THANK YOU

Thursday, September 13, 2012

Slot Pedoman : Aku terima.......


Assalamualaikum dan Salam sejahtera buat semua pembaca

pernah tak anda nasihatkan orang?

sy percaya semua org pernah nasihatkan orang lain kan. tak kiralah kawan ke, adik-beradik, mak ayah atau sesiapa saja.

Tapi pernah tak nasihat tu dipandang serong oleh orang lain? cth...

"e'eleh nasihatkan orang konon, diri sendiri pon tak betul ada hati nak nasihatkan orang"

"sebelum nasihat aku cermin dulu diri kau"

"kau ni macam nasihatkan diri sendiri jer"

kalau org dengar, nak2 yang jenis hati tisu..... mmg terkilan sangat-sangat. Sebab pada dasarnya kita menasihati seseorang kerana kita nampak kelemahan yang ada pada diri mereka. Tetapi bila kita di sindir begitu, terus pikir lepas ni biarkanlah dia buat hal dia. Malas nak ambil tahu, nanti kalau nasihat macam-macam pula dia kata. betul tak?

seorang guru saya pernah berkata

" Apabila seseorang menasihati kita, jangan kita pandang siapakah dia tapi pandanglah pada apa nasihat yang cuba di sampaikan. contohnya seorang pengisap rokok menasihati rakannya jangan hisap rokok sedang dia buat apa yang di nasihatinya. tetapi pernah tak kita fikir dia berbuat begitu supaya rakannya tak jadi macam dia. sampai tua tak boleh nak berhenti. ketagih"

Nasihat ni ada macam-macam jenis nasihat. ada nasihat berunsur hasutan, ada nasihat untuk kebaikan, ada nasihat untuk majukan diri dan macam-macam. tetapi sangat malang rasanya kerana ramai orang tidak mampu untuk terima nasihat dari orang lain lantaran merasakan diri mereka lebih benar berbanding orang lain.

orang kata.... "jangan nasihatkan orang kalau kita tak boleh nak terima nasihat"

saya setuju dengan perihal tersebut kerana bukan korang je yang bersifat begitu, kadang-kala saya juga begitu. Enggan terima nasihat orang lantaran sikap ego dan riak yang ada dalam diri. tapi kadang-kala saya muhasabah diri. mengakui sebagai seorang manusia saya punya klemahan dan kesilapan. Dan teguran / nasihat itu punyai kebaikan untuk diri kita sendiri.

jadi apa yang saya nak kongsi pada hari ini ialah, Jangan selalu menolak nasihat daripada orang lain kerana kadang-kala kita tidak tahu apa yang terbaik untuk diri kita.... mungkin apa yang kita lakukan, kita rasakan itu adalah terbaik tanpa kita sedar, tanpa nasihat kita akan tersasar dari kebaikan tersebut. saya bukan memberi pedoman kepada anda sahaja, Malah untuk diri saya sendiri. sama-sama kita muhasabah diri untuk jadi insan yang lebih baik.

sebelum berpisah saya tinggalkan anda dengan sebuah pesan dari baginda Rasulullah s.a.w

"Sesungguhnya di kalangan kamu yang melihat perkara mungkar, hendaklah dia mengubah dengan
tangannya, kalau tidak berkuasa mengubah dengan tangan ,maka dengan lidah, kalau tidak berkuasa dengan lidah, maka benci di dalam hati, itulah tanda selemah-lemah iman."


segala yang baik itu datangnya dari Allah... mudah-mudahan kita beroleh iktibar... insyaallah

2 comments:

Iffah Afeefah said...

aku paham itu

terima kasih ats nasihat ni

Sanji Ngatmi said...

blog D mybloggersociety.blogspot.com

selamat kenal-kenal

ngatmisanji.blogspot.com