THANK YOU

Tuesday, March 29, 2011

Coretan Seorang Musafir

Aku seorang musafir…

Yg berkelana jauh di daerah asing…..

Mencari arah dimana tujuku…

Tapi mengapa makin jauh kakiku melangkah…

Makin terasa sayu dan sakitnya hati….

Makin terasa diri serba kekurangan….

Semua mengharapkan belas ehsan orang…

Sampai bila orang akan bertahan????

Di daerah asing ini aku belajar….

Mengenali hati dan budi setiap insan di sisiku….

Makin aku faham makin banyak yang aku hilang….

Haruskah aku berjalan lagi???

Atau mungkin aku perlu berdiri tegak di sini….

Aku benci bila terasa diri seolah-olah tiada guna….

Aku benci bila terasa diri begitu rendah….

Aku benci saat aku rasa sendiri…..

Tapi pada siapa hendak aku luahankan kesepian ini???

Siapa yang sudi mengerti jiwa yang lara ini???

Hanya helaian putih tempat ku coretkan rasa hati…

Kerana aku sendirian di daerah asing ini…

Tiada telinga yang mahu menadah bicaraku lagi….

Tiada hati yang sudi bersimpati padaku kini….

Aku tahu aku manusia yang tidak mampu berdiri dengan keupayaan sendiri….

Mengharapkan budi hari demi hari…..

Aku yang salah… mengharap sesuatu yang bukan milik aku….

Dimana inginku cari bahagia???

Sedangkan aku hilang tuju dalam kembaraku…..

Sampai bila harus begitu……

Dulu aku manusia hebat…..

Di sisiku wajah-wajah yang kagum….

Tapi kini siapa aku???

Insan lemah yang harus bertongkat ke hulu ke hilir…

Insan yang dikatakan kolot???

Tiada pemikiran moden???

Masih terikut dengan pemikiran kampung yang semuanya menyusahkan???

Saat itu aku baru tersedar….

Rupanya sudah jauh aku berjalan…

Dan aku kini tercampak di daerah ini…..

Daerah yang jauh dari jangkauan pemikiran kolotku…..

Mengapa aku tidak mahu bangkit???

Menguatkan kembali semangat yang mati???

Adakah kerana aku sendiri???

Kata mak, selagi ada kudrat apasalahnya hidup sendiri….

Jangan suka susahkan orang…

Tapi aku anak mak yang degil…..

Selalu tak dengar cakap mak…..

aku tidak rela hidup bersendirian....

kerana aku begitu takut kesepian......

Tapi diakhirnya apa yang aku dapat????

Hanya nasihat mak yang menjadi teman…..

Tuhan….. ampunkan aku diatas ketidak syukuranku pada nikmatMu…

Kerana aku masih mencari jalan untuk aku kembali menjadi insan yang Kau redhai….

Memang benar dunia ini hiasan…

Dan aku adalah orang terpedaya dengan cantiknya dunia…..

Hingga aku lupa…. Rupanya aku sendiri tanpa hadirnya diri Mu dalam hatiku….

Jika aku tidak mampu memiliki sesiapa sebagai sahabatku dunia akhirat…..

Izinkan aku menjadi tabah untuk berdiri dengan kakiku sendiri….

Hanya padaMu aku bermohon…… izinkan aku bahagia di dunia n akhirat……

No comments: