THANK YOU

Sunday, March 27, 2011

AKU BENCI.....TAPI part 2


Anis tersenyum lebar menyambut kepulangan Afi petang Ahad. Tapi wajah muram Afi mendatangkan tanda Tanya. Gaduh la tu. Bisik hati Anis.

“so, macam mana? Seronok jumpa buah hati?” soal Anis. Afi diam. Kasut di kaki dibuka dan diletak kemas di rak. Anis pelik.

“kenapa ni? Gaduh la tu?” ucap Anis. Afi terus berjalan ke bilik. Pertanyaan Anis dibiarkan. Hatinya remuk redam saat itu.

“Afi? Kau ok tak ni?” soal Anis bimbang. Suaranya sudah mengendur.

“aku nak tidur. Tolong jangan ganggu aku,k” balas Afi perlahan. Lantas dia baring dikatil bujangnya. Anis hanya memandang. Sempat dia mengakat bahu tanda tidak faham dengan tingkah temannya. Ah, biarkanlah dulu. Mungkin gaduh tu. Biasalah orang bercinta. Tak gaduh tak sah. Fikir Anis. Terus dia ke meja makan. Menyambung tugasnya yang tergendala sebentar tadi. Repot nak kena siapkan cepat. nanti tak pasal-pasal dia kena marah.

“aik, kereta siapa pulak tu?” Anis memanjangkan lehernya menjenguk bila telinganya menangkap bunyi enjin kereta yang berhenti di halaman rumah teres itu. Siapalah datang rumah petang-petang macam ni. Masz muncul di muka pintu dengan wajah sembab. Ada airmata yang masih mengalir di tubir matanya. Apa kena pulak yang ni?. Masz berjalan perlahan ke sofa. Dengan susah payah dia duduk. Anis menghampiri.

“kau kenapa ni?” soal Anis. Risau juga melihat keadaan temannya yang sarat itu.

“gaduh dengan Iqbal?” soal Anis lagi bila masz hanya terisak. Aduh…. Sukarnya. Perkara paling dia tak pandai buat. Pujuk orang menangis. Tension.

“Dia dah tak sayang aku” ucap masz dalam sendu.

“ni kenapa pulak? Tetiba cakap dah tak sayang. Dia buat apa?” soal Anis.

“sampai hati dia kecewakan aku” ucap masz lagi. Anis garu kepala. Apa yang perlu dia buat?. Biarkan atau pujuk?

“kau ada masalah apa ni? Cuba kau bincang elok-elok dengan dia. Kalau kau macam ni, masalah takkan selesai” pujuk Anis. Ada gaya perunding rumah tangga ni.

“tak ada apa nak dibincangkan lagi. Dia memang sengaja buat aku macam ni. Dia dah tak sayangkan aku. Ni anak dia ni, langsung tak peduli lagi. Kenapa dia buat aku macam ni” tersedu-sedu wanita itu berbicara. Terus kepalanya di sandarkan ke bahu Anis. Makin bertambah cengeng dia bila dah berbadan dua ni. Isk. Ni mesti kes emosi tak stabil. Biarkanlah dulu. Nanti dah reda marah mesti ok balik. Percayalah.

“kau nak aku call Iqbal? Kau bincang dengan dia” soal Anis perlahan. Takut juga nanti kena marah free. “kau jangan sesekali call dia. Kalau dia sayang aku, dia mesti datang sini.” Amboi, dalam sedih sempat lagi marah. Abis tengok jelah?.

“kalau tak cakap, mana dia tahu kau ada kat sini” sungguh Anis ni tak reti nak memujuk. Makin member tekanan pada orang je.

“biarkan je!” kena marah lagi. Sabar jelah. Nasib baiklah kau ni berbadan dua. Kalau tak dah lama aku tinggalkan kau nangis sorang-sorang. Orang nak tolong jual mahal. Bisik hati Anis geram. Anis diam. Terus jadi pemerhati. Lagi bagus. Entah apalah yang terjadi pada dua orang sahabatnya ini. Tunggu dan lihat saja. Putus hati Anis.

Bersambung

p/s : hikhikhikhik..... saat ni sy sdg t'snym m'genang reaksi msng2...... dan mungkin ketawa akn t'cetus slps ini...... crita ini hnya rekaan smata2.... xde kne m'gena ngsng dgn wtak sbnr... sbb kte mnusia hnya m'rencanakn.....m'imaginasikn...tp yg tntulah Dia yang satu.... k

4 comments:

korro suffian said...

wahahaha... nampak sangat macam real u know.... merajuk ingin dipujuk ler tue.....

Miss Ran said...

hah ko mmg dengki..jage

tguu entry balas aku lak

Naniey TJ said...

korro : pndi2 jew...hihihihi..... apalg yg prmpn nkkn dr seorg suami... ye x??

MR : pnuh dendam comnt mu.....

miznza84 said...

nani...sambung cepat2...