THANK YOU

Saturday, November 20, 2010

WARNA HATIKU 12

“Ris!... Ris” aku dengar suara Tg Iskandar dari luar. Marah benar suara dia. Gaduh la tu. Pintu bilikku di tolak kuat. Aku masih berbaring sambil baca komik naruto. Malas nak layan.

“kau nak apa?” soalku.

“kenapa kau buat macam tu?” soalan aku dibalas dengan soalan.

“saja. Seronok-seronok”

“seronok. Kau tahu tak, kau dah rosakkan semua plan aku.”

“plan? Nak ajak kahwin ke?” aku ni macam simbah minyak kat bara pulak. Dahlah muka dia macam harimau lapar.

“dahlah aku ni susah nak jumpa dia. Bila jumpa jadi macam ni pulak. Dia dah merajuk. Baik kau jelaskan perkara betul kat dia”

“tentang?”

“tentang kita tidur sebilik”

“tak nak lah. Buang masa.” Balasku.

“oooo.... k.” Tiba-tiba Tg Iskandar melompat ke katilku. Komik di tanganku dicampak ke lantai.

“kau gila ke?” aku cuba bangun. Pantas tangan dia cengkam kemas tanganku ke tilam.

“kau nak cakap ke tak nak?” soal Tg Iskandar.

“tak faham bahasa ye? Aku tak nak”

“degil. Mungkin kita patut tidur sebilik”

“idea yang baik” alah ni taktik nak mengugut. Dah berlambak la taktik macam ni dalam novel.

“betul?” aku angguk. So? Kau nak buat apa hah? Pantas pipi gebu aku di kucup.

“Tengku Iskandar!” tengkingku geram. Dia dah mencemarkan kemuliaan pipi aku. Kurang asam punya jantan.

“tadi kan dah setuju.”

“bodoh. Lepaskan aku” takut pulak aku dengan mamat ni.

“pesal? Tadi bukan main lagi.”

“lepaslah”pantas lututku menghentam perut Tg Iskandar. Jangan main-main dengan aku. Aku ada tali pinggang hitam taewando tau. Tergolek Tg Iskandar ke lantai. Terus aku berdiri atas tilam.

“kau main kasar ye” Tg Iskandar gosok perutnya yang sakit

“nak lawan marilah” aku dah bersedia kalau-kalau dia nak main kasar.

“ok, ada ubi ada batas. Ada hari aku balas” cewah... berpantun pulak. Takut la tu.

“budak-budak main tin, anytime” tak pasal-pasal aku dah mereka pantun sendiri.

“huh” Tg Iskandar terus berlalu dengan mulut muncung 4 depa. Merajuk ke? Tak puas hati la tu. Ada aku peduli.

“makan” ajakku. Tg Iskandar buat bodoh. Langsung tak layan. Amboi sombong. Tak nak sudah. Daging gulai Mak Jah aku makan dengan penuh selera. Tg Iskandar terus ke ruang tamu. Selesai makan aku membasuh pinggan dan terus berlalu ke ruang tamu.

‘wah...sedapnya bau. Harumnya’ aku pandang Tg Iskandar. Amboi enaknya dia makan pizza sorang-sorang. Panas lagi. Sedapnya. Ah... iman aku dah goyah ni. Favourite aku tu. Terus aku duduk sebelah Tg Iskandar. Tersenyum manis.

“nak 1” pintaku. Tg Iskandar pandang. Pantas bekas pizza diangkat. Dia beralih tempat.

“alah. Kedekut. Minta la satu”

“boleh, dengan syarat?” aku tersenyum.

“apa?”

“kau kena minta maaf kat Linda dan beritahu dia hal sebenar” alamak.... tak habis-habis lagi dengan Miss SS dia.

“keje senang. Ok. Tapi sebelum tu aku nak 1”

“betul?”

“mmm.... percayalah” rayuku. Dah nak meleleh air liur aku. Sedapnya.

Tg Iskandar tersenyum akhirnya. Dia kembali duduk di sebelahku. Menghulurkan kotak berisi pizza padaku. Aku tersengih. Pucuk di cita ulam mendatang.

“Sedapnya” ucapku. Tg Iskandar hanya memandang. Habis ku bedal 4 keping pizza dalam kotak.

“tadi kata nak satu”

“Lor... satu tu maksudnya satu kotak. Dah habis. Kenapa kau lapar lagi ke?” soalku.

Dia buat muka lagi.

“oloh siannya. Pergi makan nasi kat dapur k.” Aku ketawa.

“memandangkan kau dah kenyang, sekarang kau kena cakap dengan Linda.”

“besok lah. Hari ni aku dah ngantuk”

“alasan. Sekarang” Tg Iskandar hulurkan telefon bimbitnya.

“yelah” aku sambut. Menanti talian disambungkan. Tiba-tiba talian dimatikan.

“dia dah letak. Tak nak cakap dengan kau” ucapku selamba.

“guna fon kau”

“mana boleh. Kredit aku ada seringgit je”

“besok aku topupkan kau 30 ringgit. Cepat”

“isk... leceh la kau ni” aku serahkan telefonku padanya.

“hello” aku dengar suara Miss SS kat talian.

“Assalamualaikum” mukaddimah. Bagi salam dulu.

“waalaikumsalam. Siapa ni?” alhamdulillah, pandai lagi minah ni jawab salam.

“isk... you ni pun, suara I, you tak kenal?”

“jangan main-main boleh tak?” marahnya

“bila masa I main-main. Ni bakal madu you. Macam mana la you nak jadi madu I ni. Suara I yang merdu ni pun you tak cam”

“hei perempuan, you nak apa hah?”

“bosan betul la ayat you. Penat i beritahu, nama I batrisya k” Tg Iskandar sudah gelisah. Takut la tu.

“cepatlah cakap” gesa Tg Iskandar

“sabarlah sayang” bulat mata Tg Iskandar merenungku mendengar suara manjaku.

“Is ada kat situ ye? Dia suruh you call I kan?”

“pandai la you ni. Is suruh I minta maaf kat you sebab sebenarnya.....” saja aku lambatkan tuturku. Tg Iskandar dah berdebar-debar

“sebenarnya apa?” yang sana pun macam tak sabar je.

“sebenarnya apa yang I cakap kat you tadi tu masih tak lengkap”

“maksud you?” aku bangun. Berjalan ke tangga.

“kitorang bukan je tidur sebilik. Malah sekatil. I’m sorry. I tak berniat nak lukakan hati you. Is dah suruh I jangan beritahu you, tapi I tak sanggup nak berbohong dengan bakal madu I.” Sengaja ku sayukan suaraku.

“RIIIISSSSSSSSSSSSSSSS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!” Tg Iskandar merampas telefonku.

“IIIIIIIIISSSSSSSSSSSSSSSS!!!!!!!!!!!!!!!” aduh sakitnya telinga dengar pontianak menjerit.

“Sayang, semua tu bohong”

“I hate you” terus talian dimatikan

“sayang” panggil Tg Iskandar. Aku ketawa geli hati. Seronok betul la permainkan perempuan lurus macam Miss SS tu. Hahahhahaha.

“kau...!!!” Tg Iskandar pandangku geram. Aku jelirkan lidah. Pantas aku berlari mendaki tangga ke kamar sebelum apa-apa berlaku. Sorry la ye. Aku bukanlah jenis yang mudah untuk minta maaf.


p/s : minggu dpn mau pergi melaka....ada urusan.... jd ni lmbt la ckit nk post next entry.... doakan nani n kluarga selamat pergi n slmt kmbali ye.... tq

7 comments:

hana_aniz said...

hakhak! kelakar! nakal nye batrisya!

selamat pergi dan selamat pulang miss nani. ;)

miznza84 said...

hahahahahaha...lmbt btul minah SS tu nak blah.. tak sabar nk tunggu tg is n ris together2...

nani thanks.. nk lagi....

Farah Shamsudin said...

hahaha..
lawak lah ris neyh,,

IVORYGINGER said...

hehehe... bnyk main la itu batrisya.
Aduh hangin ja tg. iskandar.
Hopefully they will fall in love dlm keadaan cabar mcabar ni.
Part plg best bila Batrisya hentam perut Is. ahaks... gempak la Batrisya ni. ;)

Anonymous said...

b4 pegi ltk la y baru dlu ;]

Naniey TJ said...

tq bt smua p'gomen yg x pts2 bg komen...huhuhu...

annymous : xbleh la...xsmpt... esk da b'tlk...

Anonymous said...

best lah....