THANK YOU

Friday, December 10, 2010

WARNA HATIKU 16


Pagi yang indah dan nyaman. Perlahan aku buka mata. tg Iskandar masih lena tidur sambil memeluk bantal golek. Tenang wajahnya. Aku tersenyum. Terus bergerak ke kamar mandi. Selesai menggosok gigi dan membasuh muka terus aku berlalu ke balkoni. Sejuk pulak nak mandi. Sesekali tengok matahari naik seronok jugak. Sedang aku asyik menikmati suasana yang cantik....

“Good morning” sapa satu suara dari belakangku.

“Dah bangun?” dia angguk.

“awal bangun”

“nak tengok matahari.”

“oooo. Kau lena semalam” aku angguk. Suasana bisu seketika.

“kau pernah jatuh cinta?”soal Tg Iskandar tiba-tiba. Aku pandang wajahnya. Apahal pulak mamat ni. Tiba-tiba je tanya pasal cinta.

“kenapa tanya macam tu. Kau ni mamai lagi ke apa?” soalku. Manalah tahu dia tengah bermimpi.

“aku dalam keadaan normal k. Saja la nak tanya kau. Suasana sekarang ni macam best je kalau boleh berbual-bual” aku mencebik

“jadi, kau pernah bercinta?”

“pernah” jawabku.

“apa yang kau rasa?” soalnya lagi. Ingatkan nak tanya dengan siapa.

“kau pun sedang hangat bercintakan. Apa yang kau rasa?” soalan di balas soalan. Tg Iskandar pandang ke hadapan.

“rasa bahagia bila bersama. Rasa tak jemu untuk berjumpa.” Ucapnya tiba-tiba.

“kenapa kau jatuh cinta dengan Miss SS?” Tg Iskandar ketawa

“sebab dia cantik”

“kalau dia dah tak cantik, kau dah tak cintakan dialah”

“tak jugak. Aku senang dengan dia. seronok”

“oooo....”

“kalau kau tak kahwin dengan aku, agak-agaknya, kau akan kahwin dengan siapa?” soalnya. Siapa ye? belum ada calon kot.

“Ekmal?”

“jangan sebut nama dia” ucapku.

“sori” diam lagi.

“aku ada sesuatu nak tanya kau.”

“apadia?”

“kalau aku kahwin dengan Linda, kau setuju tak?” what? Kahwin dengan Miss SS? Macam tak ada orang lain je.

“kenapa tanya aku?” lain yang bermain difikiran, lain pulak yang keluar.

“sebab kau isteri aku”

“kita ni macam suami isteri ke? Mak ayah kau?” soalku. Dia tertunduk.

“aku tak nak fikir pasal tu. Aku just nak keputusan dari kau. Kau setuju tak” aku tarik nafas panjang. Susah sebenarnya nak buat keputusan. Memang la aku tak cintakan dia. tapi apa pun dia suami aku. Kalau dia kahwin dengan Miss SS, apa yang aku dapat?

“kau akan tinggalkan aku?” soalku.

“tak. Selagi kau tak jumpa teman hidup kau yang baru?”

“kenapa kau tak ceraikan je aku and pastu kahwin dengan Miss SS”

“papa kau dah amanahkan kau kepada aku. Mana boleh aku tinggalkan kau macam tu saja. Lagipun kita kawan kan. Kawan akan selalu menjaga kawannya” aku tersenyum. Terharu sebenarnya.

“kita hanya kawan?” soalku. Dia angguk.

“jadi, kawan selalu ingin lihat kebahagian kawannya. Buatlah apa yang boleh buat kau bahagia” putusku.

“really?” aku angguk. Lepas tu, aku dah tak bersuara. Mataku hanya memandang ke depan.

“terima kasih.” Tiba-tiba bahuku di paut erat. Sama-sama menikmati kehangatan mentari yang sudah mula memancar sinar. Dan saat itu aku mula merasai jantungku sudah berubah rentak.


p/s : mood : sad........ baselah bila p'nulis trt sma b'emosi.... t'pngruh..... pe2 pon slmt m'baca

9 comments:

IVORYGINGER said...

alahai batrisya ngok la engkau ni. napa lak perlu bahagiakan org ln. awk sptutnya bahagiakan hidup awk.ko pun dah ada perasaan thdp iskandar lo. huhuhu...
iskandar pun cepat tul bt kptsn. rsnya dia pun dah mula ada hati kat sya. klu xnapa bila hujan ribut dia msti muncul dpn sya. nk tenangkan sya. huhuhu...
cik writer plz dont make iskandar married linda ya. hope ada halangan. xmau ceta ni jd cam pergilah air mata.

MaY_LiN said...

alahai..
tamaula kawin ngan ngan miss ss tu

Anonymous said...

x nak la Is kawen ngn miss SS...

hana_aniz said...

huhu. x mo is kawin dgn linda!!

Anor said...

hai betulke Is nak kawin dgn Ms SS. ni yg tak best ni. Biarlah Is jatuh cinta dgn isterinya sendiri. nak happy ending.

hani said...

tak nak...tak suka Tg Is kawen gan Ms SS...sian kat Batrisya....!!!!! nak lg..!!!

Anonymous said...

bl nk tgk iskandar n batrisya jatuh cinta??
cite ni cm xder perkembangan pn.

miznza84 said...

x suke2..nape is sanggup nk madukan ris ngn miss SS tu... taknak...

Anonymous said...

maybe is nak tahu kut ape yg ris rasa kalau dia kawen ngan pompuan len... ierah agak jer...hehe