THANK YOU

Monday, December 6, 2010

WARNA HATIKU 14


Aku dan Tg Iskandar berjalan beriringan melewati gerai-gerai kraftangan. Sesekali kami berhenti dan melihat-lihat barangan yang di jual.

Tg Iskandar sibuk membelek seutas gelang mutiara.

“cantik, untuk Miss SS ke?” soalku mematikan kelekaannya membelek.

“cantik ke?” soalnya. Aku angguk.

“kau suka?” soalku lagi.

“suka” jawabku. Terus mata aku beralih pada cincin stainless steal. Tiba-tiba tanganku dicapai. Gelang tadi di sarungkan pada tanganku. Aku terkedu.

“mmm nampak cantik. Aku hadiahkan pada kau. Sepanjang kita kahwin belum ada apa lagi yang aku beri kan. Cincin pun tak ada. Tak sempat sarung kau dah lari. Nah ni hadiah perkahwinan.” Ucapnya.

“betul? Tak nak kasi kat Miss SS? Soalku.

“dia tak suka benda murah.” Balas Tg Iskandar selamba. Tengok gaya dah tahu. Sebab tu dia suka laki aku. Maklumlah laki aku ni kira kilang emas.

“kot ye pon nak beli hadiah perkahwinan, belilah yang mahal sikit.” perli aku padanya.

“biar murah asalkan cantik” balasnya.

“nah ni, cincin persahabatan” aku ambil sebentuk cincin dan mencubanya dijari Tg Iskandar. Dua kali mencuba barulah jumpa yang muat dengan jari manisnya.

“not bad. Thanks” Tg Iskandar ambil sebentuk cincin yang sama rupa. Di cuba pada jari kelinkingnya sebelum menyarung menyarungkan ke jari manisku. Orang kata kalau muat memang tu jodoh kita. Muat-muat dengan jari aku. Memang la dia jodoh aku kalau tak, mana mungkin aku kahwin dengan mamat ni. Aku terus ke kaunter untuk membayar.

“nak ukir nama tak?” soal jurujual.

“nak?” soalku pada Tg Iskandar.

“ok je” balasnya.

“ok. Tulis R & I” ucapku. Singkatan nama Ris dan Is

“kakak dengan abang tunggu dalam 5 minit ye” ucapnya tersenyum manis. Aku hanya mengangguk. Akhirnya dua bentuk cincin yang serupa tapi berlainan saiz terlekat kemas di jari kami tanda ikatan persahabatan yang mudah-mudahan kekal erat.

Nampaknya kami ke Pulau Redang lebih kepada bercuti dari bekerja. Hari ni masih lagi buang masa di hotel tanpa apa-apa aktiviti. Tg iskandar awal-awal pagi dah hilang. Tak tahu ke mana. Boringnya. Dah jadi penyakit aku sejak berkawan dengan Tg Iskandar. Penyakit bosan. Tak ada teman nak di ajak bersembang. Yelah aku mana la ramai kawan. Selain Ekmal, Tg iskandarlah orang yang paling hampir denganku. Ekmal? Dah lama aku tak bercakap dengan dia. Kadang-kadang rindu juga nak dengar suara dia. tapi bila ingat balik apa yang dah jadi, perasaan tu terus hilang. Kenapa aku jatuh cinta pada kau Mal? Mungkin kerana kelembutan dan kejujuran kau. Jujur? Dulu ya. Tapi sekarang aku mula ragu. Jujurkah kau? Kalau kau jujur kenapa kau tak pernah beritahu aku kau tunang orang. Kenapa kau layan aku dengan begitu baik sampai aku mula rasa sayang pada kau. Ah, sukarnya mendapatkan sesuatu yang memang bukan milik kita. Dari pada aku duk makan hati fikir pasal Ekmal, ada baiknya kalau aku pergi jalan-jalan tepi pantai. Tengok laut lagi best. Terus aku keluar dari bilik. Sedang aku berjalan tiba-tiba je mata aku ternampak my hubby dengan Miss SS. Amboi bukan main lagi. Seronok. Aku tak boleh ni. Tanduk dah tumbuh kat kepala. Patutlah beria nak ke Pulau Redang, aweks dia dah menunggu rupanya. Memang sahlah ni lebih kepada percutian. Nak g kacau ke tak nak ni? Tapi kalau fikir-fikir balik, kesian juga kat husband aku. Asyik kena kacau je. minah tu pulak, sikit-sikit nak merajuk. Kalau aku ni Tg Iskandar dah lama aku tinggalkan dia. sekadar muka cantik perangai hampeh buat pe. Tengok macam aku, dahlah cantik, berbudi bahasa pulak. Cewah masuk bakul angkat sendiri pulak. Mmm... tak apalah, bagi chance dia dating la hari ni. Maklumlah aku ni baik hati, baru tadi cakap. Kan betul... kan? Kan?

“I kenal you” belum sempat aku nak bersembunyi dah ada datang menegur. Aduhai baru nak bagi chance. Nampaknya kena cancel la niat baik aku ni.

“tentulah you kenal I.” Aku buka cermin mata. Tersenyum manis memanjang Miss SS yang cantik berkain kembang paras lutut.

“Batirisya” ucapnya

“you buat apa kat sini?” soalku.

“Is tak beritahu you ye? honey kenapa you tak beritahu bakal madu i ni yang kita nak celebrate my brithday kat sini” nampaknya perempuan ni dah pandai main tarik tali dengan aku.

“oh, really? It ok. I pun malas nak ambil tahu” saja aku gedik-gedikkan tangan ikut style dia. tak suka akak.

“you jelous?”

“i jelous? Buang masa je. dah macam-macam benda i sambut dengan Is. Brithday kucing I, brithday hemster I, brithday ikan mas I.” Banyak betul binatang yang aku bela. Tipu je. aku mana la ada masa nak bela semua tu.

“well, i rasa baik kita pergi sekarang” ajak Tg Iskandar.

“you ingat i percaya dengan kata-kata you. I tak bodoh k”

“bila masa pulak I kata you bodoh. You ni pandai-pandai je mengaku diri bodoh”

“you nak tahu sesuatu tak?” aku menyambung kata

“tak nak” berlagak betul Miss SS ni. Tapi ada aku kisah.

“i tetap nak beritahu.”

“tak payah nak bohong I lagi. Nak cerita kisah malam pertama you pulak ke?”

“nak ke you dengar?.” Aku ketawa sinis. Sengaja mengejeknya.

“Tapi itu next time k. Cerita i sekarang ialah, i mengantuk bila tengok muka you. I nak balik tidur. Bye” terus aku melangkah. Malas nak layan.

“hei perempuan” aku berpaling. Aduhai Miss SS marah nampaknya sebab kata-kata dia langsung tak beri kesan pada aku. Hahahaha... dia ingat aku heran sangat ke dengan dia.

“baru tadi you pandai sebut nama I. Takkan you ni ada penyakit lupa kot. Well, you hafal dulu nama I, bila dah ingat baru kita sembang panjang je. bye sayang” aku lambaikan tangan pada Tg Iskandar. Miss SS hentak kaki. Geram.


p/s : i'm back!!!!! hahahaha..... akhirnya berjaya m'byr bil internet i. thanks to my mum. sori la ye lama menunggu.....

8 comments:

miznza84 said...

akhirnya... muncul jugak....
naniey bile la si is n ris ni nak tangkap cintan... tak sabar la...

hana_aniz said...

hahaha. padan muka si gedik tu. is x jeles ke bila Risya dgn mana2 laki?

bidadari cinta said...

hihi..nakalnya..sian miss ss kena perli.

IVORYGINGER said...

hahaha... batrisya2x comel jew.
xkan la Is xtjatuh kasih pd Batrisya.
Hope Batrisya n Iskandar will fall for each other. Dgn hadiah yg diberi td jd kenang-kenangan pd hubungan diaorg. (R&I)- initial name diorg. :D

MaY_LiN said...

amboi ss..
kemain merenyam ngan laki org ya..
hihihi

Anonymous said...

;] ok2 xpe2 cpt smbng ye

aqilah said...

kelakar tullah si ris ni............

Unknown said...

yeah kak nan kembali..i loikkeee..windu nak plok2 sama luuuuu..kam here bebeh