THANK YOU

Saturday, August 8, 2009

Syuuuhhh..... Abang? 5


“ada apa nak jumpa ni?”soalku.
Dia diam.
“kalau tak ada apa-apa aku balik dulu” aku mula mengatur langkah. Namun tiba-tiba tanganku
ditangkap.
“sakitlah” tangan yang berbalut itu kutarik.
“sorry”
“cepatlah cakap. Aku buzy ni”
Dia mengeluh. Dia membelakangiku.
“susah abang nak cakap”
“sebenarnya ada apa? Cakap jelah” kesabaran aku sudah mula menipis.
“kenapa Sha layan abang macam ni? Dulu Sha tak macam ni” rungutnya.
“layan macam mana? Aku rasa sama je” ujarku.
“no. Sha dah lain sekarang.”
“so?”. Aku menunjukkan muka bosan. Aku bagai membangkitkan api di hati Fiqri. Maaf aku terpaksa.
“kenapa Sha jadi macam ni. Kalau ada masalah bagitahu abang”ucapnya
“semua orang berubah. Aku ok. Kau tak payah lagi nak sibuk hal aku” ucapku langsung tidak ku fikirkan perasaan Fiqri.
“see. Sha yang abang kenal tak macam ni. Abang tahu Sha tertekan, tapi tolong jangan layan abang macam ni. Biarlah apa yang diorang nak kata” ada kesayuaan pada suaranya.
Aku diam.
“say something” ucapnya lagi.
“Aku rasa kita tak patut berterusan macam ni. Mulai sekarang anggaplah kita tak pernah kenal.
Dan ni, hutang aku pada kau. Lepas ni, please jangan pedulikan aku lagi. tq sebab kau selalu take care pasal aku”ucapku. Duit RM 150 ku letak di tapak tangannya. Dia tergaman. Aku mula atur langkahku namun langkahku tiba-tiba terhenti.
“macam mana abang nak berpura-pura tak mengenali Sha. Sedangkan setiap degupan jantung abang adalah milik Sha” aku tergaman. Langsung tidak ku toleh. Tanpa ku sedari tangan sasa Fiqri sudah melilit bahuku kemas.
“don’t leave me. I love you. Really love you”bisiknya. Sejenak aku terbuai dengan bisikan lembut itu.
“lepaskan Sha.”aku meronta.
“Kau dah gila ke? kau sedar tak apa ko cakap ni” tengkingku setelah pautannya terlerai.
“dah lama abang sukakan Sha. Sejak abang tahu siapa sebenarnya Marina. Abang buta menilai mana kaca mana pertama. Please Sha. Jangan kecewakan abang” dia merayu. Lirih hatiku mendengarnya
“tolonglah jangan macam ni.”
“Abang cintakan Sha” ucapnya lagi.
“Sha tak boleh” aku mula mengatur langkah lagi. dadaku sudah sesak. Mudah benar cintanya beralih arah.
“jawab soalan abang dulu” dia menghalang langkahku.
“Sha terima abang tak?”
“tolonglah jangan paksa, Sha”rayuku. Kalau aku ada kuasa, nak saja aku ghaib.
“Abang tak paksa. Abang just nak tahu”
“Sha tak tahu. Sha tak tahu!!” aku sendiri ragu dengan perasaanku. Mana mungkin aku menjawab soalannya. Ada air jernih mula terjun dalam kolam mataku. Terduduk aku di atas tanah sambil menangis. Mengapa aku perlu menangis. Aku ingin lepaskan segala bebanan pergi.
“jangan nangis sayang. Abang akan tunggu jawapan Sha”ucapnya. Dia usap lembut rambutku. Lama dia menemani aku hingga tangisan aku reda. Selepas itu kami terus membisu.
***************************************************************
Dah sebulan berlalu sejak dari peristiwa itu aku masih menyepi. Kadang-kala aku berusaha mengelak dari Fikri. Fikri juga seolah mengerti yang aku memerlukan masa.
“Sha” aku mendongak perlahan. Fikri berdiri di depan mejaku. Aku kelu memandangnya. Entah kenapa.
“jom ikut abang”ajaknya. Nasib baik time tu masa lunch. Staf pun tak ada.
“pergi mana?” soalku.
“adalah. Jom” dia tarik tanganku supaya mengikutnya.
“En Fikri” aku bersuara sambil memandang tangannya yang erat mengenggam pergelangan tanganku. Perlahan dilepaskan. Dia tahu aku tidak suka disentuh sembarangan. Aku capai beg ku dan mengekorinya.
Fikri membawa aku ke sebuah restoren yang agak ekslusif di pinggir kota. Suasana restoren itu sunyi. Langsung tiada pelanggan. Kami hanya diam menunggu hidangan. Hanya irama dari piano kedenganran.
“Sha” aku memandangnya.
“dah lama abang tunggu” ucapnya. Aku telan air liur. Apa perlu aku lakukan.
“Aku...aku..” aku gugup. Entah perkataan apa yang perlu aku keluarkan dari mulutku.
“will you marry me?” aku terkejut. Soalan apakah ini. Soalan hari tu pun dah nak pecah kepala aku fikirkan. Ni ada pulak soalan baru. Mahu mereng otak aku ni.
“hah?” hanya itu yang lahir dari bibirku. Seolah-olah tidak percaya.
“tolong jadi isteri abang. Sebab abang rasa abang perlukan seorang isteri lebih dari abang perlukan seorang adik. Oleh sebab abang sayang sangat kat adik bang ni, please be my wife” apa la yang Fikri ini mengarut. Kejab cakap adik. Pastu suruh jadi bini pulak. Aku pening ni. Mak tolonglah Sha.
“please” ucapnya. Sebentuk cincin emas bertatahkan berlian dihulurkan padaku. Mahu cair aku melihatnya. Terasa meleleh air liur. First time tengok cincin yang cantik macam tu.
“Sha dengar tak” aku tersentak. Terlampau asyik memandang cincin di tangannya. Boleh pulak aku buat camtu masa ni.
“sebenarnya...”ucapku..
“abang tak nak dengar apa-apa alasan”
“bukan alasan. Ish... macam mana nak cakap eh” aku garu kepala yang tak gatal.
“cakap je lah apa pun” ucapnya.
“aku tak bolehlah....”
“jangan kecewakan abang” ei geram betul lah aku dengan Fikri ni. Aku belum habis cakap dia
sibuk nak potong. Aku tampar kang.
“bro, jangan lah potong cakap aku. Cuba kau dengar dulu. Aku tak pandai lah bab cintan-cintun ni. Lagipun aku belajar lagi....”
“abang boleh tunggu, just say yes or no” tengok dia potong lagi aku bercakap. Angin kus kus aku dah mula datang ni. Geramnya.
“ei geram betul lah aku kat kau ni. Senang cite macam nil ah. Kau pergi jumpa mak bapak aku kat kampong. Kau Tanya diaorang nak bagi tak anak diaorang yang paling comel kat atas dunia ni kat kau. Kalau diaorang setuju, aku ikut je. K. Susah nak cakap bahasa lain dengan kau ni” ucapku panjang lebar. Dah hilang dah sopan aku. Leceh la kalau kita cuba jadi orang lain ni. Aku lihat Fikri senyum.
“betul ni?” soalnya.
“abis kau ingat aku main-main. Sementara peluang masih terbuka. Tapi kau kalau nak datang rumah aku baca doa, istigfar banyak-banyak sebab bapak aku garang. Kang tak pasal-pasal dia halau kau. Gatal sangat nak kat anak dia.” Saja aku takut-takutkan Fikri. Padahal bapak aku lah orang yang paling baik kat dunia ni. Tak pernah nak marah-marah tanpa sebab.
“Thanks sayang. Esok jugak abang hantar rombongan”ucapnya.
“ha ha tangan kau jangan nak menggatal. Tak sah lagi” pantas ku larikan tanganku.
“yelah. Tapi pasni tak payah la panggil Bro ea. Panggil abang pulak” ucapnya.
“ok. Kau kan abang aku” selamba je muka aku cakap cam tu.
“syuuuhhh, bukan abang tu. sekarang maksud ‘abang’ da lain. Abang sayang” dia tersengih macam kambing. Ingat aku cair la tu.
“oh tu ke? Boleh. Lepas kahwin. G jumpa bapak aku lu, k” ucap ku. Dia hanya memcebik. Aku buat tak tahu. Petang itu kami habiskan masa bersama. Lama tak sembang dengan ‘abang’ aku ni.
***************************************************************************
“Fikri kan?” tegur seseorang dari arah belakang. Fikri berpaling. Marina tergaman. Orang yang
dulu berpakaian selekeh dengan t shirt dan jeans lusuh kini berdiri segak dengan sepasang sut
pejabat yang berjenama.
“Tengku!” En Wahab tersenyum memandangnya sambil menghulurkan tangan. Pantas Fiqri sambut.
“abang kenal ke?” soal Marina.
“honey kenalkan ni Pengarah TF Holding. Pemilik kliang tempat kita kerja. Tengku Fikri”. Tenganga mulut Marina mendengarnya. Macam mana pulak si pembuat air macam Fikri ni boleh jadi tauke besar. Fikri hanya menghadiahkan senyuman.
“ni wife I. Nombor 3.”ucap Encik Wahab. Fikri hanya tersengih memandang. Tak sangka kau minat jantan tua. Bisik hati Fikri.
“Tengku buat apa kat sini?” soal Encik Wahab.
“i tunggu wife i. Dia ke tandas tadi” ucap Fiqri tenang.
“tu pun dah datang” sambung Fiqri. En Wahab dan Marina berpaling.
“Abang, Sori lama tunggu” ucapku.

“sayang ok?” soal Fikri. Aku angguk. Aku memandang dua makhluk di depanku. Seorang tua seorang lagi muda jelita. Aku senyum.
“kau” Akhirnya Marina bersuara. Aku hanya memandang. Langsung tak hairan. Dah lama aku tahu dia kahwin dengan pengurus kilang. Pak Dollah yang kasi tahu.
“jumpa lagi kita Cik Marina”ucapku. Aku menghampiri Fikri. Pantas Fikri paut bahuku. Wajah Marina ketara berubah. Terkejut agaknya. Maklum la dulu kitorang kerja buat air kat warung je. Baru kau tahu langit tu tinggi ke rendah.
“you all kenal?” soal En Wahab.
“apa pulak tak kenal. Cik Marina kan glamour. Dulu i kerja kat gerai Pak Dollah depan kilang tu.” aku mengukirkan senyuman.
“ooo. Cam tu ke? Cantik isteri you, tengku” ucap En Whab. Berani betul memuji aku kat depan isteri muda dia. Marina menjeling tak puas hati la tu. kau ingat kau cun sangat ke.
“oklah En Wahab. Jumpa lagi. Kami nak pergi shopping barang baby ni”ujar Fikri. Tangannya sibuk menakal di pinggangku.
“ok. Jumpa lagi”jawab En Wahab.
“bye Marina. Lain kali jangan pandang orang sebelah mata” aku berbisik perlahan di telinganya ketika kami bersalaman. Wajahnya merah menahan rasa malu.
Aku dan Fikri terus berlalu.
“nasib baik abang tak kahwin dengan Marina tu. kalau tak botak la abang” bisik Fikri perlahan di
telingaku. Bimbang ada yang mendengar.
“abang la duk gila kat dia dulu. Padan muka”ucapku.
“Dulu. Sekarang abang dah ada sayang. I love you” ucap Fikri. Pipiku dikucup. Aku tersenyum senang. Aku bahagia menjadi isteri Fikri. Dia memang lelaki yang penyayang. Caring melebih. Abis je belajar aku terus kahwin dengan dia. Dan sekarang... jeng..jeng... aku dah pregnant. Lagi 2 bulan kami bakal dapat anak sulung. Fikri yang paling tak sabar menanti. Waktu doctor memberitahunya aku mengandung, terus dia pengsan. Kelakar betul mengalahkan ibu mengandung lagaknya. Aku tersengih sendiri mengingati peristiwa itu.
“sayang, mari la sini. Tengok ni. Cantik tak” Fikri tunjukkan sehelai baju baby di kedai anakku. Aku hanya mengiakan saja. Bersungguh dia memilih barang untuk anaknya. aku gembira. Sesungguhnya dialah lelaki terbaik untukku. Terima kasih Tuhan kerana mengurniakan lelaki seperti Fikri kepadaku. Sesungguhnya engkau yang maha berkuasa. Kupanjatkan kesyukuran yang tidak terhingga di atas kebahagiaan ini. Dan dari jauh ada sepasang mata yang menyaksikan kebahagian kami dengan kekesalan dihati.

~THE END~

p/s: akhirnya dpt jgk naniey habis kn crpn ni. harap anda semua terhibur. Ni je yang mampu Naniey buat. huhuhu. komen eh. jgn lpe. komen anda semua sgt Naniey hargai. tq bebanyak.

18 comments:

adib habib said...

nk jd org 1st komen. gmbr khwin 2 comey dh tp hudoh lah warnenya. trdisnal bngt wane emas! change it please!!

Mimi Nurisya said...

yey...best....
tq2

adib habib said...

hak ni comey dh tp stail omputih sgt laa... da gmbr lain lg x? =P

yunix77 said...

akhirnya habis gak cerpen ni
mmg dah lama tunggu naniey sambung

wlaupun tema cerpen ni selalu kita baca tapi overall tetap ok dan ada kelainan. gaya ayat naniey pun sempoi....tak payah susah2 otak nak pikir. selama baca cerpen ni...enjoy jer.

sekian.

MaY_LiN said...

tamo wat smbgn ke..

fzm2 said...

alaaa skejp nye..
hehe..x puas lg laaa
nyway besh r cter ni!

misz nana said...

Best la cerpen ni..
Gud job writer! =)

Naniey TJ said...

tq sbb komen...
nk bt smbngan???..
kne pikir lu la...
nk kne ada kesedaran masa dan ruang dulu..
huhuhu
maklum la naniey buzy..
tp naniey ingt dlm msa t'dkt ni x kn de smbngnnya sbb Naniey nak hbskn CD lu...
tu pun blm abs edit...
insyaalllh klu ada masa lbh crpn bru akn m'yusul, k

LiNa said...

best2...
wat la cerpen mcm nie lagi yer..

ie said...

sy xsabar nk 2nggu crite bru k.nani. tq krn sudh kn cite yg ni. sy suke cmni cept c kit tau endingnya. hakhak.

epy elina said...

salam..
crta yg mnrik...
gud job..

tarisuria said...

best3...

Anonymous said...

bestlah. rasa boring pun hilang. walau pun cuma cita pendek tapi padat tahniah ye. ada lagi ke

ipkudcci said...

peeehhhh........best pulak...huhuhu

Anonymous said...

cerita yang sungguh cute...haha...l0ve fiqri....

meowluvie said...

waaaa...dh hbs...huhuhu...tp best sgt2..tp skjp je cte ni...x puas bc...bnyk konflik lg best...

Unknown said...

baru baca cerpen ni..hehe. overall mmg bst! ayat sempoI!

Unknown said...

baru baca cerpen ni..hehe. overall mmg bst! ayat sempoI!