THANK YOU

Sunday, January 15, 2012

my boss my love 15



<!--[if gte mso 9]> Normal 0 false false false EN-US X-NONE X-NONE Pening kepala menyerang lagi. Mungkin semalam tidur lewat. Aku hanya duduk di ruang dapur. Kesian Atiqah yang bertungkus-lumus menyediakan makanan yang dipesan.

“Siapa yang buat kuew tiaw goreng ni?” tiba-tiba Kak Su muncul.

“saya” Atiqah bersuara.

“Patutlah dia jamah sikit je. Dia minta tukar. Dia nak Lin yang masakkan” ucap kak su. Aku kerut dahi. Pelik dengan pelanggan yang satu itu.

“Dia cakap macam tu?” Kak Su angguk.

“tapi Lin tak sihat la. Kepala ni rasa nak meletup. Boleh tak hari ni Lin nak off. Nanti Lin minta maaf kat dia” ucapku pada Kak Su.

“kenapa Lin datang kerja kalau dah tahu sakit. Ok, sekarang Lin balik. Tapi sebelum tu pergi jumpa dengan pelanggan kita tu ye. Meja no 12” aku angguk. Lantas ku atur kaki ke situ. Seorang lelaki segak duduk membelakangiku.

“maaf menganggu” ucapku perlahan. Dia berpaling. Aku melopong. Apa lagi yang dia nak.

“Lin” panggilnya.

“apa Tengku nak?” wajah tengku Idris ku pandang.

“papa datang makan”

“Maaf encik, ini tukang masak kami. Dia tak dapat masakkan kuew tiaw untuk encik sebab dia tak sihat” Kak Su datang menyampuk.

“Tak sihat? Lin ok tak? Kita pergi klinik ye” ucap tengku Idris. Tangannya yang ingin mendarat ke dahi kutepis. Kak Su tergaman, entah apalah yang di fikirkan. Mungkin lelaki separuh abad itu sugar daddynya. Ah lantaklah.

“Kak Su, Lin balik dulu” bergegas aku pergi. Tengku Idris mengejar.

“Lin, marilah papa hantarkan”

“tak payah”

“kalau apa-apa jadi macam mana? Lin tak sihat ni”

“dah 25 tahun saya jaga diri sendiri. Yang tengku nak menyibuk ni kenapa?”

“Lin, please listen to me. Papa sayangkan Lin”

“Sayang? Tinggalkan kami itu dimanakan sayang?” bentakku geram. Kepala terasa makin berat.

“papa salah. Papa tahu perbuatan papa takkan dapat di maafkan. Tapi papa nak Lin tahu, tak pernah sekalipun papa lupakan Lin dan mak”

“cukuplah. Saya tak nak dengar” serentak itu terasa tubuhku begitu ringan seperti di tiup angin. Duniaku gelap kini.

********************

Sayup-sayup terdengar ada suara yang bermain di telingaku. Aku cuba amati.

“Abang nak kita rujuk balik” suara garau kedengaran.

“Masa yang berlalu takkan dapat diundur. Maaf, saya tak nak hancurkan perkahwinan awak dengan Tengku Melur. Awak dah buat pilihan” itu suara mak. Kenapa suara mak sedih sangat. Mak cakap dengan siapa? Tengku Idris?

“Abang tak bahagia. Abang masih sayangkan Ana. Kita rujuk, k. Beri peluang abang dekati anak kita. Lin perlukan abang” bila masa aku perlukan dia?. Dari kecil hanya mak yang besarkan aku. Aku tak perlukan ayah. Namun aku masih menyepi. Mencuri dengar dengan lebih lanjut.

“Saya tak pernah larang awak dekati dia. Tapi awak sendiri yang abaikan tanggungjawab awak sebagai ayah. Dulu, waktu dia kecil, awak tak pernah nak datang melawat. Tak perlulah awak gunakan saya untuk dekati dia. Awak buatlah apa yang patut untuk pikat hati Lin. Pasal kita, saya rasa tak mungkin kita akan kembali seperti dulu. Lupakanlah perasaan sayang awak tu. Sebab dulu awak yang pilih untuk tinggalkan saya. Saya dah gembira hidup seperti sekarang.” Bagus mak. Jangan bagi peluang. Kalau dia dah pilih untuk pergi, tak perlu kita nak terima dia kembali. Ibarat memungut sisa di tepi jalan.

“mak…” aku buka mata perlahan. Terus mak merapati.

“Lin, ok tak?”

“Kita kat mana mak?”

“Hospital. Tadi Lin pengsan. Papa yang bawakan Lin ke sini” ucap Tengku idris.

“Lin nak balik mak.”

“Lin belum sihat”

“Lin nak duduk rumah. Lin tak nak makan budi sesiapa mak.”

“Papa, ayah Lin. Lin darah daging papa. Memang tanggungjawab papa buat semua ni”

“Terima kasih sajalah Tengku. Ayah saya dah lama mati.” Aku bangkit dari katil. Langkahku terasa lemah.

“Kita balik mak” pintaku.

“Lin tak payah risau. Nanti mak yang akan bayar bil hospital. Lin rehatlah kat sini dulu sampai doktor benarlah Lin balik” pujuk mak. Aku jadi lembut hati lihat wajah mak. Tengku Idris sudah terdiam. Aku kembali baring di katil. Tubuh terasa penat. Penat menanggung rasa sakit yang tidak mahu pergi. Anak mana yang tidak sakit hati jika hidupnya ibarat anak yatim sedangkan ayahnya bahagia bersama keluarga baru. Anak mana yang tidak sakit hati apabila sepanjang masa kecilnya menanti hadirnya insan bernama ayah. Tapi dimanakah dia?. Hati mana yang tak kecewa.

p/s : I da dpt surat perjanjian utk CD.... huhuhu.... hrp semuanya baik!!!!

5 comments:

A.N.Shakirah said...

herm..kesian kat Lin..
mane Tg.Hairil ni??
k.Nani..tahniah..x sabar nk beli n bace cinta darmia :) ~good luck~

Iffah Afeefah said...

wek lin ngade lak

ai da post crpen br werk3

QasehSuci said...

ish2 Lin nie...keras hati tul...

Tahniah yer naniey...x sabar nk tggu CD kuar..

YONG JIAO XIU said...

nani! wah lama menghilang...keras hati betul lin.mana hero?lama menghilang hero ni.
mau berapi tg melur klo kena cerai jgn smpi kes membunuh dah.
congrats cz CD bakal keluar ya!

Anonymous said...

Banyak lelaki...macam itulah, bila nak kahwin lagi sanggup kecewakan isteri yg sedia ada, ikut kata hati, tak bertanggungjawab...bila perkahwinan ke2 tak bahgia... sanggup menjilat ludahnya kembali.
Kesian Lin...anak yg lahir dari keruntuhan rumah tangga...membesar tanpa kasih sayang ayah...
kalau Lin tak dapat terima kehadiran ayahnya... nak salahkan siapa???

~ kak min ~