THANK YOU

Thursday, November 25, 2010

WARNA HATIKU 13


Seperti biasa hari ini aku melangkah ke pejabat dengan penuh keyakinan.

“selamat pagi Pn Batrisya” sapa Ekmal sambil tunduk sedikit kepalanya tanda hormat.

“selamat pagi” balasku. Rasa satu kejanggalan menyelinap masuk ke hati. Dia nampaknya mengerti dengan kata-kataku dulu. Seluruh perbualan kami berkisar mengenai hal pejabat. Tiada lagi hal peribadi di bicarakan. Tiada lagi kemesraan dipamerkan untukku. Biarlah. Lebih baik begini.

“Puan Batrisya, Tengku hendak jumpa puan kat pejabat dia sekarang” ucap setiausahaku yag comel lote. Maklumlah mek kelate katakan.

“dia nak pe?” soalku. Pagi-pagi buta dah panggil.

“entahlah Puan. Tak ada pula setiausaha dia cakap apa-apa. Dia nak puan kot” amboi pandai pulak minah ni buat lawak. Dahlah mood aku kurang menjadi ni. Setiap hari pun macam tu. Pantang bertemu Ekmal pasti mood ceria tukar jadi mood sedih plus marah plus tak suka dan macam-macam lagi.

“kelakarlah lawak awak tu. Terhibur saya” ucapku terus berlalu ke pejabat Tg Iskandar.

“boleh I masuk?” soalku. Setiausaha Tg Iskandar angguk.

“Ada apa nak jumpa aku?” soalku. Aku lihat Tg Iskandar tersenyum lebar.

“gembira nampak” ucapku sambil melabuhkan punggung di depannya.

“well, biasa-biasa je”

“yelah tu. Dah berbaik la tu.” Tg Iskandar tergelak. Dah tahu dah. Apa pulak yang Miss SS tu dapat kali ni. Biasalah macam dalam novel tu, perempuan macam Miss SS ni kalau dah dihulurkan harta menimbun terus tak merajuk dah. Dah faham sangat dah. Aku pun baca novel you.

“pandai-pandai je kau ni. Tapi memang la dah baik.”

“senang pulak dia maaf kan kau ye”

“stop it k. Pasni aku tak nak kau gaduh dengan dia. Tolong jangan ganggu hubungan aku dengan dia” eleh. Macam la aku heran sangat dengan hubungan dia dengan Miss SS tu. Poyo la you. Gua tak heran pun. Sebab gua tahu walaupun gua tak cantik tapi gua lebih bijaksana dari Miss SS tu. Percayalah.

“tengok la macam mana. Kau panggil aku ni nak apa?” ucapku selamba.

“oh ya, minggu depan kita akan ke Pulau Redang.”

“Pulau Redang? Honeymoon ke?” soalku

“tak ada maknanya nak honeymoon dengan kau. Kita nak pergi tengok kawasan kat sana untuk projek pembinaan terbaru kita sambil tu boleh lah bercuti.”

“mmm... bagus tu. Berapa lama?”

“seminggu”

“kenapa tak sebulan?” saja nak meloyar.

“why not you stay kat sana je sampai setahun” dah pandai menjawab.

“nanti aku rindu kat kau. Tak ada yang nak merajuk dengan aku.” Balasku.

“bila masa aku merajuk?” soalnya. Macam tak puas hati je.

“kau rasa?” Tg Iskandar bangun dari kerusi empuknya. Langkah kakinya menghampiriku. Dia duduk dimeja berdepan denganku.

“aku rasa buang masa merajuk dengan perempuan macam kau. Tak matang langsung” ucapnya. Aku kecilkan mata.

“berani kau ye. Kau ingat kau tu matang sangatlah. Merajuk sana merajuk sini” geram pulak aku bila dia kata aku tak matang.

“malas nak layan kau. Banyak kerja”

“ingat aku rajin sangat nak layan kau?” soalku kembali.

“ok. See you” balas Tg Iskandar memandang tepat pada mataku. Gaya mencabar ni.

“ok. See you” ucapku. Siaplah kau. Kau kata aku tak matang ye. Nasib la kau dapat tengok perangai pra matang aku ni. Oh... Miss SS, nampaknya kau akan terus jadi mangsa aku. Siaplah kau kalau aku jumpa korang.

******************************************************************************

Wah!! Cantiknya pemandangan di Pulau Redang. Cukup indah dengan pantai yang bersih dan air membiru.

“Jom” ajak Tg Iskandar. Aku mengikut langkahnya. Check in hotel.

“ nah ni kunci bilik kau.” Dia serahkan kunci bilik padaku.

“thanks” ucapku.

“bilik aku sebelah je. Ada apa-apa, ketuk jelah bilik tu ye” terang Tg Iskandar. Aku angguk. Sampai saja dibilik, terus aku merebahkan tubuh di situ. Terasa begitu penat seharian menaiki bot dari jeti Kuala Terengganu ke Pulau Redang. 15 minit masa berlalu, tapi mataku enggan terlelap. Apa kena dengan mata aku ni. Bosanlah pulak sorang-sorang. Tak ada yang boleh diajak berbual. Pergi bilik sebelah lah.

Aku ketuk kuat bilik Tg Iskandar. Lama aku tunggu, tiada tanda-tanda pintu akan terbuka. Terus tombol pintu kupulas. Tak berkunci. Kalau ada perogol masuk, nasib la kau. Isk... mengarut. Buta ke pe perogol tu. Aik mana dia?. Mata aku melilau mencari kelibatnya. Aku melangkah masuk. Manalah mamat ni pergi. Tiba-tiba pintu bilik air terbuka. Tg Iskandar keluar dengan hanya bertuala.

“Aaaaahhh!!!!” jeritku. Tercengang Tg Iskandar memandang. Pantas tubuhku palingkan dari menghadapnya. Malu.

“kau buat apa kat sini?” soalnya.

“pintu tak kunci. Jadi aku masuklah” ucapku. Masih membelakanginya.

“kenapa datang sini” hampir betul suara dia ni. Aku palingkan sedikit wajahku. Terkejut melihat dia betul-betul berada dibelakangku. Nasib baik dah pakai pijama. Aduhai sesak nafas aku tengok dia seksi macam tu. Nasib baik imam kuat lagi.

“bosan. Sorang-sorang” balasku sambil menolak sedikit tubuhnya yang menghalang laluan. Aku buka pintu beranda. Wah..... cantiknya.... laut.

“isk. Tak sopan masuk bilik lelaki” ucapnya.

“alah, kau bukannya orang lain” balasku.

“ea? Aku siapa?” soalnya. Sengaja.

“my friend” balasku.

“ingatkan siapa tadi”

“kenapa? Nak suruh aku cakap kau suami aku?”

“tulah. Kalau kau cakap camtu tadi comfirm aku cancel satu bilik.” Usiknya. Aku membulatkan mata memandangnya yang sedang landing di katil.

“gatal ea”

“apa pulak. Cakap suami. Mana ada suami isteri macam kita ni. Tidur bilik asing-asing”

“kitalah suami isteri macam tu. Sudahlah. Kita datang bukan nak honeymoon. Kita datang nak kerja. Ingat tu” aku kembali menghadap pantai. Angin yang menyapa terasa nyaman sekali. Ku lepaskan rambut yang dari tadi tersepit dengan penyepit. Membiarkan ia bernafas ditiup angin. Segarnya.

“you know what?” tiba-tiba je ada tangan sasa mengepung tubuhku.

“what?” soalku. Apa lagilah yang dia nak usik ni.

“aku rasa macam nak honeymoon pulak. Apa pendapat kau?” soalnya dekat dengan telinga aku. Tipu kalau tak rasa seram.

“aku rasa......” sengaja ku alunkan merdu suaraku. Aku palingkan tubuh menghadapnya. Tanganku melekap pada tubuhnya. Aku ukirkan senyuman manis

“apa yang kau rasa?” soalnya mesra.

“mmm aku rasa kan.........” lembut suaraku. Manja.

“mmmmm”

“aku rasa kau nak kena terajang” pantas tubuhnya ku tolak kuat hingga dia terundur beberapa langkah ke belakang.

“nak menggatal ye” aku pandangnya dengan berani.

“garang betul.”

“apa garang-garang. Kalau berani mari la”

“isk.... tak ada masa nak bergusti dengan kau. Buang masa je.” Tg Iskandar ketawa.

“alah takut la tu”

“bukan takut tapi hormat” balasnya. Dia pandang ke laut.

“jom g makan. Lapar lah” ajakku sambil memandangnya.

“aku nak rest. Penat. Kau pergi jelah makan kat bawah.”ucapnya.

“alah, jomlah. Temankan aku makan. Jomlah” rengekku. Dia pandang wajahku.

“aku rasa....”

“apa yang kau rasa?” soalku.

“aku rasa.... kau ni manja la”

“Uweekkkk.... aku? Manja?” Tg Iskandar angguk

“lama-lama aku boleh tergoda tau” nak mengusik lagi la tu

“malas layan kau. Cepatlah siap. Lapar” aku kembali merengek.

“yelah. Tunggu jab” aku tersenyum. Yes berjaya membawa teman untuk makan. Tak adalah aku rasa macam kera sumbang je makan sorang-sorang.


p/s : penat 2 hari di Melaka. Alhamdulillah smuanya selmat......tq krn anda sudi menunggu

8 comments:

Strawberi Comei said...

nk lg! nk lg!
dh nmpk bunga2 cinta dh.. :)

miznza84 said...

nak lagi.... byk dan byk..

Hafia Hana said...

(:

Anonymous said...

next entry plssss..
heheh

Anonymous said...

sweetnye..
n3 baru...!!
hehe..~~

IVORYGINGER said...

Samb jgn xsamb. he...
usik-mengusik akhirnya ada hati kecundang. ahaks...

Naniey TJ said...

sahabat2 n peminat2 skalian....
nxt entry mybe lewt sdkt krn brdbnd nani da kne sekat... blom byr bil... jd hrp b'sbr ye

.. said...

smbg