THANK YOU

Thursday, October 27, 2011

ROLE MODEL

assalamualaikum n salam sejahtera kpd smua p'baca........

harap smua org xkcewa ble bce entry ni..... hrpkn smbng cite kuar tp ble bce rpe2nye xda....hahahaha... izinkn nani b'rehat scukupnye dlm dunia pnulisan... bkn b'erti sdh tidk mhu bekarya ttp rehat utk sketika..... jd skrg, drp m'biarkan blog ni kosong, nani rse nk b'celoteh kt sni... b'bncng tntg isu2 d sekeliling...... well TQ kpd MISS RAN krn beliau sgt seronok b'celoteh d blognya m'buatkan nani JELOUS n rse nk b'celoteh jgk..... hahahahaha

hari ni topik yg nani plh ialah role model.... knp nani pilh topik ni, sbb nani rse skrg rmi anak2 rsk krn role modelnya iaitu mak ayah x dpt tnjkkn cth n teladan yg baik pd anak2. contohnya, jika mak ayah jenis yg panas baran, bila anak buat silap, trs nk marah n trs pukul tanpa m'berithu anak apakah kesalahn mereka. klu ank bsr, mgkin diorg fhm tp klu ank msh kecil, mereka fhm ke????....bg nani tndakan ini salah, kerana anak2 xthu kenapa mak ayh marah.... apa yg mereka lakukan smpi mak ayah pukul..... mgkin ada yg kte, "senangnye ko ckp, sbb ko blom rse camne jge anak" mgkin juga, " ingt senang nk didik anak2???" mmg btl nani xda pengalamn pon jge anak. kawin pon blom.... cbe klu blh, nani nk lah tgur ibu bapa yg macam ni... jgn sbb tension ngn kerja, anak2 jd mangsa... anak2kn sprti kain pth... kte yg corakknnye... jd ukirlah dengan corak yg baik.... sbb skp mak ayh yg mcm nilah, ank2 renggang n mle cri hiburn d luar...

Tak salah jika nk tegas @ garang dengan anak2... tp biarlah b'tempat.... salh seorg, sme ada ibu @ ayh mstilah b'lmbt dengan anak. klu dua2 garang, mne ank nk m'gadu??? mengadu kat mak, kne marah, mengadu kt ayh pon kne marah.....

so contohilah sepasang ibu bapa ini.... ibunya tegas tapi bertempat..... p'tme kli ank bt slh, ditegur n dinyatakan knp xblh bt bnda t'sebut n jika di ulngi si ibu akn m'jd lbh tegas (marah), jika x serik ibu akan pukul. barulah anak2 akn ada rasa hormat. mereka tahu, kenapa ibu pukul mereka. Mereka tahu kesilapan mereka n ini m'blhkn mereka m'baiki diri........

manakala si AYAH, hanya diam dan memerhatikan sikap anak-anak... xpernah sekali pon naik tangan pada anak-anak...... namun sekali di tegur, anak2 sdh berasa serik untuk mengulangi kesilapannya..... ini b'maksud bapa ini seorang yang lembut dengan ank2 tetapi tegas ble perlu b'tegas......

Jadi, Siapa kata sikap buruk anak perlu di tanggani dengan kemarahan n pukuln???????? bg nani x tepat jika cara itu yg kte gnekan untuk m'didik..... kemarahan n pukuln itu prlu..tp bkn selalu.. njika da selalu kena, anak2 pon dh lali... x kisah da kne pukul..... m'jd ibu n bapa mmg suatu tnggngjwb yg bsr.... jgnlah kita menjd ibu bapa yg lmbut sprti kain, yg blh diperah2 n jgn pula kte m'jd ibu bapa yg keras seperti kayu.....

ssngguhnya ibu bapa bkn utk di takuti ttp untuk dihormati n d kasihi oleh anak2.... sme2 kte renungkn...

p/s : jd pkr kluarga la plk.... hikhik..... maaf jika ada kata2 yg slah @ m'gurus hati.... x kne mngena ngn yg hdp @ yg mninggal dunia......

3 comments:

Iffah Afeefah said...

Miss ran tu mesti comel kan

wakaka aku da kate dah

tetibe je minah ni tkr rentak

anyway not bad sayaaangsss

aku kekadang termarah ecah gk. Geram

kne blaja lebih ni

Naniey TJ said...

miss ran bknnye comel sgt.... NANIEY TJ lg comel.... tp oleh sbb dia ske b'gmbre b'crite mcm2 psl blog, so i pon nk b'crite jgk la.... drp biarkn kosong x terisi...elok jgk bt agenda yg blh d bncgkn.....hahahaha

sian ecah... xpe ecah, mummy ad... mummy xmrh ecah ske2...... k... come to mummy baby... c.de xbest

aimie amalina said...

ibu bapa mang perlu tunjuk teladan baik

jiran sebelah rumah ni
anak 4 tahun bertengkar dgn mak nye
sebab mak nye selalu bergaduh dengan ayahnye
aduhaiiii...