THANK YOU

Monday, December 14, 2009

Destinasi Cinta 3

Angin lembut bertiup sepoi-sepoi bahasa. Ombak yang begitu setia memukul pantai memberi sejuta ketenangan pada manusia. Damainya dunia ciptaan Tuhan. Langsung tidak terasa lagi untuk pulang ke banglo mewah milik papa. Aku lebih damai disini.

“mama...mama!!!” aku tercari-cari dimana datangnya suara itu.tidak berapa jauh dariku seorang anak kecil berlari-lari kearahkusambil melambai-lambai tangan kecilnya.

“mama!” Aku terkejut. Kanak-kanak itu memanggil aku mama. Sejak bila aku ada anak?

“Aishah?” tiba-tiba seorang wanita datang menghampiri.

“mama pergi mana? Lama Johan tunggu mama” soal anak kecil itu.

“Aishah?” wanita itu menyebut lagi nama tadi. Ada airmata bertakung ditubir matanya.

“maaf kak. Saya bukan Aishah. Nama saya Zarita” ucapku sambil memandangnya.

“maafkan akak. Akak teringatkan arwah adik kakak. Iras benar muka dia dengan Cik” ucap wanita itu sambil menyapu airmata di pipi.

“tak apa, kak”

“mama” anak kecil itu memanggil lagi. Tidak puas hati kerana soalannya tidak dilayan.

“Johan, dia bukan mama Johan. Mama Johan dah tak ada, sayang” ujar wanita itu sambil mengusap rambut anak kecil itu. Apalah anak sebesar itu mengerti bila diberitahu mamanya sudah tiada lagi didunia. Sama seperti aku, mama tinggalkan aku sendiri waktu aku masih perlukannya. Entah kemana mama menghilang.

“ibu tipu. Ini mama Johan” Johan membentak.

“johan...”

“tak apa kak. Biarlah. Mungkin dia rindu tu” aku melutut didepan Johan. Wajah comel itu kupandang lama.

“mama, pergi mana?” soalnya.

“tak kemana pun. Mama kerja sayang” ucapku. Rasanya aku seperti sedang mempermainkan perasaan seorang kanak-kanak. Tapi aku hanya ingin menghilangkan rindu pada mamanya. Apa salahnya aku ingin membahgiakan anak kecil itu.

“mama tak akan tinggalkan Johan lagi, kan?” tangan kecil itu melekap di pipiku. Aku geleng. Tulusnya anak kecil itu. Sayangnya aku bukan mamamu.

“Johan sayang mama. Johan janji Johan takkan nakal lagi. Mama jangan tinggalkan Johan lagi” anak kecil itu peluk tubuhku tiba-tiba. Entah kenapa dadaku terasa sesak. Bagai mahu meletup. Entah dari mana air hangat itu datang membasahi pipi.

“mama takkan tinggalkan Johan”ucapku. Kupeluk erat anak itu. Dapat kurasakan betapa rindunya dia pada seorang wanita yang bergelar mama.

“Johan, pergi main dulu ye sayang” aku leraikan pelukannya. Dia tersenyum manis memandangku lalu mengangguk.

“terima kasih. Nama akak Salmah.” Aku senyum mengangguk.

“ tak pernah akak tengok Johan ketawa macam tu sejak setahun ni. Dah setahun papa dan mama Johan meninggal sebab kemalangan. Lepas t u terus budak tu jadi pendiam. Sedih akak tengok dia.” Salmah kesat airmata. Ada keceriaan diwajah Johan. Berseri wajahnya.

“akak minta maaf dengan perangai Johan. Mungkin sebab wajah Za iras sangat dengan mamanya. Akak pun terkejut tadi.” Ucap Salmah memandangnya.

“saya faham kak. Johan tu rindu sangat pada mama dia. Saya pernah rasa apa yang dia rasa tu. Kalau akak tak keberatan, boleh saya mintak sesuatu?” soalku. Takut juga kalau permintaan ku ini melampau.

“insyaallah”

“izinkan saya jadi mama angkat dia” ucapku lambat-lambat. Entah mengapa aku sanggup meminta sesuatu yang tak pernah terlintas dalam kepala otakku. Jadi ibu.

“betul ni?” aku angguk jua. Bak kata pepatah terlajak perahu boleh diundur tapi kalau dh terlajak kata kena iakan jela.

“tupun kalau akak izinkan. Manalah tahu rindu dia tu boleh hilang sikit” ucapku lembut sambil melambai pada Johan.

“Terima kasih za. Akak tak tahu nak kata apa”

“tak payah kata apa-apa kak. Akak setuju ni pun dah buat saya gembira. Terima kasih”

“akak kena balik dulu. Akak duduk kat sana tu” Salmah tunjukkan sebuah rumah papan yang berada agak jauh dari situ.

“kalau senang datanglah”

“insyaallah kak.”

“Johan, jom balik sayang. Dah maghrib ni”salmah melambai-lambai pada Johan

“Johan tak nak balik. Johan nak main dengan mama” ucap Johan. Aku senyum.

“Johan, Johan balik dulu ye. Mama ada kerja. Esok kita main, k. Johan anak mama yang baikkan” Johan angguk. Dengan langkah yang berat dia meninggalkanku.
*********************************************

“Hoi Zek. Kau pergi mana?. Seminggu kitaorang cari kau. Call pun tak jawab” soal Mikail.

“tak kemana. Kat Malaysia lagi” ucapku selamba. Seminggu aku menghabiskan masa bersama Johan. Kalau ikutkan hati, aku dah tidak mahu pulang lagi. Aku seronok di sana. Aku sudah mengenali keluarga Salmah.

“Prof Tanya pasal kau” ujar Roslan sambil mengelap motornya.

“habis kau jawab apa?”

“tak tahulah” aku ketawa mendengar jawapan Roslan. Lurus benar orangnya.

“kau ni sebenarnya ada problem ke? Menghilang macam tu je. Kau marah aku ke?” soal Razman.

“Mana ada masalah. Aku tension je. Yang kau ni tiba-tiba je jadi sentimental ni nape?” Aku pandang Razman. Dia juga memandangku dengan pandangan yang tidak puas hati. Dia bagaikan tahu apa yang bergelodak dalam jiwa aku.

“apa?” aku soal Razman. Tidak selesa direnung begitu. Razman angkat bahu.

“yang kau pandang aku macam tu kenapa?” aku tak puas hati. Razman senyum.

“kau Tanya diri kau sendiri” ucapnya.

“aku chow dulu. Ada kuliah. Jom lan” aku tarik tangan Roslan. Geram dengan jawapan Razman. Roslan hanya mengekori. Dengan langkah longlai aku masuk ke dewan kuliah. Semua pelajar diam. Agaknya terkejut dengan kehadiran aku. Yelah dah seminggu menghilang. Tiba-tiba muncul. Mesti diorang rindu.

“Zek, kau frust kena marah ke? Sampai seminggu merajuk” Siva ketawa.

“Takkan kena marah sikit dah merajuk. Minah ni mana ada feeling, nak merajuk-rajuk ni” sindir Daniel. Ni aku tak suka ni. Aku datang je, ada je yang nak sakitkan hati aku.

“Roslan” panggil aku kuat.

“Dia panggil geng la oi. Takutnya aku” sambung Daniel.

“kau ambik 20 sen ni, bagi kat budak-budak gila glamour tu. Kesianlah. Suruh diorang main jauh-jauh” ucapku sambil menyerah syiling 20sen yang aku pungut dilantai pada Roslan.

“nah. Main jauh-jauh” Roslan meletakkan syiling itu di meja Daniel. Merah muka mamat tu. Panasla tu.

“kau..”

“Good Morning, class” encik Zainal masuk. Aku hanya menghadiahkan sengihan padanya. Padan muka.

“Good morning” ucap semua pelajar. Daniel menjeling sinis padaku. Geram benar dia pada gadis yang bernama Zarita itu.
************************************
“puteri” aku berpaling. Megat Iskandar berada di belakangnya

“kauorang blah lu. Aku ada hal” pantas aku melangkah ke bangku yang berada agak jauh dari mereka

“Ada apa papa cari Puteri sampai ke kolej? Atau datang nak jemput Natasya. Rasanya dia dah balik” ucapku dalam nada mendatar.

“Papa cari Puteri” aku tertawa. Entah mengapa macam terlalu lucu ungkapan dari bibir Megat Iskandar.

“Dah seminggu Puteri tak balik rumah. Kenapa? Puteri pergi mana?” sambung Megat Iskandar. Aku tersenyum sinis. Dihati hanya tuhan yang tahu.

“Dah hampir 12 tahun Puteri tak ada kat rumah tu. Tak ada pun papa nak Tanya. Kenapa baru sekarang papa nak sibuk-sibuk Tanya kemana Puteri”

“papa risaukan Puteri. Kalau apa-apa jadi macam mana?”

“tak payah papa nak susah-susah risaukan Puteri. Puteri dah biasa hidup sendiri. Puteri balik ke tak ke ada beza ke?? Papakan busy. Dahlah pa, baliklah office. Puteri akan balik, kalau puteri rasa nak balik” ucapku sebelum melangkah meninggalkan Megat iskandar sendirian. Aku tahu pasti papa sedih dengan sikapku. Tapi aku terluka dengan tingkahnya.

p/s: maaf lme naniey x postkn n3 baru.. byk kerja nk d uruskn... kli ini naniey hanya dpt postkn DC. CD blm d prss. x smpt. sibuk dgn reunion... bdn pon da x brp shat

8 comments:

fzm2 said...

besh laaa
kak nani cter nih..
smb0nk2.. =)

Anonymous said...

salam...
best2 n3 nie...
kesian zarita tu...
huhhuhuhu:D
hope next n3 lagi best...

Anonymous said...

eh sy org 1st??hehe bstnyer.. cpt sambung CD tau..rindu..

Anonymous said...

haha seganas2 zarita tuh mau plak die kt budak2 yer...

megat iskandar tuh patot pon dilayan mcm tuh...kalo die dah xde nti pon aku xrase zek akan sedih cz slame die hidop mane pernah die wat zek bahagie..asyik2 natasya ngn mak die tuh...nyampah aku...

daniel nih rase2nye mcm bakal ditakdirkan bsame zek jer....ye la mule2 asyek gaduh jek...mybe smpi tahap daniel meradang..cube plak nk perkose zek..tp zek melawan, die blah sdey giler..ttbe daniel rase bsalah, pastuh jatuh cinta plak.....haha merepek je aku nih....

ape2pon en3 kali nih best...thnx kak naniey

Anonymous said...

pegi mampos la ngn megat iskandar tuh!
hopefully zek xkan berbaik ngan papa die, dasar bapak xgune!
geram siot ngn sikap die tuh!!!!

sinichies_girl88 said...

ermmmm huhuh sedeynya....
saper watak llki utama lam crta ni daniel ke...
ermm cian puteri..
huuhu sambung2...
cd cm ne lak heheh
:)

Anonymous said...

cepat la sambung citer ni....xsabar nk tau citer selanjutnye...

Rabi'atun Nabila said...

byk kali jengguk, sambungan Destinasi Cinta takde eh?