THANK YOU

Thursday, June 21, 2012

HI, Nani di SINI

Assalamualaikum dan salam sejahtera.... lama giler tak update kan.... ada yg rindu nani?? sila angkat tangan.... terima kasih sebab rindu... hari ni nak cerita apa ye??? meh kita cerita sesuatu yang ceria.......

Hi !
Nani di sini nak cerita sebuah kisah.... just untuk perkongsian..... kalau sudi, silalah baca...

Bulan lepas, semasa persaraan pengarah I** ***.... ada seorg bdk A telah memberanikan diri menyampaikan sajak khas buat pengarah tersebut. belum lagi hilang nervous lepas bersajak tiba2 dia di sapa oleh seorang pensyarah yang tak pernah senyum. nak kata garang? tak. cuma sush nak tengok dia tersenyum atau ketawa.... Orangnnya sedingin salju... berpeluh jugaklah A mengadap muka dia. apalah kesalahan aku kali ni. fikir si A

situasi 1

pensyarah : apasal tak baca sajak kau ?
A :saya mana pandai buat sajak cg

pensyarah : patutnya kau bacalah sajak kau.... kau...kau (cow)... last2 jadi lembu
A :&*#@$^%$...... (apa yang cuba disampaikan?) macam mana saya bersajak cg? ok?

pensyarah : ok....tp lagu tak kena...lagu tu macam bla...bla...bla. (muka tetap serius)
A : terima kasih cg.......

pastu A terus pergi .... tapi sempat lagi dia curi dengar perbualan pensyarah tu ngan rakan-rakan sejawat

pensyarah : dulu saya ajar kelas diorang buat sajak..... ada seorang budak buat sajak "kau"...... bla...bla...bla....

barulah A tahu rupanya pensyarah tu tak pernah lupa tentang pengalamannya mengajar di kelas A walaupun sudah 4 tahun setengah berlalu.....

situasi 2

A berjalan-jalan seorang balik ke hostel selepas 3 minggu pengalaman bersajak berlalu. tiba-tiba ada sebuah kereta membuka tingkap keretanya.... oooooo..... pensyarah.... orangnya nampak mesra... suka sangat warna pink... of coursela perempuan

pensyarah : nama awak siapa?
A : A

pensyarah : A binti........
A : A binti B

pensyarah : awak yang sajak aritu kan?
A : (angguk je) kenapa cg?

pensyarah : sedap suara awak
A : (tersipu-sipu) terima kasih cg

pensyarah tu dah lupa rupanya.... 4 tahun lalu dia pernah mengajar A...... mungkin banyak benda yang dia perlu ingat

moral :
sometimes, perkara yang kita rasakan kecil, dianggap besar pada mata seseorang

kadang-kala kita lupa untuk mensyukuri nilai diri kita hingga kita selalu merendah-rendahkan diri sendiri kerana 1 kelemahan..... jangan pernah lupa kita juga punya kekuatan....

kadang-kala orang yang nampak dingin, sejuk dan beku jangan sangka dia seorang yang sombong... don't judge book by it cover

bagi nani, nilai seorang manusia itu adalah bagaimana mereka menghargai orang-orang disekeliling mereka..... setiap orang mempunyai cara tersendiri untuk menghargai..... hanya dengan pujian yang sedikit pun sudah memadai untuk menghargai dan merasakan begitu di hargai.....

Hi!
Nani di sini nak umumkan sesuatu buat sahabat-sahabat nani

saya dengan ini ingin memohon maaf kepada sahabat-sahabat saya andai kata saya telah tersilap langkah..... di sini segala masalah bermula.... n di sini saya harap ia akan berakhir... seikhlas hati saya merendah diri dan mengaku saya juga ada salah n silap.... lama sudah sy muhasabah diri.....

seorang guru pernah berkata " jgn kita selalu merasakan org faham hati kita, tp sebenarnya kita sendiri perlu beritahu mereka tentang hati dan perasaan kita"

saya merasakan kata-kata guru itu sangat benar.... maaf kerana saya memaksa awak semua faham hati saya sedangkan saya tak pernah cuba memahami hati awak semua. sejujurnya, harap awak semua sudi maafkan saya dan lalui hari-hari mendatang yang sudah tidak banyak lagi bakinya dengan rasa gembira dan mesra seperti dahulu...... (saya hanya tahu bermimpi sebab saya sangat takut pada realiti sebuah kehidupan)

*to I**** n all...... walau apa terjadi, aku sentiasa sayangkan kau buat selamanya

bye ........

1 comment:

Iffah Afeefah said...

hurmmm

pensyarah dan A

aku kenal

aku maafkan dunia akhirat