THANK YOU

Thursday, December 9, 2010

WARNA HATIKU 15


Aku duduk sendirian menikmati makan malamku sambil melihat pemandangan di waktu malam. Cantik pemandangan malam di tepi laut ni. Sesekali angin sejuk menyapa tubuh. Malam ni macam nak hujan je. hai, berkurung dalam bilik lagi la jawabnya. Kalau aku tahu macam ni punya bosan, tak nak aku ikut si Is ni. Dia tengah seronok dengan Miss SS, aku ni jugak terkontang kanting sendiri. Tak tahu nak buat apa. Tiba-tiba mataku tertangkap sepasang teruna dan dara yang baru melangkah masuk ke restoren. Amboi bukan main lagi, pegang-pegang tangan. Gesel-gesel. Apa nak jadilah dengan manusia zaman sekarang ni. Dah tak ada rasa malu langsung. Tak takut dosa ke diorng ni?. Isk..isk... Nak tayang sangat la tu dia ada kekasih. Agaknya pak cik kat tepi meja diorang tu nak muntah tengok aksi Miss SS. Bunyi cam jelous je. tak ada maknanya nak jelous. Nak jelous buat apa Miss SS tu statusnya makwe je. bila-bila masa kena tendang. Aku ni isteri. Nak kena tendang kenalah minta permision dari mak bapak dulu. Tg Iskandar tu kan anak mithali. Hahahaha. Tapi sebelum kau kena tendang, aku bagi chance kau bersama suami aku tu. Kesian kau, nasib baik aku ni baik. Dari pada aku duk mengadap diorang tengah gembira sambut birthday, baik aku tengok TV dalam bilik. Untung-untung dapat tengok Brat Pitt yang lagi hensome dari laku aku. Terus aku bangun meninggalkan restoren itu.

Nampaknya ramalan cuaca aku tepat. Memang hujan lebat. Siap ada sound effect lagi. Aku dah mula gerun. Ni yang aku tak suka ni. Rancangan Tv dah lama tamat. Jam pun dah menunjukkan ke angka 1 pagi. Tubuh penat, tapi mata enggan tertutup akibat terlalu trauma. Aku menggigil di bawah gebar tebal. Takut dengan dentuman guruh dan pancaran cahaya kilat yang sambung menyambung. Jelas kelihatan melalui cermin tingkap bilik. Peluh terasa memercik membasahi pakaian tidurku. ‘Is mana kau’ dalam keadaan macam ni memang aku sangat berharap dia ada.

“Risya” ada orang menyeru namaku. Siapa? Bukan ke tadi aku dah kunci pintu?.

“Risya” gebar tebal disingkap. Aku pandang wajah dihadapanku sebelum tubuhnya kudakap erat.

“aku ada” dia tenangkan aku. Tangannya menepuk belakangku.

“mana kau pergi?” soalku.

“keluar sekejab.”

“sambut birthday Miss SS?” dia angguk. Sudah gaharu, cendana pula aku ni. Dah thu buat apa nak tanya lagi.

“Dah malam, kenapa tak tidur lagi?”

“aku takut.” Balasku.

“aku ada. Jangan takut.”

“macam mana kau boleh masuk. Padahal tadi aku dah kunci pintu. Kau lagi menakutkan aku tahu” bebelku.

“betul ke dah kunci? Kau biar betul. Baik kau fikir betul-betul.”

“eh, betul la. Memang aku kunci”

“habis macam mana aku boleh masuk. Jangan-jangan....”

“mangkun hayun kau. Jangan nak takut-takutkan aku k” aku tolak tubuh Tg Iskandar.

“mana ada. Apa yang kau fikir hah?” soalnya.

“tak ada apalah”

“kau takut hantu ea?” Tg Iskandar mula mengusik.

“mana ada. Daripada aku takut kat hantu, baik aku takut kat ko.”

“takut kat aku? Jadi perlu ke aku balik bilik sekarang. Maklumlah kau kan takut pada aku. Manalah tahu, kot-kot, aku ni ada nak.......”

“bongok. Jangan nak merepek boleh tak” marah aku padanya. Tiba-tiba berdentum kuat guruh di langit. Pantas tubuh Tg Iskandar ku peluk lagi. Tg Iskandar ketawa kuat.

“dah aku nak balik bilik” ucapnya cuba meleraikan pelukan kemasku.

“janganlah. Aku takut. Kau tak kesian kat aku ke?” aku kemaskan lagi pelukan.

“kan kau takut kat aku”

“aku gurau je. manja betul. Itu pun nak terasa” geram betul aku dengan mamat ni.

“aku penatlah. Nak balik tidur.”

“janganlah. Kau tidur kat bilik aku, k.”

“tak takut ke....”

“alah, tubuh aku ni kan macam batang kayu. Selera pulak kau.” Perliku. Memang itulah kata-katanya dulu.

“kau masih ingat?”

“tak nak cakap lagi. Aku ngantuk. Nak tidur. Tapi kau promise, jangan nakal-nakl k. Tidur sini”perlahan aku lentokkan kepala ke bahunya. Rasa selamat.

“aik, nak aku tidur sini, tapi macam-macam pulak dia. tak payahlah risau.” Ucapnya. Mataku mula memberat.

“Risya” panggilnya. Malas nak nak menyahut. Yakin, dengan kata-katanya. Maklumlah dah berbulan-bulan aku duduk serumah dengan dia. Mataku dah terpejam rapat. Dapat kurasakan tangannya menepuk lembut belakangku. Entah bila aku terlena.

p/s: klu ada masa lebih, silalah lawat blog http://batikwarisan.blogspot.com. selamat membaca.

3 comments:

Anonymous said...

so boring....
crta mndtar shj....

hana_aniz said...

bila hubungan diorg ni nk upgrade ye? huu~~
risya dan is sgt sweet bersama..

miznza84 said...

huuhhuuu sweeeetnya... ambik berat gak pasal bini tu ..ingat kan dah lupa.. blela miss SS nk kena tendang ye...