THANK YOU

Monday, November 23, 2009

Destinasi Cinta

Kolej Sri Bestari seperti biasa riuh-rendah dengan suara pelajarnya tika matahari sudah tegak di kepala.

“sorry geng, lambat. Prof buat hal la”

“kau ni Zek, selalu kena marah dengan Profeser Azizah” ujar Roslan.

“ala rilexs la. Kecoh pulak”

“Apa kes pulak kali ni?”soal Kay

“Silap buat assignment. “ aku buat muka selamba.

“semalam aku dengar ada orang kena kejar. Weh pe cite? Storylah.” Soalku. Aku sandarkan tubuh ke motor Rocky.

“macam tak biasa. Tulah kau selalu bagi information kat kitorang. Apasal semalam tak bagi?” soal Rocky

“semalam papa aku tak bagi keluar. Fon aku pulak tak ada kredit. Apasal korang tak call aku? Aku ingat nak cabut ikut tingkap semalam. Tapi nasib aku tak pergi. Selamat aku. Tak de la aku kena cekup dengan Pak cik Misai” aku ketawa. Itulah rutin hidupku. Selepas habis waktu kuliah, aku akan melepak bersama teman-temanku. Siapa tidak kenal aku. Sebut saja nama Zek, semua orang tahu. Pelajar yang dilabelkan bermasalah di kolej ini.

“aku dengar semalam ada orang kena kejar sama bapak polisi” suara siapa yang menyakitkan telinga tu?. pantas aku berpaling. Patutlah mamat-mamat ni memang suka cari gaduh dengan aku. Pelajar harapan kolej ni. Pemain bola keranjang. Muka masing-masing pun dah macam bola aku tengok. Naik berbulu bijik mata aku. Kalau tak cari pasal dengan aku tak boleh.

“woi, Zek, apasal semalam ada polis. Bukan kau banyak mata ke kat balai tu?. tak sangka terkena semalam” mamat ni nak kena sepak gamaknya. Main peril-perli pulak.

“Korang jangan nak cari gaduh. Nanti tak pasal-pasal muka korang lebam” tengkingku. Tak puas hati betul dengan mamat bola ni.

“Rilex la” sempat pulak dia suruh aku rilek. Aura panas aku dah naik sampai kepala ni.

“hoi, Danny, kalau kau tak puas hati sangat dengan aku, Jom kita lawan malam ni. Apa macam? Ada berani ka?” Ejekku. Dulu kawan baik dia pernah kalah dengan aku. Padan muka. Cakap besar sangat. Sekarang dah tak belajar kat sini. Malu nak tengok muka aku gamaknya.

“ni Daniel la. Pukul berapa?” dia sahut cabaranku. Memang berani la ni.

“12 tengah malam. Tempat biasa”

“taruhannya” soalnya

“kalau aku memang kau kena ikut apa saja arahan kita orang” ujar Zek.

“kalau aku yang menang” dia angkat kening.

“terpulang” aku dah macam comfirm boleh menang.

“kau kena cium sini and sini depan semua orang” Daniel menunjukkan bibir dan pipinya.

“amacam Zek? Ok?” aku pandang tajam muka pemuda yang sering menggangguku. Dia ingat aku takut sangat ke.

“ok. Gua cabar lu malam ni pukul 12. Gua jugak terima taruhan lu” Daniel berlalu bersama teman-temannya bersama tawa mengejek.
***************************************
“Dah pukul 12.30 ni. Tak datang agaknya mamat tu” ujar Rocky.

“woi geng, sorry lambat” Daniel tiba-tiba muncul. Aku menjeling. Geram melihat sengihannya. Daniel datang dengan motor Kawasaki ZZR hitam metalik. Fuh, cantik giler motor dia.

“Amacam Zek. Tunggu apa lagi? jom la” ujar Daniel sombong.

“e’eleh berlagak pulak mamat ni. Lu tu datang lambat. Lu ingat gua takut ke? Ni Zek la”

“ok. Kita tengok sapa yang takut nanti” ucap Daniel.

“woi cepatlah. Kitaorang dah tak sabar nak tengok orang kena cium” ujar Siva mengejekku. Tu pun kalau kawan baik dia ni menag.

“sedia....” helmet dikepala ku baiki kedudukannya agar lebih selesa.

“satu... dua...go” kedua-dua sama pantas. Saling memintas. Kawasaki milik Daniel cuba menghimpitku. Tangkas aku mengelak. Kali ini motorku berada di hadapan. 10 meter lagi menghampiri kawasan penamat. Nampaknya Daniel juga makin menghampiri motorku. 5 meter,
4, 3, 2, 1 meter. Aku makin laju begitu juga dengan Daniel. Semua penonton terpegun.

“keputusannya seri” ujar Fahmi sebagai pengadil.

“Hebat” semua penonton bersorak. Aku mendengus geram.

“tak adalah hebat sangat minah ni. Aku rasa kecewa sangat tak dapat rasai ciuman kau” Daniel ketawa diikuti rakan-rakannya.

“kau kalau tak puas hati cakap terus-terang. Jangan jadi jantan pengecut” Aku sudah mara. Tapi pantas Rocky aka Razman menghalang. Tanganku ditarik.

“yes. Memang aku tak puas hati. So?” Daniel seolah-olah mencabar kesabarabku.

“kau...”

“dahlah Zek. Jangan layan mamat macam ni. Jom balik” Razman tarik tanganku.

“alahai buah hati dia bawak pergi la” kalau ikutkan hati, nak saja aku hentak Daniel tu dengan helmet aku.

“lepaskan akulah Rocky” ku rentap kasar tangan Rocky.

“yang kau layan sangat dia tu kenapa? Kau dah tahu dia suka cari pasal dengan kita, kan” marah Rocky.

“dia dah melampau” aku lepaskan kemarahan pada Rocky.

“Dahlah Zek. Baik kau balik. Nanti bapak kau bising. Lan, bawak motor Zek ke sini” arah Rocky pada roslan. Aku hanya merengus. Tidak puas hati.
*************************************
“Puteri..” tiba-tiba lampu di ruang tamu terbuka. Wajah Megat Iskandar menghiasi ruang mata. Jelas wajah itu sedang marah. Mataku beralih pada Wan Maria dan Wan Natasya yang turut berada di situ. Dua makhluk itu memandangku sinis.

“kamu pergi mana puteri?” soal Megat Iskandar.

Aku diam.

“Kamu pergi racing lagi ye?”

Aku tetap diam. Aku tahu kemarahan papa pasti akan meletus bila-bila masa saja.

“sudah berapa kali papa bagitahu jangan buat benda bodoh tu. apa nak jadi dengan kamu ni?” bebel papa.

“tulah manjakan sangat anak awak tu. esok-esok bila dah jadi bohsia baru awak nak sedar. Anak tak makan di ajar” kata-kata Wan Maria bagai sembilu menusuk hatiku. Pedih benar.

“auntie” tempikku. Wan Maria Nampak terkejut.

“puteri, berapa kali papa nak ajar puteri supaya panggil mama”

“dia bukan Mama puteri. Memang dia isteri papa. Tapi dia tidak layak untuk jadi mama puteri.
Puteri hanya ada seorang je mama. Sebab dia puteri hilang mama. She not my mother. I hate
her” lantang suaraku mengatakan kebencianku pada Wan Maria.

Pannnggg!!. Satu tamparan mengenai pipiku. Wan Natasya tersengih memandang

“jangan jadi kurang ajar puteri. Papa tak pernah ajar anak papa jadi macam ni”mata Megat Iskandar membuntang memandangku.

“tamparlah papa. Tampar sampai papa puas hati. Walau papa bunuh puteri sekalipun, sampai mati dia bukan mama puteri. Perempuan murahan” tempik aku lagi. segera aku larikan langkahku ke kamar. Ini bukan kali pertama dia dimarahi. Sudah berpuluh kali. Tapi kali ini hatinya terluka parah. Gara-gara perempuan itu, Megat Iskandar sanggup menamparnya. Papa memang tak adil.

p/s: hi semua. Spt yg dijnjikn. Cite baru. Naniey nak bekukan CD utk seketika hingga ia jd ais... hahaha... xdela. gurau jew. naniey blm dpt idea nak mntapkan CD. Naniey rasa naniey perlu bt pengubhsuaian pd CD agar ia lbh mnrk n p'bce xdela bertambh bosan dgn CD. so, Naniey bg cite baru dlu. xde CD, kte lyn DC plk.... naniey tls cite ni mse form 4 kt dlm buku sekolh yg x abis gune. so cite ni msh dlm pss m'yalin balik n p'nmbhbaikan.

anak rusa nani baru pandai jln
slh n slp nani hrp dimaafkn.....

11 comments:

keSENGALan teserlah.. said...

whoaaaaaaa..
menarik nieh..
huhu...
aikk terbalik plak,,
haha..DC..
hurrmm..
cpt2 la plak post CD ek..

ira md nor said...

cite naniey mmg best...
tapi suka CD...biarlah darmia dgn amir..

akak said...

adui nani..kena tunggu lagi la CD? huhuhu..

sya[E] said...

permulaan cite nih best naniey..
keep writing..
p CD jgn lmbt2 ek..hehe..

miss nina said...

huhu..sedihnya, nak darmia-amir :)
takpe.. cter ni pun ok jugak

qyqa said...

kak naniey...
aaaahaaaaa...
this story sound interesting ok...
cun!!!
sambg..
ingatkan zek mamat rupenya minah..

Aisha @ Sara Hamza said...

Salam naniey,

Saya pengunjung baru di blog naniey nie....intro je dh best....harap pas ni cpt yerk sambung.....hehe.....
ade mase sudilah singgah di blog sye.....
http://ecahyourbestfriend4eva.blogspot.com....
peace!

Anonymous said...

Nape tak ada entry CD. sian saya.........

Anonymous said...

sakit nya menanti CD...

Anonymous said...

salam... nampaknya penulis kekeringan idea sangat2, nak sambung CD..

Anonymous said...

Semua penulis macm nani, bila kita suka sangat baca karya dia, mesti tak update. Luahan hati yang ikhlas ni...