THANK YOU

Wednesday, June 10, 2009

Syuuuhhh..... Abang? 3

Sudah dua minggu aku tidak berjumpa Fiqri. Selepas kejadian hari itu, dia hilang entah kemana. Macam chipsmore. Sekejab ada sekejab tak ada. Rindunya pada dia yang bergelar abangku. Hari ini aku akan memulakan praktikal ku di sebuah Syarikat gergasi, TF Holding. Tingginya bangunan ni. Aku ni adalah gayat. Tapi tak apa demi praktikalku aku sanggup. Langkahku agak canggung kerana hari ini aku pakai baju kurung dengan high heel 1.5 inci. Rasa macam nak tergolek. Satu malam aku duk mengadap almari baju aku. Hanya baju kurung ni saja yang paling sesuai dah tak ada baju lain dah. Baju kurung bercorak abstrak warna ungu pink dan putih ku betul-betulkan. Rambutku yang panjang hingga paras pinggang ku pinkan saja. Berdebar nak jumpa dengan Pengarah Syarikat.

“Cik Shazila, sila masuk” panggil seorang gadis manis.
Aku bangun. Melangkah dengan penuh keyakinan masuk ke bilik Pengarah. Didepanku kini seorang lelaki yang sedang sibuk membelek fail. Wajahnya agak terlindung.

“assalamualaikum, tuan” sapaku.

“waalaikumsalam” mataku tidak berkelip saat salamku dijawab. Terbuntang mataku memandang seraut wajah penuh misteri di depanku.

“duduk” arahnya. Aku masih terpaku.

“hello miss. Are u ok?” soalnya bersama sebuah senyuman. Aku tersedar. Malunya. Perlahan aku labuhkan punggung didepannya.

“so, Cik Shazila, u akan praktikal kat sini selama 6 bulan. I akan letak u bawah Encik Fauzi. Dia ketua jutera kat sini. Kalau ada apa-apa masalah u boleh rujuk dia atau maybe u boleh jumpa i” ujarnya memulakan perbualan. Aku hanya angguk. Lidahku masih kelu.

“selamat menjalani praktikal” ujarnya menghulurkan tangan padaku. Perlahan ku sambut. Erat tanganku di genggamannya.

“terima kasih” ucapku. Dia senyum lagi.

“Zati. Masuk jab” panggilnya melalui intercom. Tidak lama kemudian gadis manis tadi masuk.

“ye, Tuan”

“tolong tunjukkan tempat Cik Shazila ye. Lepas tu bawa dia jumpa En Fauzi.”arah pemuda tadi.

“Baik, Tuan. Cik Shazila silakan” aku bangkit. Aku sudah tidak betah berada disitu lama-lama. Aku mengekori Zeti dari belakang.

“Cik Shazila ok ke?” soal Zeti.

“saya ok. Tak payah lah bercik-cik dengan saya. Panggil Sha je” ujarku.

“ok, saya Zeti. Saya tengok tadi Sha asyik renung bos je. Berkenan ea?” usik Zeti. Eh, ye ke?

“mana ada pandai-pandai je awak”

“saya Nampak. Alah bukan awak sorang je minat kat dia, ramai orang suka kat bos tu. bos tu je
yang tak layan.” Ucap zeti.

“ye ke?” yelah orang kaya siapa tak nak kan. Kucing mana tolak ikan depan mata.

“kenalkan Encik Fauzi. Ketua jurutera”aku tersentak. Berangan sekejab.

“En Fauzi ni Cik Shazila. Dia akan buat praktikal kat sini selama 6 bulan.” Ujar Zeti.

“saya Shazila. Sila beri tunjuk ajar” ujarku menyambut hulurun tangan Encik Fauzi. En Fauzi tersenyum memandangku. Lama benar tanganku digenggam. Aku rentap perlahan tangannya. Barulah tanganku yang lembut ni terlepas. Bimbang pulak aku tengok perangai en Fauzi ni. Macam gatal je.

“kami pergi dulu En Fauzi nak tunjukkan tempat Cik Shazila pulak” kami berlalu dari situ. Laju saja langkah ku meninggalkan En fauzi yang merenungku tajam. Menegak bulu roma aku. Seronok aku berkenalan dengan staf di sini. Semua peramah. Tak sabar nak mulakan tugas.
*****************************************************************

Sedang aku sibuk meneliti fail-fail penting berkenaan syarikat itu, tiba-tiba telefon dimejaku berbunyi.

“helo” jawabku.

“hello Sha, ni Zeti”

“ada apa Zeti?” soalku.

“bos nak jumpa awak kat lobi sekarang”ujar Zeti.

“buat apa?”soalku pelik.

“entah. Mungkin nak belanja makan tanda ucapan selamat datang kot” ujar Zeti.

“kalau saya tak nak pergi boleh tak. Saya sibuk ni”

“awak cakap sendiri dengan bos k. Saya tolong sampaikan hajat bos je. Baik awak pergi. Nilah
masanya nak bodek bos” ucap Zeti.

“oklah”jawabku. Talian terus ku matikan. Aku bangun dari kerusi mencapai beg ku. Perlahan ku
atur langkah ke tingkat bawah.

“Cik Shazila” panggil pennyambut tetamu.

“ya”jawabku.

“Bos tunggu kat kereta depan sana” tunjuk penyambut tetamu pada pintu masuk TF Holding.

“terima kasih”ucapku. Terus aku berjalan kea rah yang ditunjukkan. Aku perasan pandangan
kurang senang penyambut tetamu tadi. Entah kenapa.
Kulihat sebuah BMW warna silver sudah sedia menunggu.

“masuk” arahnya.

“kita nak ke mana?”soalku.

“masuk la dulu” aku menurut apabila dia membuka pintu sebelahnya. Malu juga apabila banyak
mata yang memandang. Maklumlah sekarang time lunch. Siap lunch dengan bos, siapa tak jelous.

“kita nak kemana?” soalku buat kali ke 2.

“tempat special. Kenapa muka masam je tak suka keluar dengan abang?” soalnya

“Sha tak suka abang tipu Sha macam ni” ujarku. Aku berpaling ke arahnya apabila ku dengar dia ketawa.

“sedap sikit telinga abang ni dengar. Asyik kau aku. Kan Nampak respect sikit panggil abang”
ucapnya. Aku diam. Aku salah cakap ke tadi? Soal ku sendiri. Muka aku dah mula memerah. Tak payah beli blusher.

“bro, aku serius ok” ucapku geram.

“aik dah hilang dah perkataan abang tadi?” dia memandangku sekilas.

“patutla kau beria suruh aku mintak buat praktikum kat situ. Agaknya apa lagi yang aku tak
tahu pasal kau?”aku cuba mengawal suaraku yang sudah mula meninggi. Mendidih benar hati aku. Ini kejutan kedua selepas kejadian kat rumahnya.

“kenapa ni. Tak boleh ke. Sekurang-kurangnya abang boleh tengok-tengokkan adik abang ni, kan” suaranya masih lembut. Aku takrik muka. Tu jelah alasan dia. Bosan.

“tapi aku tak suka, k”

“tak suka kenapa?” soalnya

‘tak suka sebab aku tak nak ada dekat dengan kau’ hatiku menjerit. Kuch kuch hota hai.....

“tak lama pun. 6 bulan je kan. Pastu Sha dah tak payah mengadap muka abang lagi. Abang tahu,
Sha menyampah dengan abang. Sapa lah abang ni kan” aik pelik je bunyi. Merajuk ye bang?

“aku bukan manusia yang suka ambil kesempatan, k. Tadi pun ada yang tengok aku semacam je.
Aku datang nak belajar tapi kalau dah macam ni keadaannya mcm mana aku nak belajar.” aku memberi alasan.

“Abang tak rasa Sha macam tu kan? Lagipun Sha jelah yang sudi tegur abang waktu abang mula-mula masuk kerja dulu. Abang senang berkawan dengan Sha.” Jawabnya lagi. Dia ni tahu je beri jawapan. Aku sendiri tidak tahu mengapa aku harus marah. Mungkin kerana aku berasa tertipu. Tapi bila dia tipu aku. Dia sendiri tidak pernah menceritakan tentang hidupnya. Jadi haruskah aku menyalahkannya?. Entah? Buat apa dia nak cakap kat aku yang dia ni orang kaya? Aku ni siapa? Tunang dia? Bukan. kekasih dia? Jauh sekali. Tapi aku kan adik dia. Bila masa pulak mak dia lahirkan aku. Pokoknya aku ni bukanlah sesiapa pun dalam hidup dia. Ish... pening kepala aku.

“kenapa diam pulak?” soalnya.

“tak ada apa nak cakap”

“merajuk dengan abang ke?”soalnya.

Aku diam.

“abang mintak maaf,k. Tapi apa yang abang buat tu ada sebabnya.”

Aku masih diam.

“selama hari ini semua orang kenal abang sebagai orang kaya. Semua yang rapat dengan abang tak ikhlas. Abang bosan hidup macam tu. and one day, abang jumpa Marina kat satu Restoren. Hati abang dah terpaut. Abang siasat la pasal dia dan abang dapat tahu dia kerja kat kilang tu. so, abang pura-pura kerja kat gerai Pak Dollah semata-mata nak ngorat dia. Manalah abang tahu yang dia tu pun materialistic. Jangan lah marah lagi. I’m sori” Ujarnya.

“Aku tak cakap apa-apa pun. yang ko duk sibuk menerang ni apahal.” Ada rasa simpati menyelit di tangkai hatiku. Aku ingatkan kalau jadi orang kaya best. Tapi kalau dah macam tu, apa ertinya kaya jika hidup sentiasa di temani sepi. Betullah kata mak, walaupun kami tak kaya tapi Tuhan bagi kami bahagia. Bukan semua orang bahagia dalam dunia ni.
Fiqri tersengih.


“macam nil ah adik abang. Hari ni abang belanja Sha makan semperna hari pertama Sha kerja kat syarikat abang” dia girang di sebelahku.

Aku hanya mengukir senyuman tipis.

“Tapi Sha nampak pelik hari ni” ujarnya tiba-tiba.

“pelik?” aku tidak mengerti.

“rupanya adik abang pakai baju kurung hari ni. Abang tak pernah tengok Sha pakai baju kurung. Cantik. Lain kali bolehlah pakai selalu” dia pandang aku sekilas dengan senyumannya.

“ini je yang ada. Aku pakai jelah.” Aduh… bangganya kena puji. First time orang kata aku cantik.

8 comments:

yunix77 said...

naniey...citer ni best
tp ada typo...I'm sori

bidadari cinta said...

best..cpt smbung yer!

LiNa said...

cerita nie best..
ada sambungan lagi tak?
kalo ada, sambung lagi yer..

Sue said...

salam nani...
fiqri tu sukakan sha ker...?
drpd gaya nyer macam suka kat sha jer!
walau apa pun teruskan berkarya.
sya sukakan citer2 anda kat blog nih! tahniah...!
jgn tak sambung citer nih ye.....!

Anonymous said...

best....sambung la.....semua citer yg u wat kene sambung tau...ok byeee....tq

sya[E] said...

best..
gye cm fiqri suke sha je..
cpt smbg ye..

Nor Asiah Binti Ibrahim said...

cerita yg menarik cepat smbg ye....

Anonymous said...

best...napa lm xde n3 bru...