“nah. Warna kegemaran you” Tengku Hairil pandangku.

“I dah tak suka warna ni.” Balasnya selamba. Terus kakinya melangkah ke almari. Tali leher putih diambil. Aku terkedu. Padahal dahulu inilah warna kegemarannya. Koleksi tali lehernya banyak yang bewarna begitu.

“Abang Aril….” Qamariah muncul.

“Mar, tolong abang pakaikan tie ni boleh?” Tengku Hairil tersenyum. Qamariah angguk. Aku hanya memandang. Dan tak lama lepas tu aku terus keluar. Sakit hati tengok babak tadi. Sampai hati you buat I macam ni Aril. Kalau betul you nak balas dendam pada I, takkan sampai macam ni. I ke yang salah dalam hal ni?

p/s : enjoy.....

26 comments:

blinkalltheday said...

sian lak kt lin...aishhh, kes balas dndam tengku ni ye..

Anonymous said...

pendek nye....nak lagiiiiii..

Anonymous said...

best. alaa...sikitnya en3.rasa x puas.

zz said...

Salam....Naniey busy ke skunx ni????
adeehhh sy dah mcm lupa je jln cte ni hehehehe kena ulang balik dr awal coz sy nih mmng selalu walking blog org dah terlalu bnyk bce e-novel sampai xingat mne satu jln cte heheh....

miznza84 said...

adui kesiannya lin... marah sungguh aril kat lin...
naniey sambung lagi ....

A.N.Shakirah said...

kesian kat lin :(
tp..tulah sapa suh jual mahal dulu..

ibtisam said...

jgn kata cinta aril dah beralih kt qamariah pula....sian lin...hope aril ngan lin dpt bersatu....sambung lg

m said...

alahai pendeknya....... aik, belas dendam ke? kesian lin..

Anonymous said...

well lin, of coz la you yang salah dalam hal nih...org lelaki nih, kalo kte jual mahal sket xpe, jgn melampau sgt...once die dah hilang minat, lagi teruk kalo die berdendam, nayeeeee....

Anonymous said...

likeeeeeeeee~!!!!!!!... amboi Aril... pandai jual mahal ya sekarang.. eiiii--- si Qamariah tu on suka je... kasihan Lin... Lin, tabah oke.. huhu... !! =S

Unknown said...

well ai da agak cite yu ni

hahaha

Yong said...

hehe kasi dia jeles. bagus2, er tp jgn la serius gan mar plk nti ya nani, sadis klo tak.hehe

Anonymous said...

lambatnya sambung.....

Anonymous said...

Napa lama bebenor stop citer ni sbb citer ni best...cpt smbg

EL

Anonymous said...

cik penulis bile nk sambung dh lama teman tggu...nasib baek x kuar janggut lagi...

sakura said...

alaaa knp dah x ada smbgn....dahla nk cr entry utk cita ni agak susah.bt la mcm warna hati..letak kt tepi tuu

Fieza Kadir said...

cite nie dh xde smbungan ke?... smpi episod nie jer ke.. sedeynye...

Unknown said...

Salam naniey,knpa citenya tk smbung?Tk best la cm ni,tkda ending. Smbung la cite ni.

Unknown said...

Salam naniey,knpa citenya tk smbung?Tk best la cm ni,tkda ending. Smbung la cite ni.

Unknown said...

cpt2 la update..please naniey.

Anonymous said...

bla nak sambung nie...penat tnggu smbungan dia.jgan jdi kan novel ya,kan ari tu ckap nie cerpen jewr...

Unknown said...

Takde sambungan dia ke ? :(

Anonymous said...

Nanie smbung la ya.. π_π

Anonymous said...

xde smbungan k ?

Anonymous said...

Err... Knp cer ni xde smbungn .. Dh syok dh jln cer die....

Liani Wiwan said...

best lah cerpen ni , sambung ye :)