THANK YOU

Sunday, March 27, 2011

AKU BENCI.....TAPI part 1


“kau ni kenapa Afi?” soal Anis pada teman serumah merangkap teman sekerjanya. Rungsing melihat rakannya itu kehulu kehilir mengusung hanset. Apa la yang best sangat hanset tu.

“Aidit ni la, dari tadi aku mesej bukannya nak balas. Tension aku” balas Afi geram.

“dia buzy la tu. Kan kilang dia baru je beroperasi. Mesti banyak yang dia nak buat. Kau kena faham” balasku.

“ aku pun banyak kerja. Tapi still boleh nak mesej dia. Aku tak suka betullah dia ni” Afi mengeluh lagi. Perlahan dia duduk di sofa sebelah Anis.

“tak suka tu jugak kau tunggu. Kahwin je la. Senang. Tengok kawan kita Si Masz tu. Dah selamat pun. Anak pun dah nak masuk 3. Kau tu, bila pulak? Orang suruh kawin banyak pulak alasan” bebel Anis pada Afi.

“abis kau tu dah kawin ke?” sindir Afi geram dan tension bercampur baur.

“aku lain la. Muka tak lawa. Mana ada yang nak” Anis merendah diri.

“alah kau tu yang jual mahal.” Balas Afi. Anis tersenyum tiba-tiba. Ada je idea nak balas cakap Afi.

“aku ada lagu untuk kau. Enggang sama enggang, biar pipit sama pipit. Senang hidup bujang mana pergi hati tak sakit” anis menyanyi riang.

“banyaklah kau. Kau tak bercinta, mana kau tahu. Ada banyak lebihnya orang bercinta ni.”

“alah. Bujang lagi best” balas Anis.

“dahlah. Minggu depan aku nak g pangkor. Jumpa Aidit tu” Anis terkejut.

“Aidit tahu?” soal Anis. Afi geleng.

“aku nak suprisekan dia” balas Afi tersenyum. Terbayang-bayang rancangannya di ruang mata. Mesti Aidit gembira dapat jumpa dia.

“beraninya. Kau nak g dengan sapa ni? Aku minggu depan kena balik kampong. Mak aku buat kenduri doa selamat”

“olor. Aku ingat nak ajak kau. Takkan nak ajak si masz pulak. Kang terberanak pulak mak buyung tu” balas Afi.

“tunda jelah. Minggu depan ikut aku balik kampong, k” balas Anis.

“aku dah beli tiket. Tak apa. Aku gi sorang. Aidit kan ada. Buat apa nak takut” Afi tersenyum.

“bahayalah” anis menegah.

“aku tahu la jaga diri. Kau jangan risau. Dahlah aku nak tidur. Nak mimpikan aidit.” Afi bangun. Terus menuju ke kamarnya. Anis hanya menggeleng kepala. Susah kalau tengah angau ni.

Akhirnya Afi tiba juga ke pulau Pangkor. Gembiranya rasa hati. Dah berbulan-bulan tak jumpa. Akhirnya. Pantas dia tengok alamat di tangan. Alamat rumah aidit yang memang sudah lama disimpan. Maklumlah nanti senang kalau tiba-tiba nak datang. Terus Afi tahan sebuah teksi.

“pak cik tolong hantar saya ke alamt ni ye” pemandu teksi sekadar angguk. Sepanjang perjalanan Afi memerhatikan suasana pulau yang cukup cantik.

“Cik, kita dah sampai.” Tiba-tiba pemandu teksi bersuara. memecahkan keasyikan Afi.

“oh. Terima kasih pak cik” balas Afi sambil menghulurkan wang tambang. Afi keluar dari perut kereta. Wah. Besarnya rumah. Alhamdulillah berkat usaha bertahun-tahun menjual burger, akhirnya kekasih kesayangannya itu mampu mengeluarkan burger jenama sendiri. Siap ada kilang proses daging burger lagi. Mmm…. I bangga. Afi melangkah menghampiri pagar besar yang cukup gah itu. Belum sempat loceng ditekan, Afi terpandang Aidit yang baru keluar dari pintu besar sambil menjinjit briefcase. Afi tersenyum. Dia ingin memanggil Aidit. Rindu terasa menggunung saat itu. Namun,

“Abang, nanti balik pukul berapa?” soal seorang wanita muda yang melangkah menghampiri Aidit yang sedang membuka pintu kereta. Afi pandang di pangkuan wanita itu. Bayi kecil.

“tak tahu lagi. Kenapa?”

“Along ajak pergi jalan. Ana ingat kalau abang balik awal boleh ajak dia jalan-jalan.” Afi masih terdengar suara wanita bernama Ana itu. Siapa dia?.

“tengoklah. Kalau kerja abang cepat siap, abang balik cepat. Tapi tak janji” balas aidit.

“yelah.”

“papa” kemudian seorang anak kecil lingkungan 3 tahun pula keluar. Di tangannya menjinjit patung Barbie.

“Along nak apa?” soal Aidit.

“na..coklat” minta anak kecil itu dengan suara yang agak pelat. Lantas aidit mendukungnya.

“nanti papa belikan ye. Dahlah. Papa dah lambat. Papa pergi dulu” aidit kucup kedua belah pipi anak kecil itu kemudian di turunkan kembali dari dukungannya. Afi pandang lagi. Ana hulurkan tangan bersalaman dengan Aidit. Tangan Aidit dikucup. Persis sebuah keluarga yang bahagia. Apa semua ni. Siapa yang terkejut? Aku atau aidit. Afi lantas berlindung dibalik pohon mempelam di luar pagar rumah aidit saat kereta aidit melewati pagar. Perlahan airmata Afi mengalir. Sampai hati kau tipu aku, Aidit.

bersambung

p/s : khas bt sahabatku.... sori kps semua yg tgh tnggu wrna htiku..... lain kali yer.... hari ni hari karya utk b'shbt...kihkihkih

7 comments:

Masz Mukhtar said...

aku lgi jadi watak. yeah. i like

Miss Ran said...

aku sedih..pujuk cepat!!!

Naniey TJ said...

mas : ckup ke anak ko 3 org??? ke nk ltk 10???? hahahaha

MR : kte tnggu smbngnnye... kihkihkih

MaY_LiN said...

alahai..
makan ati la jawapnye

miznza84 said...

best..

bidadari cinta said...

inila lelaki..
suka sgt tipu pompuan..
merajukla jwbnya afi tu..

twins said...

best sgt2... nk n3 baru...huuu xsabr dh ni..plzzzzzzzzzzzzzzz