THANK YOU

Monday, December 12, 2011

BINGUNG


Assalamualaikum w.b.t

Terima kasih kepada semua pembaca yang sudi membaca tulisan yang seterusnya.

di sini Nani ada sedikit kemusykilan mengenai soal agama. Nani ingin bertanya kepada semua pembaca yang mempunyai pengetahuan mengenai hukum hakam agama.

"Dalam prosedur perkahwinan, semasa bernikah suami akan menandatangani surat cerai taklik. Antara isi kandungannya, jika suami gagal memberi nafkah pada isteri zahir dan batin selama 3 bulan berturut2 maka akan jatuhlah talak satu."


jadi Nani ingin tahu, jika seorang suami meninggalkan isterinya selama 4 tahun tanpa memberi nafkah zahir dan batin adakah telah jatuh talak? adakah benar, talak tidak akan jatuh selagi isteri tidak mengadu perihal tersebut kepada kadi?



Tolonglah nani selesaikan masalah ini, kalau boleh, tolong bagi bukti-bukti yang kukuh seperti hadith, undang-undang syariah dll.....

p/s : Nani hargai pertolongan anda

9 comments:

nadzainal91 said...

http://aljawhar.wordpress.com/2008/05/19/cerai-taklik/
dlm blog ni insyaallah ada penjelasan yg nani nak

nadzainal91 said...

http://aljawhar.wordpress.com/2008/05/19/cerai-taklik/
insyaallah dlm blog ni ada penjelasan yg nani nak

nadzainal91 said...

http://aljawhar.wordpress.com/2008/05/19/cerai-taklik/
insyaallah ada sedikit penjelasan yg nani nak

Anonymous said...

kalau tak silap saya... sahabat-sahabat baginda nabi s.a.w akan pulang dari berjihad setelah menghambakan diri pada Allah selama 4 bulan. maksudnya disini, tidak boleh meninggalkan isteri dari segi zahir dan batin melebihi had itu kut! saya pun kurang pasti.

YONG JIAO XIU said...

er huh blur gak tu. macam tu ke? wah mmg betul2 parah gak eh hukuman bila tinggal isteri. tak try tgk kat web agama?google? sebab mmg sy tak tau.huhuhu tak dpt nak tolong. hope ada yg tau, blh sy pun tau jgk.hehehe. ilmu tu. ni pun sy baru tau isi surat taklik tu. selama ni tak tau pun.

Anonymous said...

klu suami x bg nafkah zhir n batin selame 4 thn dan klu si isteri pg buat rpt kat pjbt agama maka talak tu akan jatuh.....

tp klu si suami tak bg nfkah zhir n btin TETAPI keluarga si suami memberi nfkah zihir spti duit tpt tgl n lain2... dan si Isteri tak membuat laporan d pjbt agama mkn talak tak jatuh.....

nanti sy crikn dalil y sy ckp tu ye... TQ...ape2 pun sy akan rujuk blik ape y saya tulis ni....

noorhayaty85 said...

assalamualaikum nani..
bagi menjawab soalan n kemusykilan nani,sy telah merujuk hakim mahkamah tinggi syariah negeri melaka,
hakim kata nani kene tgok pada taklik yg ada di belakang sijil nikah.setiap taklik berbeza-beza mengikut negeri.pada taklik yg nani berikan
Antara isi kandungannya, jika suami gagal memberi nafkah pada isteri zahir dan batin selama 3 bulan berturut2 maka akan jatuhlah talak satu."


kalau kt lihat pada taklik yang nani berikan tu x lengkap kerana pada ayat selepas berturut tu tertinggal isteri mengadu kepada hakim @ kadi @ mahkamah syariah dan hakim mensabitkan aduan maka jatuh lah talak..

jadi nani kene tgok blik pada taklik tu.bru saya blh terangkan secara jelas.

klo ikut soalan nani tu,suami meningglakan isteri selama 4 thn tanpa nafkah zahir dan batin adakah jatuh talak?
klo isteri tidak mngadu kepada hakim @ kadi @ mahkamah syariah maka tidaklah jatuh talak..
jadi benarlah talak tidak akanjatuh selagi isteri tidak mngadu kepada hakim @ kadi @ mahkamah syariah.

Iffah Afeefah said...

errr aku da komen kan
jdi ikotla

Iffah Afeefah said...

xjatuh talak lau tak ngadu..ayh aku kate

jdi cr hadis
ayah aku kate belambak