THANK YOU

Monday, May 25, 2009

Syuuuhhh..... Abang? 2

“Cik Marina”panggil Fiqri. Marina berhenti. Pantas berpaling mengadap Fiqri. Sekuntum mawar merah di hulurka pada Marina.

“untuk apa?” soal Marina.

“saya...saya...”Fiqri gugup.

“boleh cepat sikit tak? Saya ada hal ni”ucap Marina sambil memandang jam di tangannya.

“saya sukakan awak. Boleh tak awak jadi teman special saya?”ujar Fiqri. Namun jelas ada getaran pada setiap ayatnya.

“what?” tinggi suara Marina. Mungkin terkejut, mungkin marah.

“awak bergurau?”soalnya

“saya serius. Saya betul-betul sukakan awak”ucap Fiqri lagi. mawar di tangannya di hulurkan lagi pada Marina. Tapi tidak di sambut.

Marina tiba-tiba ketawa lucu. Entah apa yang lucu sangat pun tak tahu. Pelanggang kat gerai sudah terintai-intai. Ada yang turut ketawa mendengar kata-kata Fiqri. Masakan pipit hendak terbang bersama enggang. Aku yang berada dekat dah macam nak meletup dada. Dup...dap..dup..dap. gementar nak tunggu jawapan Marina. Tapi aku dah dapat agak keputusan Marina.

“rumah awak ada cermin tak?” soal Marina tiba-tiba. Pelik benar soalannya. Tak pernah di buat orang Tanya soalan cam tu. Tahulah cermin tu penting untuk perempuan seperti Marina.

Fiqri angguk perlahan.

“tolong balik cerminkan muka awak tu dulu ye. Apa yang awak ada? Setakat kerja gerai macam ni, berapa sen sangat gaji awak. Ada hati nak ngorat saya. Gaji awak tu belum tentu lagi dapat beli baju saya ni tau”fuh, macam peluru berpandu. Hancur lebur hati Fiqri. Materialistic rupanya perempuan tu. Nampak je lembut bak sutera rupanya hati busuk macam longkang.

“bunga tu awak simpan lah ye. Saya tak nak”balas marina terus berlalu meninggalkan Fiqri yang masih berdiri tegak. Dia benar-benar kecewa.

“bro” panggilku. Bahunya ku sentuh lembut. Bersimpati.

“abang cuti hari ni” laju langkah Fiqri meninggalkan gerai Pak Dolah. Aku terpinga-pinga. Tapi aku perasan ada air jernih mengalir di pipi Fiqri. Sedih sangt ke dia?.
****************************************************************************
Dah sebulan Fiqri pergi. Langsung tak datang-datang lagi ke gerai. Malu agaknya dia. Hanya sekali aku mendengar suaranya, ketika dia menelefon Pak Dollah untuk berhenti kerja kebetulan aku yang mengangkatnya. Itulah kali terakhir aku berhubung dengannya. Rindu pulak rasanya pada Fiqri. Dari jauh aku melihat Marina datang berlenggang.

“nak makan apa?” soalku agak kasar. Sampai hari ini aku hanya pendamkan saja amarahku.

“macam biasa”jawabnya.

“tak ada makanan macam biasa kat sini” saja aku ingin naikkan marahnya.

“saya kan selalu makan kat siini takkan tak tahu lagi” geramnya aku dengar suaranya. Walaupun perlahan tetapi teras bingit benar.

“oh, ye ke? Saya tak tahu pun”aku makin galak menyakitkan hatinya.

“mana dia Fiqri. Suruh dia ambil order untuk saya” Marina mula berang.

“ooo, pelayan tu ye? Dia dah berhenti. Ini semua gara-gara mulut longkang kau yang tak ada insurans tu” marahku meledak tiba-tiba bila nama fiqri di sebut. Banyak mata yang memandang

“kurang ajar” tangan Marina sudah naik untuk menaparku. Tapi aku lebih pantas bertindak. Tangannya ku cengkam kuat hingga dia mengaduh kesakitan.

“lepaslah bodoh, kau sedar diri sikit nak pegang-pegang aku”tempik Marina. ‘true colour’ perempuan itu dah mula keluar. Aku bersorak gembira dalam hati. Biar orang tahu perangai sebenarnya.

“kenapa orang macam kami yang kerja warung ni murah sangat ke? Dan kau ingat setakat kerja kerani tu dah cukup ‘bagus’ ke?” soalku melepaskan tangan Marina. Sengaja kutekankan perkataan bagus tu. Marina menggosok tangannya yang merah.

“sekurang-kurangnya kami cari rezeki halal. Tak macam kau, pengikis”tengkingku. Dia ingat aku tak tahu ke gossip kat kilang tu. Ramai pekerja kat situ geng aku. Cerita pasal dia ada skandal dengan En Badrul, pengurus kilang itu ada dalam poket aku. Encik Badrul yang dah berumur 50 tahun tu yang di kejarnya. Padahal anak sulong En Badrul sebaya dengan Marina. Saja je aku diam selama ni. Takut untuk melukakan hati Fiqri yang sudah ku anggap seperti abangku.

“aku tak kan lepaskan kau. Nantilah” Marina terus berlalu dari situ. Aku tersenyum puas. Padan muka
***********************************************************************
Aku berjalan sendirian ke motorku. Hanya aku seorang di situ. Biasanya aku dan Fiqri orang yang paling lambat pulang. Tapi sekarang aku seorang. Aku lihat jam di tangan dah pukul 11 malam.

“Shazila”panggil seseorang dari belakang. Aku berpaling. Seorang lelaki bertubuh sasa berdiri tegak di depanku. Marina ada di sisinya.

“kau lah yang dah malukan awek aku tadi ye” soal pemuda itu.

Dasar perempuan murah.

“ya. Kenapa?” soalku berani.

“siapa suruh kau sentuh dia?” soal pemuda itu. Wajahnya sudah merah.

“perempuan macam tu memang patut di ajar” lancing mulutku menjawab.

Panggg!!!! Peritnya. Pemuda itu tampar kuat pipiku. Bibirku terasa pedih.

“dasar jantan dayus.”tempikku geram. Pantas ku hayun penumbukku ke mukanya. Tepat sekali.

“nah rasakan. Apa macam best?” aku mengejek.

“kurang asam punya perempuan.” Belum sempat aku mengelak, satu tumbukan kuat mengenai perutku. Senaknya. Terasa patah segala sendiku. Aku terjatuh ke tanah.

“padan muka” Marina ketawa macam Pontianak.

“lain kali jangan cuba cari pasal dengan awek aku, kalau tidak nahas kau” ugutan dari pemuda itu bagaikan angin lalu melintas telingaku. Aku tak berdaya. Perutku terasa begitu senak. Terasa patah segala urat sendiku. Aku berusaha untuk bangun.

“Sha” aku dengar namaku di panggil.

Mata ku buka perlahan.

“abang...”duniaku terus gelap.
***************************************************************
“Shazila” ku dengar namaku di panggil. Perlahan ku celikkan mata.

“auww” perutku masih terasa sakit apabila aku cuba bangkit.

“rilex.” Suara itu kedengaran lagi.

“Sha kat mana ni?”soalku. rasanya itu bukan rumahku.

“Sha kat rumah abang” rumah Fiqri? Macam mana aku boleh ada kat sini. Aku mimpi ke?

“Sha rehat dulu.” Ucapnya.

“Sha nak balik”balasku. Tak petah duduk di rumah lelaki.

“Sha sakit. Rehat la dulu. Lagipun dah pukul 4 pagi ni” pujuk Fiqri.

Aku akhirnya akur kerana perutku masih terasa berdenyut.
*************************************************************
Aku mencelikkan mataku perlahan, aku kat mana ni. Soal aku sendiri. Ku pandang sekeliling. Cantik. Cat di dinding bewarna ungu. Beberapa potret bermotif flora tertampal di situ. Bilik itu lengkap dengan almari meja solek dan katil. Semua Nampak mahal. Perlahan aku turun dari katil. Berjalan perlahan ke pintu. Baru beberapa langkah aku jalan, pintu dah terbuka dari luar. Aku terkejut bukan main tengok mamat hensome diri kat depan aku. Rasa nak pengsan balik pun ada.

“bro! Apa kau buat kat sini?” soal aku terkejut. Fiqri senyum. Hensomenye dia. Tak pernah dia lihat Fiqri berbaju pejabat. Dengan kot hitam dan seluar senada di tambah dengan kemeja putih bertai biru lauh berbelang-belang. Cukup menggoda naluri perempuan ku. Seingat aku Fiqri ni dulu selekeh je. Sejak bila pulak tukar jadi kemas ni.

“sakit lagi?” soalnya. Prihatinnya dia. Ah. Luruh jantung aku. Dia menghampiriku. Gaya jalan ala-ala model. Aku melopong. Betul ke Fiqri ni?. Ke aku tengah mimpi. Ku cubit kuat pipiku. Aduh! Sakit. Tak mimpi la ni.

“kenapa tak percaya?” soal Fiqri bagaikan tahu apa yang bermain di fikiranku. Dia berdiri betul-betul didepanku.

“abang nak g ofis. Abang dah suruh Pak Mat hantar Sha g klinik”ucapnya perlahan sambil memandangku.

“eh.. tak payah. Aku ok. Sikit je”ucapku tergagap-gagap. Canggung rasanya berdepan dengan Fiqri yang baru.

“mana boleh. Sampai biru perut tu, cakap tak ada apa-apa.” Mukaku merona merah. Dia tengok perut aku ke. Oh, tidak. Mak tolong!!!!. ‘ila malu...’

“abang tak tengok pun. Mak jah yang cakap”sambungnya. Ish, dia ni macam nujum Pak Belalang. Boleh baca apa ada kat otak aku.

“so, abang pergi dulu. Nanti pergi klinik,k”pesannya sebelum berlalu pergi. Aku hanya memandang Fiqri keluar dari bilik hingga hilang dari pandangan mataku.
****************************************************************************
Aku bekerja seperti biasa hari ini. Tapi pergerakanku agak terbatas kerana perutku masih terasa sakit. Memang lebam perut aku. Ni seminggu baru hilang. tak guna punya jantan. Dengan perempuan pun main kasar. Kuat betul mamat semalam tu. bibir aku lagi satu hal. Nak makan pun sakit. Bibir pecah. bila Pak Dollah Tanya aku kata aku jatuh tangga. Hari ni si Marina tu tak datang makan. Takut la tu. kalau aku jumpa dia, siap dia aku karate cukup-cukup. Ku tonyeh-tonyek permukaan mangkuk bagai ternampak muka Marina di mangkuk itu. Geramnya. ‘aduh’ sakitnya perut aku. Aku pegang perutku. Berkerut muka aku menahan sakit. Sapa suruh duduk membongkok. Kan dah sakit.

“orang suruh g klinik tak nak” hampir melayang pinggan di tanganku. Terkejut bukan kepalang. Fiqri ni main sergah-sergah je. Nasib baik jantung aku ok.

“waalaikumsalam”ucapku.

“sindir abang lah tu.”balasnya.

“kau buat apa kat sini” soalku.

“datang tengok adik abang lah”

Aku diam. Entah kenapa tiba-tiba rasa segan. Kalau dulu pantang jumpa banyak je cerita. Tapi itu dulu.

“Jom g klinik”ajak Fiqri.

“tak naklah” aku menolak. Aku memang fobia dengan doctor. Takut benar untuk ke klinik atau hospital. Tempat yang paling ngeri bagiku.

“nak abang paksa ke?” suaranya masih lembut tapi berbaur ugutan.

“sikit je la. Tak ada apa-apa pun”tanganku masih ligat membasuh pinggan mangkuk.

“abang tak kira, kita pergi check pastu g balai buat report. Jom” Fiqri pantas tarik tanganku.
Terus saja dia heret aku ke kereta BMWnya. Nasib baik lalu belakang. Kalau depan tak ke
semua orang pandang. Malu beb.
*******************************************************************
BMW fiqri meluncur laju. Aku diam disebelahnya. Nak cakap apa lagi.

“Sha, kenal orang tu?” soal Fiqri memulakan siasatannya.

Aku geleng.

“dia dengan siapa?”

Aku geleng lagi.

“kita buat report ye?”

Aku geleng .

Tiba-tiba Fiqri menghentikan keretanya di tepi jalan.

“Sha ni kenapa? Abang Tanya asyik geleng je. Ada emas dalam mulut ke?”Fiqri dah mula benggang.

“aku tak nak g klinik. Please”aku buka mulut. Sebenarnya dari tadi jantung aku ni dup..dap. berdebar. Takut nak jumpa doctor.

“dah teruk macam ni pun tak nak g klinik? Tengok ni, bibir pecah” Fiqri sentuh bibirku yang pecah.

“sakitlah”

“tahu pun. Ni yang degil sangat kenapa?. Dah la tetiba hilang. risau abang tau”ucapnya sambil memandang tepat wajahku. Memang pagi tadi aku pergi tanpa memberitahu pembantu rumahnya yang berada di dapur tengah breakfast dengan driver Fiqri. Sengaja aku buat begitu. Tak nak pergi klinik.

“bro, kau hantar aku balik gerai, please. Aku ok ni”pujuk aku lagi.

Fiqri mengeluh dengan kedegilanku.

“Sha dengar sini, abang tahu Sha jadi cam ni sebab abang, jadi abang takkan biarkan orang yang buat adik abang macam ni, k.”ucap Fiqri.

“tapi...”

“no. Abang tak nak dengar apa-apa. Kita pergi klinik”putus Fiqri. Keretanya meluncur kembali menuju ke destinasi mereka. Tak sangka aku Fiqri ni suka memaksa. Sedihnya kena paksa.

2 comments:

anasir cerita said...

assalamualaikum wr wb adek citer cinta darmia 2 best knp x ada new n3

wAtashiwa Nemo-cHan said...

hye~~
nemo just link u....
nnt2.... lawatlah ke tapak nemo erk