THANK YOU

Sunday, August 30, 2009

ISTANA KRISTAL



Sungguh ku harap matahari itu menyinar terang hingga tiba saat ia tenggelam di ufuk barat namun manusia ini hanya mampu merancang tapi takdir tuhan menentukan segalanya kerna mendung itu selalu ada dan akhirnya membawa hujan lebat yang entah bila kan berhenti. Andai itu takdirnya hidup ini, ku cuba menerimanya dengan tabah. Ayah, tindakkan mu benar-benar menghancurkan jiwa kecilku. Memusnahkan hati yang inginkan kebahagian. Keresahanmu ibu benar-benar memukul perasaanku. Tidak henti airmata ini mengalir saban malam ketika embun mula bertaburan. Sungguh hati ini sakit. Ku cuba mencari penawarnya namun dimana ia. Duniaku terus diwarnai kegelapan sudah. Cahaya itu bagaikan begitu jauh dariku. Aku ada ibu, ada ayah, tapi aku merasakan diri ini tetap keseorangan. Kesepian. Rumah tangga yang sekian lama dibina menjadi suram. Aku merintih. Cuba menagih kasih yang hilang. di sisiku menjelma insan-insan yang tidak pernahku kenali. aku tidak berdaya. Aku terlalu lemah. Tubuh kecilku tidak mampu untuk berbuat apa-apa. Hanya mampu melihat hancurnya istana kristalku. Istana kristalku cantik di pandangan tapi hancur dek hentakan.
Terlalu ramai yang hadir menghulurkan kasihnya buatku, namun ku tolak bulat-bulat. Aku tidak mahu bermain dengan buih-buih sabun. Kelihatan cantik dipandang tapi hanya seketika cuma. Suatu detik ia akan pecah. tanpa aku sedar, aku menjadi musuh cinta. Cinta di dunia ini tiada ertinya buatku. Jika rasa sakit yang menjadi balasannya. Aku tidak sanggup.
Sudah terlalu lama dia hadir dalam hidupku. Selalu ingin mencuri perhatiaanku. Walaupun tidak pernah ku hiraukan. Namun dia manusia gigih. Makin jauh kakiku berlari makin hampir dia mengejar. Dia bagai tidak mengerti. Aku tidak mahu memberikan harapan palsu pada dia yang bernama Zakrul. Zakrul mengertilah aku insan yang kalah dimedan kasih. Adakah perlu aku terus berjuang sedangkan aku sudah kalah sebelum berperang. Fahamilah hati ini sudah terlalu sakit untuk dicalarkan. Jangan kau calarkan lagi ia. Biarkan aku melangkah tanpa perlu kau menghulurkan tanganmu padaku. Ku pasti aku mampu walaupun sendiri.

“hani, sudikah kau menjadi permaisuri hatiku?” masih ku ingat pertanyaanmu dulu. Ku tahu niatmu tulus. Melamarku untuk menjadikan kau lelaki yang sempurna. Ku tahu Hawa diciptakan untuk Adam. Dan aku tahu kau juga memerlukan wanita untuk menjadi peneman hidupmu. Tapi aku tidak mampu. Kasihmu ku pandang sepi. Langsung tiada harganya bagiku. “aku tiada masa untuk berkasih. Aku mahu penuhkan masa muda yang ada dengan ilmu. “ ujarku padanya. Seribu alasan ku taburkan untukmu agar kau berputus asa hingga sanggup ku katakan yang aku sudah menemui pria idamanku. Tidak dapatku bayangkan betapa kecewanya dirimu hingga kau sanggup pergi dariku.

Dan disaat kau pergi jauh dariku, aku mula mencari kasihmu. Sungguh aku insan yang haus dalam pengembaraan yang panjang di tanah gersang. Aku dahagakan kasih sayang yang telah lama tidak ku rasai. aku merinduimu, Zakrul. Kembalilah pada aku. Siramilah bunga cinta yang kian mekar dihatiku. Namun rajukmu tiada ubatnya lagi. Padaku kau katakan. “hatiku sudah tawar untuk menerimamu.” Aku cuba menagih kasihmu kembali. Ku cuba memujuk. Pelbagai cara telah ku usahakan. Namun kau tetap jua teguh dengan katamu. Akhirnya aku kecewa sendiri. Lelah membaiki hatimu yang telah ku hancur lumatkan. Namun aku nekad, aku mahu membina kembali istana kristalku yang musnah dahulu. Biar berapa lama pun masa yang kau perlukan aku tetap kan menunggu. “andai sudah tersurat jodoh antara kita, kita akan bersama jua. Biarlah masa yang menentukan segalanya” itulah kata putus darimu. Mungkin kau berasa simpati padaku yang tak pernah jemu mengharapkanmu.

Kakiku lemah untuk menampung tubuhku. Aku terjatuh di lantai saat kad undangan bewarna ungu itu ku baca. Kau mengundangku ke hari bahagiamu bersama teman lama. Waktu itu seribu penyesalan terasa memburuku. Sudah tidak terbilang berapa banyak mutiara jernih mengalir dari kolam mataku. Musnahlah segala impianku. Hati ini terasa amat pilu. Namun segalanya tidak mungkin akan berulang lagi. istana kristalku tidak mungkin mampu ku dirikan tanpamu Zakrul. Bersama kad yang harum itu kau sertakan kertas putih berlipat kemas bersama coretanmu.

Takkan lagi aku menunggu
Kau hadir di dalam mimpi-mimpiku
Puasku mengharapkanmu
Seperti mereka yang punya cinta
Hani, sejuta kemaafan ku pohon darimu kerna cintaku telah ku hadiahkan padanya yang sudi. Nor khalisah namanya. Dia teman sepermainanku dulu. Ku harap kau sudi hadir di hari perkahwinan kami
Yang ikhlas,
Zakrul
Walau seberat manapun kaki ini melangkah, tetapku gagahi juga ke majlismu. Ku lihat kau tersenyum bahagia disamping dia yang bergelar isteri. Ku hadiahkan sebuah senyuman padamu disaat mata kita bertentang. Namun senyum itu sekadar menjadi hiasan dibibirku bukan lagi penyeri di hatimu. Dia memang padan denganmu. Wajahnya nampak tenang tidak sepertiku selalu merombak kencang. Padamu kuhulur sebuah hadiah tanda persahabatan yang akan ku ingat sampai bila-bila dan ku titipkan sebuah lagu untuk menjadi halwa telingamu

Dahulu kau mencintaiku
Dahulu kau menginginkanku
Meskipun tak pernah ada jawabku
Tak berniat kau tinggalkan
Sekarang kau pergi menjauh
Sekarang kau tinggalkan aku
Disaat ku mulai mengharapkanmu
Dan ku mohan maafkan aku
Aku menyesal telah membuatmu menangis
Dan biarkan memilih yang lain
Tapi jangan pernah kau dustai takdirmu
Pasti itu terbaik untukmu
Janganlah lagi kau mengingatku kembali
Aku bukanlah untukmu
Meski ku memohon dan memintakan hatimu
Jangan pernah tinggalkan dirinya
Untuk diriku
Rossa : Aku Bukan Untukmu

P/S: alahai kesiannye kt yunixx. sori sgt karya naniey msh blm siap + mslh laptop ni. laptop nani rsk la... ni pun boleh pki kjb2 jew. ni karya yg naniey prnh hntr ke pnulisn2u. kisah cinta yg x ksmpaian. khas bt korg yg asyk tnggu karya naniey. naniey hrp korg sbr mnunggu CD. bt masa skrg mgkn naniey akn b'rht sbntr dr m'post CD diats mslh2 yg naniey nyatakn d atas. tmbh lg skrg krja kursus yg tgh m'lmbk.... insyaallh slps rye 6t, naniey akn ushakn utk siapkn beberapa part dlm CD. ok la... naniey nk b'kms ni.. da hbs cti la...nk kne blk mlka da... bye. hope korg ske cite ni k. daaa

3 comments:

misz nana said...

cinta yg x kesampaian.. huhu..

miss nina said...

cian hani.. sedihnya :(

adib habib said...

ehem..dh post comment kt pnulisn2u dlu. huhu