THANK YOU

Wednesday, March 16, 2011

WARNA HATIKU 34


Hari ini, aku terasa kelainan. Keriuhan di bilikku mengejutkanku dari lena. Aku lihat Tg Ismail dan Tg Maimun tersenyum memandangku ketika aku membuka mata.

“bila uncle dan auntie sampai?” soalku.

“baru lagi. Is, telefon cakap sya tak sihat. Tu Abah dan ibu datang”ujar Tg Ismail tenang. Sudah hilangkah marah dihatinya. Aku berasa terharu dengan keprihatinannya. Kenapa papa dan mama tak begitu.

“kenapa ni? Tak suka ibu dan abah datang?”soal Tg Maimun. Aku geleng. Aku hadiahkan senyuman ikhlas buat ibu bapa Tg Iskandar. Lembut tutur kata mereka menghantar damai dikolam hatiku.

“Sya,” aku berpaling ke pintu. Papa dan mama ada di situ. Entah knp airmata jth ke pipi. Baru skrg mama papa dtg apabila aku sakit. Betapa aku dahagakan kasih dari mama dan papa.

“sya ok?”soal mama. Dia duduk di birai katil. Rambutku di belai lmbt. Ah, betapa aku inginkan belaian ini. Ya tuhan, betapa ku bersyukur padamu.

“bila mama dan papa sampai”soalku sambil mengesat airmata.

“sama dengan abah dan ibu. Kami datang nak melancong.” Melancong?jadi papa dan mama bukan berniat untuk melawatku. Aku sedih. Mengapa mama tidak mahu mengambil hatiku walaupun sekali.

“tapi tujuan sebenar tentulah nak tengok keadaan sya dan is”ujar mama menyedapkan hatiku. Aku kuntumkan juga senyuman buat mama. Namun nyata begitu pahit

“kamu berdua dah berbaik ye? jadi rancangan tu tak jadi lah?” soal papa tiba-tiba. Aku pandang papa kemudian beralih pada yang lain. Semua seperti menunggu jawapan dariku.

“adik ngan angah tak datang?”soalku mengalihkan topik. Aku tiada hak untuk berkata apa-apa. Biar Tg Iskandar membuat keputusan. Aku nampak papa mengeluh. Entah apa yang berada dalam fikirannya saat ini.

“datang. Dengan Is tadi pergi cafe. Is beritahu mama sya tak ada selera nak makan. Ni mama ada bawakan makanan kegemaran sya.”mama menunjukkan bekas yang berisi nasi goreng ayam kegemaran. Terharunya. Tak sangka hajatku benar-benar ditunaikan

“terima kasih mama”ucapku.

“makanlah”papa bersuara. Dari tadi dia hanya memandang. Aku menurut. Baru beberapa suap aku sudah menolak. Langsung tiada selera.

“kakak!!!”aku berpaling lagi. Kali ini senyuman melebar dibibir. Adik-adik yang ku rindui. Pantas aku mendakap mereka. Lama.

“adik sihat?”soalku pada puteri Aisyah.

“sihat”

“Angah?”soalku pada Puteri Balqis pula. Adikku itu hanya angguk. Faham benar aku dengan Puteri Balqis yang pendiam.

Mataku kemudian melilau mencari kelibat Tg i\Iskandar. Hari ini aku langsung tak nampak mukanya. Rindu pulak rasanya.

“Along cari apa?”soal Puteri Aisyah.

“Abang Is balik dengan adik dia. Doktor cakap kakak dah boleh keluar petang ni”ujar Puteri Balqis bagai mengerti apa yg tersirat di fikiran.

“Dah rindu ke?” soal Tg Ismail. Entah kenapa aku terasa seperti satu sindirin.

“Is macam mana? Dia layan Sya dengan baik ke?”soal Tg Maimun mengubah tajuk perbualan. Terasa segan pula bila soalan itu yang disoal. Dulu aku jugak yang berkurang ajar dengan diorang. Tapi sekarang, baiknya ibu dan abah Is. Aku benar-benar berasa malu. Lambat-lambat aku angguk.

“ibu lega dengar kalau macam tu. Kalau Is buat hal, bagi tahu ibu. Tahulah ibu nak buat macam mana”ujar Tg Maimun. Aku sekadar tersenyum menutup rasa malu yang menggunung. Sungguh selama ini aku jadi manusia yang sombong. Melebal orang tanpa tahu asal usulnya. Rasa bersalah menggunung saat itu. kalau aku tahu keluarga Tg Iskandar begini, dari dulu lagi aku cuba untuk menerimanya.

**********************************************************

Kedua-dua keluarga ingin menghabiskan masa seminggu di Terengganu. Melancong semperna cuti sekolah. Papa dan mama dah tak sibuk agaknya. Aku mula mengenali keluarga Tg iskandar. Sedikit demi sedikit aku memahami siapa suamiku. Dia mempunyai keluarga besar. Merupakan anak lelaki tunggal dalam keluarganya. Yang paling aku tak sangka dia juga anak sulong. Patutlah dia ni jenis bertanggungjawab terlebih. Tg Iskandar ada 5 orang adik. Semuanya sudah besar-besar. 3 orang adik perempuannya sudah berkahwin. Yang masih bujang hanyalah adik bongsunya yang sebaya dengan adikku, Puteri Balqis. Ramah betul mereka sekeluarga. Nampak amat mesra hingga aku berasa begitu cemburu melihat keakraban mereka dengan Tg Ismail dan Tg Maimun. Penuh banglo kami dengan kehadiran mereka. Harmoninya rumah dengan gelak ketawa. Terasa macam aku dan Tg Iskandar sepasang suami isteri yang dikelilingi keluarga yang cukup bahagia saat itu. tak aku nafikan hatiku berbunga riang. Berbesar hati menerima kehadiran mereka di sini.

“hai kakak”sapa Tg Diana adik bongsu Tg Iskandar.

“kenapa diam je. duduk jauh-jauh. Tak suka kami kat sini?”soalnya begitu ramah.

“mana ada. Akak seronok. Tapi tak ada apa nak cakap”jawabku ringkas. Aku memandang kehadapan. Lautan yang terbentang. Kami memanggang ayam di belakang rumah yang menghadap laut. Aku duduk di tempat yang agak tersorok. Masih terasa tidak sedap badan. Membiarkan keluarga yang lain berseronok.

“kakak ni cantik la”puji Tg Diana memancing ku untuk berbual.

“mana ada. Kakak biasa je. Diana lagi cantik” aku senyum padanya menghargai pujiannya.

“Diana cakap betul ni. Kekasih abang, opss, i mean ex abg Is pun tak secantik kakak” aku pandang Tg Diana. Agak tertarik dengan kata-katanya.

“Diana pun tahu abang ada kekasih sebelum kahwin dengan kakak?” Tg Diana senyum. Lantas dia angguk.

“abang pernah bawa balik. Tunjuk kat abah dengan ibu. Tapi abah tak suka. Diana pun tak suka. Mengada-ngada sangat”cerita Tg Diana.

“Diana suka kakak?”soalku ingin mengujinya.

“suka”

“kenapa?”

“entah. Kakak cantik kot. Tak macam Linda tu. Masa kahwin tak sempat tengok akak. Tapi Diana tengok gambar kakak. Cantik. Kakak pergi mana hari tu? Kenapa lari? Tak suka kat abag Diana ye?”soal tg Diana. Banyak pulak soalannya. Aku gelak. Aku pun tak tahu nak jawab apa.

“kakak tak tahu nak jawab yang mana satu. Tapi akak jawab yang termampu jelah ye. akak tak kemana. Saja nak bersiar-siar” jawapanku separuh bergurau.

“habis tu kenapa kakak tak ada? Kakak tak suka kahwin dengan abang ke?” banyak songeh betul budak ni. Kenapalah tanya soalan yang aku tak nak jawab banyak kali.

“kalau berkait dengan soal hati dan perasaan ni susah akak nak terangkan. Suatu hari nanti Diana akan faham jugak sebabnya. Asyik soal akak je. Diana macamna? Dah ada buah hati?”soalku.

“tak ada yg berkenan”

“Diana jual mahal kot”

“mana ada. Lagipun Diana baru habis exam. Muda lagi ni”senda Tg Diana.

“oklah akak, Diana nak gi tolong diaorang. Bye. Nanti datang makan bila Diana panggil tau”ujar Tg Diana riang. Aku hanya angguk. Memandang kembali ke laut. Sejuknya malam-malam macam ni. Terasa seram sejuk tubuhku mendengar desiran angin. Tiba-tiba aku terasa tubuhku di balut dengan sweater. Aku berpaling. Tg Iskandar.

“sejuk kat sini. Kau kan tak sihat lagi.”dia duduk di sebelahku.

“thanks”ucapku perlahan. Ingatkan dah lupakan aku bila bersama adik-adiknya.

“jomlah ke sana. Semua orang dah nak makan”

“aku tak ada selera”jawabku bersahaja.

“kau ni knp? Mama dan papa datang pun tak gembira.” Aku langsung tidak seronok dengan kehadiran papa dan mama. Mama dan papa hipokrit. Hanya mahu menunjuk-nunjuk di depan besan yang mereka mengambil berat pasalku. Perlahan aku geleng.

“habis itu? kenapa duduk sorang-sorang kat sini?”

“saja. Aku rasa tak sihat” ucapku. Alasan itu lebih baik rasanya.

“takkan demam balik?” pantas sahaja tangannya merayap ke dahiku. Aku tarik tangan Tg Iskandar.

“taklah. Mungkin baru keluar hospital kot.”

“kita masuk rehat k” kenapa perlu dia terlalu ambil berat mengenaiku. Aku geleng.

“tak apalah. Tak elok pulak kalau tinggalkan tetamu” balasku. Tg Iskandar tersenyum.

“kalau macam tu, jomlah kita pergi sana. Makan-makan. Kat sini sejuk. Tak elok untuk kau” Tg Iskandar bangun. Dihulurkan tangannya padaku. Perlahan aku menyambut hulurannya. Terus dia memimpin aku ke arah meja makan tidak jauh dari situ. Aku perasan ada senyuman di bibir ibu bapa kami. Tapi adakah senyuman itu akan kekal kerana aku bimbang jika senyuman itu bakal menjadi tangisan.

p/s : sori lme m'nunggu.....

13 comments:

yanie501 said...

nak lg....
post n3 cpat2 ye...
bila la iskandar nk jatuh cinta ngn sya....

Anor said...

nak lagi....macamana hubungan sya dgn
is ye...is betulkah masih nk kawen
dgn sigedik tu....kalau betul sian
pula dgn sya ye...ape nk buat
ye sha sabar jelah mungkin itu
adalah dugaan dlm hidup...
mungkin ada hikmah disebalik ape
yg berlaku....

sinichies_girl88 said...

akhirnya ader sambungan heheheh
tak nak la dia orag berpisah uhuhuhu
sambung lagi...panjang lagi erk cite ni....
:)

miznza84 said...

lagi nani...x cukup...

Anonymous said...

baguslah kalau batrisya dah insaf, dah hormat kan org & tak cakap lepas. Moga2 tg iskandar pun lembut hati & jatuh cintan ngan batrisya & tak jadi berpisah.

korro suffian said...

hrrmmm.. dah ada perekmbangan... tapi maish agak dingin.....
keep it up both of yoy!!!

haih.. mana pulak peginya miss SS???

iskandar dah break ke ngan miss SS??

kata dah nak kawin....

shakirah said...

haha...
akhirnya ade gak entry bru...
hmm...makin menarik ni..

sukahati said...

citer ni best..
is ni sker kat wife die ke x sebenayer

Anonymous said...

ala x puas la.........nak agi2.....puhlissssssssss

SHAHREE said...

eeee...kdang2 rse nk cekik je is nie....klu dh rse nk becrai tu xpyah lh buat baik....buat skit hati sya je.....waaa.....skit2...huhu

hana_aniz said...

huhu.. kesian nye kat sya..

MaY_LiN said...

alahai..
camana la pasni nnti

Miss Ran said...

sori nek lori ah