THANK YOU

Friday, February 24, 2012

Slot Pedoman : Apakah benar dia sahabat?


Assalamualaikum dan salam sejatera buat semua pembaca. maaf hari ini masih tiada entry apa-apa pun. nani rasa sekarang nani sangat selesa menjadikan blog sebagai tempat meluahkan rasa. tajuk slot pedoman pada kali ini apakah benar dia sahabat?. Semasa menulis entry kali ini nani rasa sedih sangat sebab bila nani pandang sekeliling nani, nani tak nampak sesiapa pun sebagai sahabt. Yang ada hanya ibu.

Bagaimana mengukur erti sebuah persahabatan yang erat. berapa tahun kamu mengenali dirinya? berapa jauh kamu memahaminya? atau berapa rapat kamu dengannya??. semua itu bukanlah suatu ukuran tetapi itu suatu angka sahaja. tidak bermakna. mengenalinya 10 tahun, 10 dekad atau 10 abad tidak beerti dia adalah sahabat. sewaktu susah kita berkata " sebagai sahabat kita akan harungi susah senang ini bersama".... tapi berapa ramai sahabat yang mengotakan janjinya?.

Saat aku merenung jauh mencari ertinya aku seorang manusia di celahan ribuan orang,ibaratnya seperti permata dibalik serakan kaca yang bertabur aku nampak diriku begitu suram. cahayanya menumpang kilauan kaca. apakah aku begitu hina hingga menagih kilauan kaca itu? TIDAK!!... aku bukan manusia yang hina menagih kasih pada manusia pembohong. Jangan cabar kesabaran aku. sebab aku juga manusia punya hati dan perasaan. Jangan cabar aku dengan helah yang hina itu. kerana aku boleh tunjukkan kehebatan aku jika itu kehendak aku.

KENAPA aku tulis macam ni? sebab aku kecewa dengan sahabat-sahabat aku. aku tundukkan kepala bukan untuk kau pijak. aku bongkokkan badan bukan untuk kau sepak terajang. manusia macam kau tak layak!. aku juga punya rasa marah. tapi kemarahan itu adalah api dan syaitan dijadikan dari api. jika aku mengikut nafsu marah ada beza ke aku dengan syaitan???

Astagfirullah hal azim. ampuni aku YA ALLAH atas rasa sakit yang tidak tertahan ini. apa yang cuba aku sampaikan di sini, jangan cepat putuskan siapa sahabat baik kita. kerana dia juga akan tinggalkan kita bila kita susah. dia juga akan membelakangkan kita pada bila-bila masa. memang aku sayangkan kau. sayang sangat, tapi kau buat aku menangis. maaf aku bukan sahabat yang baik. aku mengungkit setiap kebaikan yang aku hulurkan. kerana malam ini aku benar-benar kecewa. TERSANGAT.... jika kau merasakan kita masih lagi sahabat, kembalikanlah rasa percaya itu.

memang aku perlukan kau. tapi ingat, aku bukan manusia hina menagih simpati orang merata-rata. aku punya harga diri seperti kau. Allah ciptakan aku sama seperti Dia ciptakan kau. jadi hormatlah aku sepertimana aku menghormati kau. Percayalah aku sepertimana aku mempercayai kau jika kau masih seorang sahabat. kau nak kata aku ego? tak nak mengaku salah. Aku ego sebab aku tahu siapa diri aku dan siapa dia.

p/s : aku janji aku bukan manusia lemah lagi. aku tak takutkan kau. aku boleh hidup dalam dunia ni tanpa kau sekali pun. mak ayah aku yang besarkan aku selama ini. kau bagi apa? keseronokkan dan kepalsuaan hidup. sombong? memang aku sombong. Aku sombong sebab aku tak rasa aku perlui hormat pada manusia macam kau

No comments: