THANK YOU

Friday, August 7, 2009

Syuuuhhh..... Abang? 4

‘aduh, penatnya’ aku melabuhkan punggung ke kerusi. Aku baru balik dari tapak pembinaan. Sudah seminggu berturut aku melawat ke tapak pembinaan. Melihat kerja-kerja di sana. Tubuhku terasa lesu. Maklumlah siang sibuk praktikal, malam pulak kena kerja kat gerai. Kalau tak, tak berasaplah dapur. Tubuhku dah mula rasa seram sejuk dari pagi tadi. Namun ku gagahkan juga diri. Pelan projek ku bentang ke meja. Meneliti dan ingin membuat sedikit kajian. Peningnya kepala. Berdenyut-denyut. Ni aku tak suka ni. Kalau dah deman, jawabnya tubuh aku ni lembik lah nanti. Tapi aku memang betul-betul tak sihat. Ku lentokkan kepala ke meja. Ingin berehat seketika.

“u ni nak kerja ke nak rehat?” soal seseorang. Aku angkat kepala yang terasa berat. Cik Amy berdiri berpeluk tubuh didepanku. Ah, minah ni memang selalu nak cari pasal dengan aku.

“jangan ingat bos sayang u, u boleh buat syarikat ni macam harta bapak u.”

“saya tahu syarikat ni bukan harta bapak saya, tapi bukan harta bapak Cik Amy jugak, kan” muka Amy berubah.

“saya tahu apa yang saya buat. Tak payahlah Cik Amy nak busy body hal saya”ucapku.

“Shazila” aku dengar suaraku di panggil. Aku memandang ke depan. Fiqri berjalan menghampiriku.

“are u ok?”soalnya.

“yes”jawabku. Amy masih belum berganjak dari tempatku. Terus senyuman plastic terukir di bibirnya. Namun senyumannya mati apabila secara tiba-tiba tangan Fiqri jatuh ke dahiku. Aku pun terkejut beruk. Kenapa dengan dia ni? Tak suka la macam ni.

“panasnya” perkataan itu terbit di bibirnya.

“saya ok En Fiqri”jawabku. Kularikan sedikit wajahku.

“ada apa yang boleh saya tolong?” soalku padanya.

“jom masuk bilik abang jab” kenapa dengan Fiqri ni? Tak pernah dia bahasakan dirinya abang kat depan staf. Habis la aku jadi bahan gossip nanti. Dah la Amy ni ketua geng gossip. Aku dah rasa nak menangis.

“boleh tak bagi saya 5 minit”soalku.

“sekarang” tegas saja bunyinya.

“Amy u tak ada kerja ke?”soal Fiqri.

“Ada bos. Saya Cuma nak suruh Sha semakkan fail ni je”ujarnya menunjukkan fail yang tebal 2 inci di tangannya. Mak aii tebal nya. Ni nak seksa aku ke apa.

“i rasa itu bukan kerja dia kan. So, better u suruh orang lain buat” arah Fiqri. Tangan aku yang di tarik mengekorinya. Aku cuba melepaskan diri. Namun pegangannya kemas. Semua orang pandang je. Muka aku yang dah merah bertambah-tambah merah.

“bro, apa ni. Lepaslah” bisikku padanya. Fiqri buat muka selamba.

“please”rayuku. Dia longgarkan pegangan dan akhirnya tangan aku bebas dari genggamannya.

***************************************************************************

“duduk” arah Fiqri. Aku menurut. Aku duduk di sofa berdepan dengannya.

“kita pergi klinik ye?” ni aku tak suka ni. Tahulah dia caring tapi janganlah sebut pasal klinik
dengan aku. Tak suka.

“tak nak”

“muka Sha pucat sangat ni. Dah tahu demam kenapa datang ofis. Ni dari mana tadi?”soalnya.

“tapak projek” balasku.

“sakit-sakit pun gi tapak projek?” suaranya meninggi. Dia marah ke?

“Saya ok. Masih boleh buat kerja lagi. En Fiqri nak saya buat apa-apa ke?” soalku. Saja berlagak ok. Padahal kepalaku bagai nak pecah. berpusing-pusing.

“dah jangan cakap banyak. Hari ini abang bagi cuti. Balik rehat.”arah Fiqri.

Aku geleng.

“tengok, degil lagi”ucapnya.

“aku tak larat nak balik. Aku rehat sini jab boleh tak?”ujarku memandangnya dengan mata kuyu.

“mengaku jugak akhirnya adik abang ni. Abang hantar balik”

“tak apa. Pas ni aku nak kena gi gerai. Kalau balik jauh pulak. Tak ada orang nak tengokkan aku. Kat sini kau ada”ujarku sedikit bergurau. Saja aku nak bermanja. Teman-teman serumahku memang tiada. Masing-masing sibuk. Tubuhku sudah ku baringkan ke sofa. Aku memang dah tak larat sangat. Mata ni rasa nak berat je.

“jom balik rumah abang” ajaknya.

“tak naklah. Mana boleh pergi rumah lelaki. Mak aku marah tau”antara dengar dengan tidak suaraku. Mataku sudah terpejam.

“Dah. Tak payah nak bagi alasan. Abang bukan duduk sorang. Mak jah dengan Pak Mat ada” tanganku di tarik. Aku bangun dengan langkah longlai aku mengekorinya. Tangannya masih erat memegang tanganku hingga ke kereta. Aku hanya membiarkan. Tak berdaya untuk menghalang.
***********************************************************

Seperti jangkaan ku. Memang heboh satu bangunan TF Holding mengenai aku dan Fiqri. Tapi banyak buruk la dari baiknya. Ada yang kata aku ni perempuan simpanan la, aku guna-gunakan Fiqri la, aku perempuan tak malu la dan macam-macam lagi. sakitnya hati aku. Tuhan je yang tahu perasaan aku. Sedihnya tak payah nak katalah. Semua orang pandang aku macam aku ni penjenayah je. Diorang jeles la tu. asyik menjeling je minah-minah yang bajet cun kat syarikat ni. Sampai dah juling mata diorang semua. Nak berurusan pun payah jadinya. Ni semua sebab Fiqri. Kalau bukan sebab tangan gatalnya pegang tangan aku ni, benda ni takkan jadi. Ish.. aku ni kat tandas pun boleh lagi berangan.

“sapa nama budak praktikal tu?” aik suara sapa ni? Aku buka sedikit pintu toilet. Tak Nampak.

“ooo, budak Shazila tu. kenapa? “ Soal suara lain. Tu nama aku

“kau tahu, ada orang nampak dia masuk hotel dengan bos?”

Apa? Bila masa pulak? Aku geram. Ni dah melampau.

“ye ke?”

“aku rasa perempuan tu memang jalang la. Senang-senang je masuk hotel dengan jantan. mentang-mentang la bos tu kaya”sambung suara yang menyakitkan hati aku.

“tu jelah cara nak hidup senang. Pikat orang kaya” hati aku dah bengkak. Sikit lagi bakal meletup.

“Nampak je baik. Tapi sapa sangka, ada udang di balik batu” sampai hati korang kata aku camtu.

“rasa-rasa mak bapak dia tahu tak dia buat benda-benda ni?”

“entah. Dengar cerita mak bapak dia orang susah. So, tak hairanlah kan dia nak hidup senang dengan cara camtu?” hati aku sudah mendidih. Kalau dah melibatkan mak bapak aku ni dah terlalu melampau.

“tulah mak bapak zaman sekarang, tak pandai ajar anak. Nak jual anak agaknya”

“woi. Korang jaga sikit mulut tu” aku tolak kasar pintu toilet. Dua makhluk tadi tergaman.

“korang jangan nak libatkan mak bapak aku pulak. Kalau tak tahu jangan nak sibuk hal orang” tengkingku. Marah. Pucat muka diorang.

“jom la pergi”meraka dah cuak tgk mukaku yang merah padam. Terus je blah pastu. Tahu takut.

Aku pandang muka aku kat cermin. Aura marah terasa naik sampai kepala. Pantas tangan aku bertindak menumbuk cermin didepanku. Tindakkan tanpa aku sengajakan itu untuk lepaskan geram yang bertakung dihati. Retak cermin. Aku peduli apa. Pantas kaki aku melangkah keluar dari toilet. Aku duduk di tangga kecemasan dan aku rasa ada sesuatu mengalir dari mata aku. Air?? Aku menangis. Kenapa nak menangis. Padahal aku tak buat pun apa yang diorang kata. Hati aku sakit.

Tiba-tiba telefon aku bordering. No sapa pulak ni?. Aku tekan butang hijau.

“hello”aku kawal suaraku.

“hello Sha. Kat mana ni?” kenapa la dia asyik nak ganggu aku je akhir-akhir ni.

“kat luar”balasku.

“nangis ke?” soalnya. Agaknya suara serakku sudah mula kedengaran.

“mana ada. Nak apa?”

“abang nak ajak lunch”

“puasa”jawabku secara automatik.

“ye ke?” soalnya.

“ye la”

“mazhab mana yang ajar bersahur pukul 9 pagi” adui.. kantoi. Dia Nampak ke aku minum tadi.
Aku diam.

“cakap kat abang, sha kat mana?” soalnya.

“tapak projek” bohong ku.

“tak tahu pulak ada projek kat tangga” aku terpinga-pinga. Aku berpaling bila pintu kecemasan
terkuak.

“buat apa kat sini?” soalnya. Banyak soal betul. Penyibuk.

Dia duduk sebelahku. Pantas ku paling wajah yang dah basah dengan airmata. Ku kesat.

“Ya Allah, darah” pantas di capai tanganku. Aku sendiri tak sedar tanganku berdarah. Ni semua salah cermin ni? Sakitnya….rasa nak nangis tengok banyak darah yang keluar dari tangan.

“jom ikut abang”

“tak nak” Fiqri pandang aku.

“tangan Sha berdarah ni”pujuknya.

“aku tahu uruskan diri aku. Kau tak payah risau pasal aku lagi.” Pantas aku bangun meninggalkan Fiqri yang terpinga-pinga memandang langkahku.

p/s: da lme cite ni b'sarang kt microsft word. hmpr t'lpe plk sbb sibuk dgn CD. sesekali kte ubah angin plk. asyik CD je. kali ni bace cite ni plak, k. jgn lpe komen tau. syg u ll

9 comments:

LiNa said...

dh lama tggu sambungan citer nie..
sambung lg yer..
panjang2 tau...

Anonymous said...

best7
smbg lg boleh

bidadari cinta said...

huhu..sian kat sha..kena fitnah..!

Anonymous said...

fiqri nie anggap sha tue adik @ sj alasan nk dkt ngan sha....
hmm...
apa pn n3 nie best..
klu bleh 1 hari naniey mskkn CD ngan Syyh Abg tue skali tiap2 hari. Bleh?/
Anyway tq 4 dis n3.........
best......

xoxo ~aki~

MaY_LiN said...

aish...
camana ni..
nape tamo cakap..

duniaCoklatally said...

bestla :D
hehehehe
cepat sambung eyh :P:P

fzm2 said...

kak,sweet laa fiqri
tue..heheh..smb0nk lg k

mia arisya said...

nak cte ni....best...

adib habib said...

mcrsft word lah syg k.nani!!
haha coment yg lain dr yg lain~