THANK YOU

Tuesday, July 24, 2012

Penulis Pilihan


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera kepada semua pembaca

Hari ini mari sama-sama kita kongsi pendapat tentang penulis kegemaran. Jika para pembaca nak tahu, salah satu hobi nani adalah membaca novel. jadi bila dah suka baca novel tu, tentulah adalah penulis novel yang diminati.

nani suka penulisan Fauziah Ashari. Walaupun dia sudah berada lama dalam dunia penulisan, penulisannya tetap hebat dan tidak jemu untuk di baca. isinya menarik, olahannya tidak meleret-leret, jalan ceritanya berkembang dengan baik.

Novel pertama yang nani baca, adalah OMBAK RINDU nukilan Fauziah Ashaari. dari satu novel itulah minat nani pada novel makin berkembang. daripada hanya sekadar membaca novel sehinggalah nani menulis novel nani sendiri. kemudian disusuli dengan beberapa novel lain karya Fauziah Ashaari yang nani sangat gemar untuk baca. yang terbaru KAN KUKEJAR CINTA KAMU dah beberapa kali nani ulang baca. novel-nevel beliau bagi nani cukup rasa. sedih ada, happy ada, takut ada, marah ada dan macam-macam rasa ada....

Tahniah nani ucapkan pada Fauziah Ashaari atas kualiti karya beliau yang tak pernah pudar. pernah juga nani baca beberapa karya penulis-penulis lain, nani rasa hanya novel sulung mereka saja yang menarik, novel berikutnya sudah kurang dari segi isi, olahan dan jalan cerita. bosan dan sangat meleret. Penulis seolah-olah menulis bukan lagi kerana minat (pendapat nani).

Pada pandangan peribadi nani, semua orang pandai menulis, tapi bukan semua orang dapat digelar penulis. menulis dengan hati dengan menulis untuk mencari sumber pendapatan adalah sesuatu yang amat berbeza. Jika anda ingin jadi penulis hebat, tulislah kerana minat dan hati anda menginginkannya bukan semata-mata kerana wang atau sebagainya walaupun nani tak nafikan menulis boleh dijadikan salah satu sumber pendapatan. Sumber pendapatan yang kita ingin dapatkan itu, pastikan hasil dari keikhlasan kita yang inginkan orang lain mendapat kepuasan bila membaca (ingatan untuk diri sendiri juga)

Nani menulis kerana, nani seorang yang kuat berimaginasi. nani menulis kerana arwah kakak. Nani nak jadikan penulisan nani itu naskah-naskah yang akan disimpan dan diingati sampai bila-bila oleh semua pembaca. so, nani berhajat nak jadi macam novelis yang menjadi idola nani, Fauziah Ashaari. walaupun berpuluh tahun dalam dunia penulisan, novelnya tetap berkualiti. Nani doakan semua penulis tak kiralah apa yang anda tulis, akan mendapat tempat dihati para pembaca.

jadi siapa penulis kegemaran anda??

2 comments:

Iffah Afeefah said...

dlu aku ske
mimie afinie
siti rosmizah
aisya sofea
damya hanna
khatijah berahim
fauziah ashaari

tp skang? xde y menarik minat untuk bace lebih dr dua tiga buku sbb masing2 lupe care mereka menulis saat pertama buku dterbitkan brangkali

Naniey TJ said...

aq stuju dgn ko