THANK YOU

Monday, October 4, 2010

KETUKAN ROHANI

Dalam mengharungi liku-liku hidup yang makin m’cabar, terbawa aku untuk menulis satu coretan dari sudut hatiku…..

“kenapa manusia slalu bersedih?”

“kenapa manusia selalu berasa takut pada mati?

“kenapa manusia selalu resah membilang hari?”

Hari ini aku m’dgr khabar yang begitu mendukacitakan….. berita mengenai seorang shbt yg m’hidapi kanser otak….. beliau sudah tidak mampu berkata-kata….bagaimana teruknya keaadaan beliau tidak aku ketahui…..bagiku kematian itu lebih baik dari menangung kesengsaraan…. Namun bersediakah kita untuk MATI?

Hati aku benar-benar sedih mendengar khabar sebegitu….. padahal usianya masih muda…diawal usia 20 an. Mengapa pada usia yang begitu telah diuji begitu hebat…. Hati aku terus tertanya-tanya. Barulah aku sedar…..tuhan tidak memandang pada usia…. Siapa pun akan diujinya….. namun marilah sahabat-sahabatku…sama-sama renungkan… mampukah kita m’hadapi ujian yang maha hebat ini….. sakit itu penghapus dosa….kalau hendak dihitung dosa-dosa ini, bagai tidak tertanggung rasanya…… Allah… selamatkan kami….. jauhi kami dari Azab nerakamu yang pedih Ya Allah

Ya Allah…terasa kerdilnya aku….. terasa berdosanya aku bila mendengar mengenai kematian….. Ya Allah…..dosaku seperti pasir-pasir di pantai…. Setinggi gunung-ganang dibumimu ini…. Apakah kau terima taubatku Ya Allah……..

Marilah sama-sama mengucapkan kata Astaghfirullah hal azim….. ampunkan aku Ya Allah…. Sebutlah sebanyak mana mampu kalian……. Allah……aku datang padamu Ya Allah. Aku mohon padamu agar kau tetapkan lah hatiku ini padaMu…..jgn kau blkkan lg ya Allah….. ttpkan lah aku dijalan yang lurus…….

Aku teringat kata-kata sahabatku….. kita takut pada kematian kerana kita merasakan amalan kita terlalu sedikit….belum cukup untuk kita mendapatkan jannah. Tapi banyak @ sedikit amalan bukanlah satu-satunya syarat untuk kita memasuki syurga Allah. Allah yang memilih, mana-mana hambaNya yang layak. Layakkah kita untuk dipilih???? Sedangkan kita selalu alpa n leka dengan nikmat dunia…. Kita terlalu sayangkan dunia…sehingga begitu takut untuk meninggalkannya….. kita lupa pada akhirat yang m’janjikan sebuah kehidupan kekal abadi…….. kehidupan di dunia ini ibarat SEBATANG JARI YANG DICELUP KE DALAM AIR SUNGAI YANG MENGALIR, LALU JARI ITU DIANGKAT, BERAPA TITIS AIR YANG MELEKAT DI JARI, ITULAH NIKMAT DI DUNIA BERBANDING NIKMAT DIAKHIRAT SEPERTI AIR SUNGAI YANG MENGALIR. Bezakalah wahai sahabatku…….. beruntunglah bagi mereka yang menyedari tentang nikmatnya di akhirat…..

Manusia resah menghitung hari..... harta dunia yang diteguk sepuasnya bagai tidak dapat membeli rasa ketenangan dalam jiwa yang bergelora…. Mengapa sahabatku????? Mengapa hati ini selalu resah??? Sebelum kita dilahirkan…..sebelum kita berada dalam rahim ibu…..roh mengakui hanya Allah Tuhanku…. Tapi apabila lahirnya ia ke dunia, pelbagai anasir2 cuba menyesatkan diri mereka…….. maka kembalilah pada Allah….. di situ akan ku temui ketenangan abadi…… hati ku resah kerana aku jauh dari Mu Ya Allah… hati aku gelisah…. Kerana aku melupai Mu Ya Allah….. Hati aku rindu pada Mu Ya Allah… dimanakah jalan untukku kembali Ya Allah…..

Sahabatku, aku menulis coretan ini, bukan hanya untuk tatapan kalian. Malah juga buat diriku yang banyak berdosa. Hidupku penuh dengan kelekaan. Penuh dengan ke alpaan. Berharap akan ada insan yang sudi membimbing. Namun sampai bila harus aku harapkan orang meminpin tangannku. Akhir aku putuskan, untuk aku cari sendiri jalan pulangku…. Aku memohon pada tuhanku…..temukanlah aku jalan pulang…..selamat kembali ke sisi Mu…. Menjadi hamba Mu yang solehah…. Mentaati segala perintahMu… jadikan aku seorang insan yang sentiasa merindui kekasihnya……

WAHAI TUHAN…

KU TAK LAYAK UNTUK SYURGAMU…..

TETAPI AKU TIDAK PULA SANGGUP MENANGGUNG SIKSA NERAKAMU

DARI ITU KURNIAKANLAH, AMPUNAN KEPADAKU

AMPUNKANLAH DOSAKU….

TERIMALAH TAUBATKU……..

SESUNGGUHNYA ENGKAULAH PENGAMPUN DOSA-DOSA BESAR

TUHANKU DALAM TERMANGGU…..

KU SEBUT NAMA MU, BIAR SUSAH SUNGGUH…..

MENGINGAT KAU PENUH SELURUH……

TUHANKU,

PINTUMU KU KETUK….

AKU TAK BISA BERPALING……..

TUHANKU,

AKU HILANG BENTUK….

KEMBARA DI NEGERI ASING……….


P/S :blog ini da mula slow operasinya.... msh tiada mood menulis........

2 comments:

Anonymous said...

mati itu pasti.. mau @ tidak, sampai masa, izrail akn ttp dtg utk mlksanakan tugasnya.
jgn trus dihitung bile kita akn pergi tp truskn lh usaha, prbykkn amal. jgn sesekali berputus asa dgn rahmat Allah. Dia maha pengasih dn maha pemurah~

Anonymous said...

increase backlink seo cost backlink service angela backlinks