THANK YOU

Sunday, August 12, 2012

QASEHSUCI : KAD RAYA QASEH


Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua pembaca Blog nani

Well tadi duk tengok2 blog, tiba2 terbaca blog iffah afeefah pasal segmen khas dr QASEH SUCI...

QASEH SUCI???... dia pengomen setia d blog nani. nani selalu perasan komennya. pertama sekali kena ucapkan tq untuk qaseh yang selalu bagi sokongan pada karya nani..

rasanya nani tak dapat nak penuhi segala syarat, tapi oleh sebab QASEH adalah pengomen yang setia, nani cubalah bt segmen ni khas untuk QASEH dan semua pembaca.....


ceritakan kenangan manis korang sambut hari raya waktu kanak-kanak dan berapa banyak duit raya yang korang dapat?

kenangan manis nani banyak tak dapat nak cerita semua. tapi nani ceritakan sikit la k. Nani memang berasal dari sebuah kampung di Kuala Terengganu. memang kalau orang kata nani kampung, betul la tu... siap rasa bangga lagi jadi orang kampung. Setiap kali menyambut ramadhan dan bakal menjelangnya syawal, kami anak-anak kecil yang paling seronok. Waktu malam wajib kumpul semua sepupu yang ada g main mercun, macam-macam mercun ada... hahahaha

ayah nani sporting, dia yang jadi supplier pd nani dan adik beradik, tp selalunya dia beli bunga api je, kalau beli mercun, ayah yang main, kami tengok je. tak berani. tapi satu yang istimewa kami yang berada di kampung ni, kekreatifan yang di tahap tak tercapai dek akalmu... hahaha... nak tahu tak apa yang kreatif sangat tu??... mmm.. kami buat lampu suluh dari tin milo... tebuk bahgian sisi tin, pastu masukkan dawai n letakkan lilin kat dalam tin..... da siap.... bolehlah bawak jalan-jalan keliling rumah waktu malam...korang ada????... ayah dan pak cik yang buatkan.... lupa nak bagitahu, di kawasan rumah nani tinggal semua adalah adik-beradik belah mak... jadi nani bersama sedozen sepupu, mulalah berlumba-lumba nakkan lampu suluh tu... xda tin milo, tin susu kitaorang rembat... meriah kan...

malam raya, atuk nani akan cari semua cucu-cucunya dan bagi duit raya awal-awal. memang macam tulah setiap tahun. sorang dapat seringgit je. Rayulah camne pon, seringgit je k... tak lebih. Malam raya sibuk tolong ayah masak, siapkan kuih, siapkan baju raya. semua buat malam raya. selalunya mak dan akak yang sulonglah jadi mangsa buat semua tu. Tapi kami tolong mana yang mampu jelah.

pagi2 raya pergi sembahyang raya ramai-ramai n lepas tu macam baselah mulakan operasi mengutip duit raya. waktu kecik-kecik dulu, tak banyak duit yang nani dapat. beraya di kampung tak mewah seperti di bandar. orang-orang kat kampung nani bukanlah dari golongan berada. semua kerja-kerja kampung. selalu nani dapatlah 20sen, 50sen paling banyak seringgit... tapi kitaorang tak kisah, asal dapat... duit raya tak pernah sampai ratus. paling banyak adalah RM40... da banyaklah tu.

bagi nani pengalaman tu, cukup-cukup seronok. takkan dapat diulang lagi dah. zaman dah berlalu. nani pon dah 23 tahun sekarang. raya sekarang dah tak meriah macam dulu. atok dan akak sulong nani pun dah meninggal. setiap kali raya, selalu teringatkan atuk dan akak nani. cepatnya masa berlalu. rindu nak dapat duit raya dari atok dan rindu jugak nak raya dengan akak.

it's ok.... jangan nangis walaupun sedih....

Nani tamatkan kat sini jelah kisah nani ye. terima kasih pada qaseh yang buat segmen ni. nani tak tahu nak tag sapa. tapi sapa2 yang sudi dan berminat sila

p/s : QASEH, sori kalau tak memenuhi syarat

3 comments:

Iffah Afeefah said...

haha ko tak tag sesape pon

mekasih nan

aku nk kad raye ni

QasehSuci said...

thanks nani...adoi...jgnlah kata pengomen setia...hehe...segan lah...

well, Qaseh akan support kwn2 selagi termampu...

rasanya cam nanie salah seorg yg terpilih jerk...hehe..

Anonymous said...

xoxo..
tak semua org dapat merasa bahagia, namun skali kebahagiaan pnh dikecapi kan menjadi kenangan spnjg hayat~ :)