THANK YOU

Sunday, January 23, 2011

WARNA HATIKU 21


Cahaya yang masuk ke kamar menyedarkan aku dari mimpi indah. kulihat jam di dinding. Pukul 7. 7 pagi atau 7 malam ye. aku menghampiri langsir yang sedikit terbuka. 7 pagi rupanya. Lamanya aku tidur. Dari jam 4 petang semalam. Itulah akibatnya bila terlampau letih. Terus aku bersiap. Hari ini juga aku perlu selesaikan masalah ini. setelah selesai menguruskan diri aku melangkah turun. Mesti papa dan mama dah bersedia untuk bersarapan. Bimbang aku tidak sempat bertemu mereka. Laju saja kakiku menuruni tangga. Tapi langkahku terhenti sebelum masuk ke ruang makan. Kedengaran suara orang berbincang. Rasanya bukan mama dan papa saja di situ. Mesti ada tetamu. Tapi takkanlah seawal ni tetamu datang. Sesekali aku bagai dengar suara dia. aku pasti itu suara dia. apa dia buat kat sini.

“Sya” aku dengar suara lembut mak cik Salmah memanggil.

“Risya, come here” aku dengar suara tegas papa memanggil. Aku cuba menguatkan diri. Perlahan langkahku. Mataku memandang satu-satu tetamu yang hadir. Tg Ismail dan seorang perempuan. Mungkin isterinya. Dan satu wajah yang tidak asing. Tg Iskandar. Lelaki itu langsung tidak memandangku.

“duduk” suara berbaur arahan itu kedengaran lagi. Aku pandang papa yang berwajah serius. Kemudian mataku beralih pada mama yang mengukir senyuman.

“Sya sihat?” soal Tg Ismail. Aku angguk.

“kami datang sebab nak bincang sesuatu dengan Sya” ucap Tg Ismail lembut.

“nak bincang apa?” soalku.

“pasal hubungan kamu dengan Is” ucap papa.

“jadi semua orang dah tahu lah. Cepatnya berita tersebar” balasku separuh menyindir. tiba-tiba pulak sikap lamaku datang.

“kita duduk kat sini nak selesaikan masalah tu. Kami ingatkan bila kamu tinggal berdua keadaan akan jadi lebih baik. Tapi papa tak sangka....”

“baguslah semua dah tahu dan satu-satunya jalan penyelesaian adalah, dia ceraikan saya supaya dia boleh hidup bahagia dengan perempuan tu” potongku. Mataku memandang tepat pada wajah Tg Iskandar yang terkejut.

“perempuan mana?”

“ibu, let me explain....” Tg Iskandar cuba menerangkan sesuatu.

“tak perlu. Kami dah sepakat nak bercerai”pintasku. Tg Iskandar pandangku. Geram dengan sikap lepasku bila dengan orang tua.

“kami tak setuju” papa membangkang.

“this is our life papa. Biar kami uruskan sendiri. Tak puas lagi ke papa nak mengatur hidup Sya.” Aku membalas kata-kata papa. Ada nada marah pada sikap papa yang suka mengongkong.

“jangan biadap” marah papa

“ok, kalau Sya cakap elok-elok dengan papa. Sya tak nak hidup dengan dia lagi. So, papa akan setuju lah?” soalku.

“Batrisya. Benda ni bukan hal main-main. Cuba jadi matang sikit. Hal cerai-berai ni bukan perkara yang baik.”

“macam mana Sya nak matang, kalau papa buat Sya macam ni?”

“Sya, dengar cakap ayah nak. Dalam hal ni ayah tak tahu apa sebenarnya berlaku. Tapi ayah harap sangat Sya dengan Is dapat bincang baik-baik. Kami nak yang terbaik untuk kamu berdua”

“uncle, untuk apa saya jadi isteri dia, kalau di hatinya ada orang lain. Dia pun tak bahagia. Betul kan?” soalku pada Tengku Iskandar. Lancar saja sebutan uncle ku lafazkan.

“Is, bukan ke kita dah bincang pasal Linda” ujar Tg Ismail. Tg Iskandar menunduk. Tidak berkata apa-apa. Pengecut punya jantan.

“biar Sya yang beritahu uncle.”

“Ris!” tegah Tg Iskandar.

“sampai bila. Sampai bila nak seksa diri kita. kau cintakan dia, nak buat apa lagi menipu?. Jangan sebab nak jaga hati orang lain kau main-main dengan dengan hidup aku” ucapku geram. Tiba-tiba Tg Iskandar bangun. Semua mata memandangnya dengan penuh tanda tanya.

“habis Ekmal tu siapa? Jangan nak lepaskan diri dengan memerangkap orang lain” balas Tg Iskandar. Semua mata memandang kami.

“mana Sya jumpa Ekmal?” soal papa.

“it not ur business papa. Macam mana papa kenal Ekmal ye?” soalku pelik. Padahal aku tidak pernag cerita walau sekali pun mengenai teman-teman rapatku.

“itu bukan persoalannya. Persoalan sekarang adalah kamu berdua. Kenapa sampai nak bercerai”

“bukan nak bercerai tapi......” belum sempat ayatku habis, Tg Iskandar terlebih dahulu memotong.

“Biar Is selesaikan masalah ni.” Ucap Tg Iskandar.

“Is, ayah tahu anak ayah dah besar dah matang. Tapi tolonglah jangan buat perkara bodoh. Bincang baik-baik. Kami semua berharap hal ini selesai dengan cara baik” pujuk Tg Ismail. Lembutnya dia. alangkah baik kalau papa pun macam tu.

“Is hargai sangat kalau papa, Mama, ayah dan ibu izinkan kami sendiri selesaikan masalah ni. Is janji takkan buat perkara bodoh” ucap Tg Iskandar. Terus dia menghampiriku. Tanganku ditarik kuat supaya mengekorinya. Aku hendak membantah tapi kakinya terus mengekori langkahnya.


p/s : hadiah utk korg yg byk m'gomen.... tq sgt2...... (mdh2an korg komen la slalu)

9 comments:

Anonymous said...

bessssssssttttttttt sangaaaaaaaaaaaaattt nani...huhuhu
mekacih nani tok n3 ni...(^___^)

miznza84 said...

lagi dan lagi..
nani kenapa berenti time2 suspen..
nk lagi plzzzz

Anor said...

nani nak lagi...makin bertambah
panas ni..masing2 nak mengegakkan
benang yg basah. rasanya mereka
akan bercerai ke? Sya pun bukan
main ego lagi..

Anonymous said...

besssst... smbung lg yekkkk......cpt ler....

Anonymous said...

mmg batrisya ni kurang ajar lah.

Ada ke patut cakap "its not ur business papa". Bila bapa dia tanya pasal ekmal.

Depan org2 tua pulak tu. Mmg x

tau adap betul lah.

aqilah said...

dapat rasakan yg Is pun dah menyayangi Risya tapi masing2 keliru...................

Anonymous said...

harap sgt Sya bersama dgn Is... tak nk dgn Linda tu... parents diorg pun baik... restu keluarga tu...he.he..

MaY_LiN said...

alahai..
is ni pun..
tamau la gegaduh
hihihi

Anonymous said...

sya bukan nak mengaku salah...die yg gatal mulut mintak cerai....stakat nih both parents akn anggap bulat2 iskandar yg salah cz isu sya mintak cerai lgsung tak dibangkitkan....either iskandar ckup gentlemen xnak buke pekung sya OR mybe iskandar sdiri tak sempat nk bukak citer tuh....

kalo cmni la sikap sya, tak berbaik pon takpe.....biar je sya tuh menderita sbb dlm hati die,die sygkan iskandar.....biar ego tuh yg menghancurkan diri die sendiri.....

gedik2 linda tuh pon,blom tentu die kuang ajar cam sya nih....hmph!