THANK YOU

Tuesday, November 9, 2010

WARNA HATIKU 8


Aku atur langkah kembali ke pejabat. Ku gagahkan juga kaki melangkah walaupun langkahku longlai. Jam di tangan sudah menunjuk ke angka 5.30 petang. Waktu pejabat sudah tamat tapi aku tidak terasa mahu pulang. Aku kembali ke ruang pejabatku. Sudah ramai yang pulang. Ekmal juga sudah pulang. Sebelum aku keluar dia telah maklumkan padaku dia hendak pulang awal. Aku izinkan. Aku berdiri di jendela. Memandang ke indahan bandar Terengganu. Namun keindahan itu langsung tidak mencuit hatiku. Fikiranku kosong. Hatiku luka lagi. Parut yang Ekmal tinggalkan dulu kembali berdarah. Kenapa hidup aku macam ni. Bahagia selalu datang seketika cuma. Kenapa? Aku bersoal sendiri. Sungguh aku benar-benar sedih. Sampai hati Mal buat Ris macam ni. Dulu Mal tinggalkan Ris tanpa ucapkan selamat tinggal pun. Sekarang Mal pergi lagi. Dan yang pasti kali ini sudah tiada lagi ruang dalam hati Mal untuk Ris. Semua untuk Farah. Aku bermonolog.

“Batrisya” ada yang memanggilku. Aku memalingkan wajahku. Tengku Iskandar di situ. Di tangannya ada fail. Agaknya tugasan yang dia hendak serahkan padaku. Dia kelu memandangku.

“kenapa?” soalnya. air hangat yang mengalir di pipi mematikan kata-kataku. Tidak pernah aku menangis dalam beberapa tahun ini. Waktu papa menamparku dulu langsung tiada airmata yang menitis di pipi. Tapi sekarang airmataku terasa begitu murah menitis laju. Hanya Ekmal yang mampu membuatkan aku mengalirkan mutiara jernih ini. Tengku iskandar menghampiriku. Dipegang lembut bahuku. Tanpa segan silu ku sembamkan wajahku didada bidangnya. Melepaskan tangisanku disitu. Hatiku benar-benar sakit. Dulu dia pergi tanpa sebarang berita atau sepatah kata untukku tapi sekarang dia ada di depanku sayangnya dia bukan lagi milikku. Dia milik Farah, tunangnya. Dapat ku rasa tangan Tg Iskandar memeluk erat tubuhku. Menyalurkan sedikit kekuatan padaku. Dia hanya diam. Membiarkan esakanku menjadi irama dalam bilikku yang mula sepi. Lebih 10 minit aku menangis di dada Tg Iskandar. Keadaanku kembali stabil.

“maaf”ucapku malu. Malu kerana dia dapat melihat Batrisya yang lemah.

“tak apa. Kenapa kau menangis?” aku diam.

“cakaplah. Sekurang-kurangnya kau boleh ringankan beban di hati kau” pujuknya. Lembut sekali bicara Tg Iskandar padaku.

“Ekmal....”kata-kata ku terputus di situ.

“Ekmal? Kenapa dengan dia?”soal Tengku Iskandar. Aku geleng. Tidak jadi meneruskan kata-kataku. Apa yang Tg Iskandar akan fikir jika aku beritahu dia Ekmal dah bertunang. Pasti dia akan mengejek-ejekku atau mungkin juga dia akan mengetawakan kebodohanku. Ah, tidak. Dia tak boleh tahu. Aku takkan benarkan dia mengejek aku.

“Batrisya???” aku geleng. Aku duduk di kerusi empukku. Kulihat dia setia menanti tuturku.

“tak ada apa”ujurku.

“kalau tak ada apa takkan kau menangis.”Tengku Iskandar bagai mendesak. “please. Aku ok.”tekanku. Tidak mahu memberitahunya. Biarlah aku saja yg tahu rahsia Ekmal.

“ok. Kalau kau tak nak beritahu, aku tak paksa. Tapi kalau kau rasa nak kongsi cerita carilah aku.” Kupandang keikhlasan di wajah tg iskandar. Dia senyum. Entah kenapa aku angguk. Tiba-tiba ku dengar pintu bilikku di ketuk. Belum sempat aku beri arahan untuk masuk, pintu sudah ternganga luas. Seorang wanita muda berada di muka pintu.

“Tadi i cari you Is. Setiausaha you cakap you di sini”ujar wanita itu. Agak sombong lagaknya. Dahlah masuk bilik aku, tegur pun tak. Kupandangnya dari atas ke bawah. Dia nampak seksi dengan skirt atas lutut dan kemeja ketat menampakkan susuk tubuh yang langsing.

“you dah habis kerja, kan?”soalnya lagi. Menyampahnya dengar suara minah gedik ni.

“you tunggu jab. Ni laporan untuk projek Taman Indah yang you bagi kat i tadi. Banyak salah. I nak you semak dan betulkan yang mana salah. Serahkan pada i pagi esok. Ok” arah Tengku Iskandar. Suaranya tidak lagi selembut tadi.

“pagi esok?” Tengku Iskandar angguk.

“kenapa? Ada masalah”soalnya.

“esokkan aku ada meeting dengan klien” ujarku.

“Is. Cepatlah....” rengek perempuan itu. Dia pandangku tajam.

“i tak kira. Esok you siapkan.”ujarnya tegas.

“i tak tahu dapat tak siapkan...” bila la aku nak buat. Kerja kat atas meja masih melambak. Dia nak aku jadi burung hantu ke malam ni.

“kenapa pekerja you banyak songeh sangat???” Nampaknya kesabaraan wanita radi dah menipis. Hatiku panas mendengar sindiran wanita itu. Aku cilikan baru tahu. Agaknya nilah kekasih Tengku Iskandar. Patutlah Tengku Ismail tak suka. Gedik. Mulut tak insurans, sombong lagi. Seksi pulak lebih-lebih. macam perempuan murah je. Rendahnya taste Tengku Iskandar ni. Komen ku. Mengalahkan juri akademi fantasia dah rasanya. Tapi tak hairanlah kalau suami aku ni minat perempuan kat depan aku ni. Wajahnya memang cantik. Kulitnya halus dan gebu. Bukankah lelaki itu mudah tertarik dengan rupa dan kecantikan seorang wanita. Ais.... membebel sorang-sorang pulak aku ni.

“i tak nak dengar apa-apa alasan lagi. Yang i tahu esok mesti ada atas meja i faham?. By the way, i lupa nak kenalkan. Ini Linda, special friend” Tg Iskandar kenalkan aku dengan girlfriendnya. Aku senyum mengejek.

“ooo. Makwelah ni. Hi. I Batrisya” aku hulur tangan. Tapi dia tidak menyambut. Siap bagi jelingan maut lagi. Fuh. Memang memcabar kesabaran aku. Pantang aku perempuan sombong dan berlagak bagus ni. Kau belum tahu siapa aku.

“sombong betul girlfriend you ni” ucap aku pada Tengku Iskandar. Wajah-wajah memandangku dah merah. Seorang malu seorang lagi tentulah marah

“i wife Is. Kalau ada rasa nak jadi madu i, belajarlah hormat i ye” sindirku.

“hei perempuan....”kata-katanya terhenti di situ bila Tg Iskandar menghalang.

“i ada nama k. Nama I Batrisya” aku senyum mengejek.

“do i care” jelingan tajam dihadiahkan padaku. Dijuihnya bibir yang merah merekah itu.

“jadi tak kisahlah kalau i kata you ni tak ada moral” saja aku nak sakitkan hati dia.

“Ris, please.” Ucap Tengku Iskandar cuba meredakan kehangatan di ruang pejabatku.

“apa? Tak betul ke I cakap. Masuk bilik I pun main redah je. Is, you tak ajar ke dia cara nak hormat orang? You kan sangat PANTANG dengan orang yang tak ada adab ni” sengaja aku tekankan perkataan yang penting pada kata-kataku. Memulangkan paku buah keras kepada Tengku Iskandar. Hari tu bukan main nasihat aku. Tapi kekasih sendiri tak pulak reti nak nasihat. Tapi kalau di kira pangkat aku lagi tinggi dari perempuan ni. Aku kan isteri dia.

“Batrisya, shut up. Jom” ajak Tengku iskandar. Linda seperti tidak puas hati tp Tg Iskandar terus menarik tangannya keluar dari bilikku sebelum perang dunia ke 3 meletus.

“is...” panggilku. Dia berpaling.

“hati-hati jalan ye sayang” sengaja aku gemersikkan suaraku yang manja ini. Kulihat Linda sudah menjeling dengan wajah merahnya. Marah betul dia.

“see you” ucap Tengku iskandar sebelum berlalu. Aku ketawa puas. Aku menang.

p/s : sblm g exam smbng entry dlu.... penat dh m'bce....... tension.... jgn lupa komen yer....

5 comments:

hana_aniz said...

sumpah gedik giler linda tu! huh.
bila la diorg nk jatuh cinta satu sama lain ek? hehe

Anonymous said...

exam, exam juga...
n3 baru jgn lupa...

Naniey TJ said...

anoymous : matilah nani klu cmni.... time exam yg x ssh bley la... klu da exam nk cm nk mti tu... cmpem2 u' ll kne b'sbr

miznza84 said...

ieiiiiiiiii bencinya dengan GF TG Iskandar tu...
bile suami isteri ni nak berbaik... nani nti kalo dah free smbung lagi ye...
thanks dear...

IVORYGINGER said...

dahsyat tul psngn suami isteri ni.
Msg2 ada buah hati.
Mcmna la diaorg dua ni nk jatuh cinta ya????
hehehe...