THANK YOU

Friday, January 21, 2011

WARNA HATIKU 19


Sepanjang perjalanan kami diam membisu. Tiada sepatah kata pun yang keluar dari bibir aku ataupun Tg Iskandar. Dua-dua asyik melayan perasaan. Perasaan aku? Berdebar-debar. Kenapa Ekmal perlu buat aku macam ni. Sampai bila aku harus berada di line tengah. Sukar untuk aku memilih jalan kiri atau kanan.

“kenapa diam je” soal Tg Iskandar tiba-tiba.

“tak ada apa nak cakap” balasku perlahan tiada mood untuk berbicara. Dahlah tadi paksa aku naik kereta dia. maklumlah masalah hari itu belum selesai. Masalah mana?. Isk u all ni mudah sangat lupa. Masalah sindir menyindir tu. I ni sensitif tau.

“Ekmal nak apa?”

“none of your business” balasku ringkas. Sibuk je nak jaga tepi kain orang.

“you are my wife k. Selagi status tu ada pada kau, selagi tu aku berhak tahu” aik, lain je bunyi ni. Gaduh dengan Miss SS ke.

“kau ni pesal? Kalau ye pon gaduh dengan Miss Ss ko tu, janganlah nak marah aku” tinggi suaraku.

“tiada kena mengena dengan Linda. Ni antara kau, aku dan Ekmal. Aku tak suka kau baik balik dengan dia”

“why? Kau cemburu?” soalku.

“setakat mamat tu, aku tak heran pun tapi aku cukup pantang dan benci dengan orang yang jilat ludah sendiri” berdesing telinga aku mendengarnya.

“hei, kau jaga sikit mulut kau. Aku tak pernah nak masuk campur urusan peribadi kau dan baik kau pun buat benda yang sama.” Aku atur nafas yang sudah terasa sesak. Terasa menusuk jauh ke hati sakitnya.

“lebih baik jilat ludah sendiri dari jadi lelaki dayus” ucapku perlahan. Tapi masih dapat menembusi ruang telinga Tg iskandar.

“kau gila ke” tengkingku bila kereta yang dipandu laju di brek mengejut.

“kau cakap apa?” soalnya. Aku pandang ke hadapan. Dah sampai ke rumah rupanya

“aku tak nak cakap apa-apa lagi dengan kau.” Balasku. Terus aku keluar dari kereta. Tg Iskandar pantas mengcengkam tanganku kuat.

“apa ni? Lepaslah”aku meronta.

“kau kata aku dayus?”

“yes!. Kenapa? Sakit hati? Marah?” ku cerlung mataku padanya. Biar dia rasa. Geram betul dengan perangai dia sejak balik dari pulau redang. Ada je topik nak bergaduh.

“baik kau tarik balik kata-kata kau” ada nada marah pada kata-kata Tg Iskandar yang masih terkawal.

“tak nak! Lepaslah. Sakit” aku cuba merentap tangannya.

“kau tak nak tarik balik? K. Fine” terus Tg Iskandar keluar dari perut kereta melepaskan tanganku. Sangkaku sampai di situ saja pergaduhan kami. Tak sangka lelaki itu tiba-tiba menarik tanganku masuk.

“tuan, puan” Mak Jah menyapa. Tg Iskandar tidak menjawab. Tanganku di tarik lagi ke tingkat atas. Mak Jah memandang hairan.

“apa ni?” aku cuba lepaskan diri.

“Tarik balik kata-kata kau” desak Tg Iskandar. Sakit hati bila dilabel sebagai dayus.

“aku dah kata tak nak. Tak faham bahasa ke?” aku masih berdegil

“memang aku tak faham bahasa. Tak faham bahasa yang digunakan oleh perempuan terdesak macam kau.” Nampaknya dia senga menaikkan angin aku yang dah sedia tak elok.

“lantak kau lah. Aku malas nak layan” marahku. Kepalaku mula rasa berdenyut. Kalau diteruskan bimbang nanti terletus perang.

“kau dengar sini, lepas ni kalau kau ada masalah dengan mamat poyo tu, jangan datang nak menangis kat aku.”ucapnya.

“kau ingat aku nak sangatlah datang pada kau. Weh, aku tak heranlah. Aku rasa lebih baik kau cepat-cepat nikah dengan buah hati kau tu dari kau terus jadi jantan dayus. Lepas tu kau boleh ceraikan aku and kita buat haluan masing-masing. Aku tak menyusahkan kau dan kau tak menyakitkan mata aku” ucapku dengan rasa geram yang membuak-buak.

“kalau boleh malam ni juga aku nak nikah”

“bagus lah tu. Aku pun tak sabar nak jadi janda” lancang sungguh mulut aku. Namun saat itu perasaan melebihi fikiran.

“kau nak sangat jadi janda kan?”

“memang” aku memotong kata-kata Tg Iskandar. Mataku menatap tepat ke matanya yang sedang marak menyala kemarahan. Lupa aku sedang mencabar kewibawaan seorang lelaki.

“ok, bila aku nikah je dengan Linda maka aku ceraikan kau dengan talak satu. Puas hati?”soal Tg Iskandar dengan nada yang cukup marah. Syaitan bersorak gembira. Gembira kerana seorang anak adam tewas membendung amarah yang menggunung. Aku terkedu. Seperti tidak percaya dengan apa yang keluar dari bibir lelaki itu. terus Tg Iskandar meninggalkan aku di situ dengan rasa tidak percaya. Benarkah? Sebaik saja dia menikahi buah hatinya, aku akan di tinggalkan.

“puan” saat itu aku bagai terdengar suara mak cik Salmah.

“betul ke?” soalku.

“sabar puan” Mak Jah usap lembut bahuku. Cuba menenangkan aku yang sudah tidak tenang lagi.

p/s : nani thu anda m'nantikn entry ni...maaf krn lama x muncul..... baru hari ini ada masa menjenguk anda d sini.... slmt m'baca

8 comments:

MaY_LiN said...

ape is ni..
marah sangat

Anonymous said...

elok gak meke brcrai...kalo dah tg is tgkap lentok ngan miss ss so ape lg ....tp kan x nak la isya ngan ekmal... cuma isya prlu jauhkan diri dr iskandar jer kan3......cpt smbung yek...lamernyer tggu n3...

hani said...

sikit2 marah nak cerai....napa lah is marah cam tu jeles ye...!!!! nak lg

Anonymous said...

batrisya ni bahasa dia kasar sgt ngan suami walaupun tak suka kena hormat juga lah kan.

Kalau sy jadi suami pun akan marah & tercabar bila isteri kata begitu.

mcm kureng pendidikan agama je. apa2 pun kena hormat suami walaupun suami xbrapa suka kat kita.

sinichies_girl88 said...

ala knpa jadi macam tu lak..
mintak2 is tak jadi kahwin ngan miss SS tu huhu

Anonymous said...

hishhhh batrisya tuh mcm xde agame lgsung la....kurang ajar btol ngan suami die...suke tak suke,suami tu tetap suami...

kan da kene talak satu...padan muke la aku ckp....tduduk konon...da ko yg biadap sgt nk mintak cerai...

iskandar xsalah dlm hal nih...die try ckp baik2,risya nk ckp kurang ajar pulak.....xkan ko expect suami still nk blembut kalo isteri tuh mkn menjadi2 biadapnye.....

miznza84 said...

tak suka2... npe jadi mcm ni..taknk...

armouris said...

info tentang telinga berdesing di SIHAT SELALU - Tinitus - Telinga Berdesing