THANK YOU

Friday, May 22, 2009

Syuuuhhh..... Abang?

“Bro, awek lu datang” panggilku pada Fiqri yang sedang berada di kaunter. Mamat tu apalagi, tersengih sampai ke telinga. Pantas saja kakinya melangkah ke meja di mana seorang gadis cantik melabuhkan punggung. Berseri-seri benar wajahnya. Sopan benar ku lihat Fiqri melayan gadis itu.

“adik nak makan apa?” soal Fiqri lembut.

“nasi putih....”

“dan sup campur, kan?” pantas Fiqri menyambung

Gadis itu senyum dan mengangguk perlahan.

“air fresh orange?” soal Fiqri lagi.

Gadis itu angguk lagi. lembut saja orangnya. Mata Fiqri terpaku pada wajah manis gadis itu.

“itu je” Ujar gadis itu. Tidak selesa ditenung lama-lama. ‘gila agaknya jantan ni’ desis gadis itu perlahan. Fiqri pantas angguk. Terleka sekejab.

“baik. Kejab lagi abang hantar”ujar Fiqri terus berlalu dari situ.

Begitulah rutin Fiqri setiap hari. Menunggu gadis pujaannya keluar makan tengahhari. Entah apa yang dia suka pada gadis tu pun aku tak tahu. Nak kata lawa, boleh tahan. Kerja bagus, kerani kat kilang depan gerai je. Entahlah aku pun tak tahu la apa yang lebihnya perempuan tu kat mata Fiqri. Tak faham aku. Padahal perempuan tu tak pandang pun Fiqri ni. Yelah kerja buat air kat gerai je. Sapa nak, kan. Tapi Fiqri ni bagus. Sabar je. Walaupun dah hampir setengah tahun dia cuba tackle awek ni. Tak dapat-dapat. Awek tu buat dek je.

Aku ni student U. Saja buat part time job kat gerai Pak Dollah. Dah hampir setahun aku kerja dengan Pak Dollah. Pak Dollah tu dah macam bapak aku. Pak Dollah ni walaupun gerai dia kecik, tapi pelanggang cukup ramai. Time kul 12 tgh hari ke atas tak menang tanganlah kami melayan pelanggang. Mungkin sebab Sup Pak Dollah yang sedap. Aku ni bukanlah orang berada. Mak aku suri rumah, ayah pulak nelayan je. Aku ada sorang adik lelaki masih belajar lagi. aku kalau boleh tak naklah bebankan ayah aku lagi. sebab tu lah aku kerja kat gerai Pak Dollah ni. Duit gaji boleh lah buat belanja dan hantar kat kampong sikit.

“woi, menung panjang Nampak?” sapa Fiqri.

“kau ni, nasib baik tak luruh jantung aku, lain kali kalau nak tegur orang bagi salam. Bukan main sergah je” marahku. Tak adalah marah sangat. Action je lebih.

“sori la. Abang bukannya sengaja.”Fiqri duduk sebelah aku. Pelanggang dah tak ada. Kejab lagi gerai nak tutup.

“nasib baik aku ni baik tau. Kalau tak dah lama dah aku karate kau, Bro” ucapku.

Fiqri tayang muka tak bersalah siap sengih tahap kambing lagi.

“ so, apa cite? Study ok?” soal Fiqri. Ni aku suka kawan dengan Fiqri. Prihatin benar dia.

“ok.”jawabku sepatah.

“cam tak ok je bunyinya”teka Fiqri.

“kalau ada masalah ceritalah kat abang”lembut benar bahasanya.

“tak ada apalah” aku ni pulak bukan jenis yang suka cerita masalah-masalah aku kat orang.

“kalau bukan masalah study, mesti masalah family” teka Fiqri tak berputus asa.

Aku diam

“kan betul tu. Apa masalahnya?”setia Fiqri menanti mulutku berbicara.

“kenapa berat sangat nak cerita kat abang? Malu?” soalnya lagi

Aku geleng.

“sebenarnya tak ada masalah pun”ujarku.

“kalau tak ada masalah, takkan lah asyik termenung je. Tadi Pak Dollah Tanya abang, kenapa
sha asyik termenung je”

“tell me know. I know you have problem. Maybe abang boleh tolong” aku pandang muka Fiqri dengan mulut ternganga.

“kenapa pandang abang macam tak pernah tengok ni” berkerut dahi Fiqri.

“u can speak English, bro? Tak pernah dengar pun. “ujarku.

“abang dulu pergi sekolah. Dah jangan nak tukar tajuk. Sekarang cakap cepat.”

“ayah sakit. Dah seminggu tak ke laut. Daus pulak nak duit bayar yuran tuisyen.”ceritaku sambil menunduk wajahku.

“so, masalah duit la ni”

Aku angguk.

“berapa?” soal Fiqri. Aku donggak pandang wajah hensome Fiqri. Memang hensome. Mesti
orang tak sangka yang umur Fiqri ni dah 30 tahun.

“kau nak bagi ke, bro?” gurauku.

Dia angguk

“tak nak lah”tolak ku mentah-mentah. Aku tidak mahu menagih simpati.

“abang Tanya berapa?”

“aku tak nak. Aku boleh cari”

“cari, sha nak kerja mana pulak? Sha kan belajar lagi. sha perlu rehat. Sha bukan robot. Cakap je. Abang bagi pinjam. Nanti dah dapat gaji bayar balik kat abang” pujuk Fiqri. Tahu saja dia aku buat macam-macam kerja nak tampung hidup aku dan family kat kampung. Nak buat camna dah aku orang susah. Fiqri pandang muka aku. Aku tetap diam. Dikeluarkan duit kertas RM50 tiga keping dan di hulurkan padaku.

“nah” aku geleng.

“ambik.”pantas duit itu diletakkan atas tapak tanganku.

“tapi..”

“no... hantar kat mak kat kampung. Kalau dah ada duit, bayar balik. Fullstop” Fiqri bangun terus berlalu dari situ. Duit Fiqri ku genggam erat. itulah Fiqri. seorang abang yang cukup prihatin dan baik. walaupun dia bukan darah dagingku tapi dia tetap ku anggap sebagai abangku.

1 comment:

surie said...

salam

bila nak sambung???sambunglah cepat..tak sabar..best..